Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ПРАВИТЕЛСТВОТО ОЖЕСТОЧАВА ВСИЧКИ СРЕЩУ БТК

Новите регулации в телекомуникациите, подготвяни от кабинета, са на път да обединят всички останали по-големи играчи на далекосъобщителния пазар. Причината е една - удължава се животът на монополните права на БТК - това постановява проектът за нов телекомуникационен закон. Така не само ще се отложи либерализацията на пазара, но възниква и сериозна заплаха за бъдещото развитие на участниците в него. Впрочем повечето от тях доскоро водеха почти яростна ценова война, заради която тарифите на предлаганите услуги почти се изравниха със себестойността им. Оспорваната конкуренция при предлагането на гласови разговори през ИНТЕРНЕТ пък доведе до размяна на удари под кръста и жалби пред съответните компетентни органи. Всички междуфирмени противоборства и недоразумения обаче отстъпиха пред опасностите, които предвещава разточената във времето либерализация на пазара.Целта на обединението е да помогне за създаване и утвърждаване на почтена и прозрачна конкуренция. В условията на свободен пазар тя е единствената, която може да защити всеки от телекомуникационните оператори. И да предостави на потребителите по-добри услуги при по-ниски цени, заявиха алтернативните оператори на гласови услуги през ИНТЕРНЕТ. Опонентите им пък контрираха, че без запазените монополни екстри БТК може съвсем да го закъса. Това ще застраши не само 26-те хиляди работещи в компанията, но и всеки от абонатите на фиксиран телефон. Най-мрачната прогноза вещае толкова високи абонаментни такси и цени на телефонните разговори, че те биха принудили повечето от абонатите да изключат домашния си телефон. Оттук насетне телекомът би влязал в омагьосания кръг на нови, още по-високи цени, нов отлив на абонати, още по-скъпи телефонни услуги... Крайният ефект би бил изцяло спрели централи, бездействащи кабели и... предопределен фалит. Това именно държавните чиновници се опитват да избегнат, като осигуряват допълнителни законови екстри на БТК за сметка на всички останали телекомуникационни оператори, включително и на многобройните кабеларки. И на гърба на милионите българи, за които и телефонът, и кабелната телевизия скоро могат да се превърнат в непосилен лукс.Описаните картини не са плод на журналистическа фантазия, а пряк извод от текстовете на подготвения проект на далекосъобщителен закон, публикувани в края на седмицата в електронната страница на Министерството на транспорта и съобщенията. Както в. БАНКЕРЪ предупреждава през последните три месеца, формулирането на новата регулаторна рамка в сектора е минимално необходимото и задължително условие, което кабинетът трябва да изпълни, преди да се говори за каквото и да е следващо движение не само по сделката за БТК, а и в бизнеспланирането на всички останали участници на далекосъобщителния ни пазар. Едва преди две седмици чиновници и експерти в транспортното ведомство на крак почнаха да пишат текстовете на новия закон, пришпорвани от вицепремиера Николай Василев да приготвят текста за десетина дни. Резултатът се появи с известно закъснение, но според малкото познавачи на сектора сътвореното е по-скоро отбиване на номер. В началото механично събраните текстове от работните групи, които пишат отделните раздели, надхвърляха седемдесетина страници, но многобройните конфликтни моменти не бяха изчистени. Причината е, че време и за експертни дебати, и за чисто политически решения по спорните казуси просто нямаше. Обществена дискусия по новия нормативен акт така и не се състоя. Впрочем предварителните намерения на законотворците бяха проектът за нов закон да бъде готов до средата на септември. До 10 октомври той трябваше да бъде обсъден с големите компании в отрасъла и едва след това да придобие окончателния си вид.Сега нормативните текстове набързо ще бъдат изгладени и на 12 август проектозаконът ще бъде предоставен на тримата кандидат-купувачи на БТК, заявиха запознати. Но всичко изглежда предопределено - текстът, който ще получат кандидат-купувачите на БТК на 12 август, много трудно би могъл да претърпи каквито и да са съществени промени. Инак регулаторните условия ще са толкова, че сделката за БТК няма да се състои. А управниците явно са твърдо решени да я доведат докрай. Дори ако стане чак в края на годината, едновременно с отпадането на монополните права на телекома ни по досегашния закон. И независимо от цената, която правителството би получило за 65% от акциите на компанията. Всъщност сумата до голяма степен ще бъде определена именно от степента, в която ще бъдат отменени монополните права. Според предварителния доклад на работната група за приватизация на БТК, станал известен през седмицата, тя варира от 200-250 млн. евро, оферирани от американската инвестиционна компания Адвент, през 100-150 млн. евро в офертата на турския консорциум Коч холдинг - Тюрк телеком, до 80 млн. щ. долара в офертата на щатската компания Ей Ай Джи (25 млн. щ. долара от тях обаче под условието за вторична покупка).И трите предложения наистина са повече от скромни, много под онзи 1 млрд. лв. приходи, които получи БТК само за 2001 година. Двете по-сериозни от тях предвиждат и драстично съкращаване на персонала - между 40 и 56 на сто. Като прибавим и пазарните последици от удължения монопол, цената, която ще трябва да плати нацията за продажбата на БТК, може да излезе твърде солена.

Facebook logo
Бъдете с нас и във