Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ПРАВИТЕЛСТВЕНИТЕ СМЕТКИ УДЪРЖАХА НА ПАРЛАМЕНТАРНИЯ ТЕПИХ

ПАРАМЕТРИТЕ НА БЮДЖЕТА ЗА 2005 Г. ВЕЧЕ СА ЯСНИ. ЕКИПЪТ НА ВЕЛЧЕВ ЩЕ ПРАВИ РЕВИЗИЯ НА ВСИЧКИ ПУБЛИЧНИ РАЗХОДИПарламентът прие на първо четене проектобюджета за 2005 година. В гласуването участваха 232-ма депутати. От тях 128 гласуваха за, 104 - против. Никой не се въздържа.Четвъртият бюджет на управляващата коалиция НДСВ-ДПС вече е анатемосан: като предизборен последовател на мотото след нас и потоп (от БСП)като бюджет на статуквото, на имитацията на реформи и на пропуснатите възможности (от СДС). Той е и добър - защото не прави нищо революционно (Новото време). Определения в този дух ще се чуват със сигурност и до края на процедурата по приемането на законопроекта на правителството. Отсега обаче може да се прогнозира, че разчетите на кабинета ще бъдат приети, макар и с незначителна разлика в броя на гласовете (например бюджетът на НЗОК преди няколко дни беше одобрен от НС само с един глас за повече). Възможно е и датата 15 декември, която беше обявена от управляващите за край на бюджетната сага, да се окаже едно крайно оптимистично намерение. По-вероятно е гласуването на второ четене в пленарната зала на НС да се случи няколко дни по-късно, за да бъде затворен целият парламентарен цикъл, през който преминават проектите. По-нататък ще се чака президентът да благослови бюджета и той да бъде обнародван в Държавен вестник. Ако дотогава не настъпи някаква неочаквана драма, макрорамката, която ще предопределя фискалната политика на правителството през следващата година, предвижда икономически ръст от 5-5.6%, средногодишна инфлация - 3.6%, валутен курс - 1.66 лв. за долар, дефицит по текущата сметка - 8.5% от БВП, външнотърговски дефицит - 14% от БВП, и бюджетен дефицит - 0.5% от БВП. Финансовият министър обобщи, че това е бюджет на една достойна, помъдряла и изпълнена с оправдано самочувствие европейска държава. Ако продължи по този път, в едно съвсем недалечно бъдеще България ще си спечели признанието за една устойчива и потенциално силна страна, член на ЕС, с пазарна икономика, осигуряваща благосъстояние за гражданите си, обеща той от трибуната на Народното събрание. Според финансовите анализатори, сериозни обрати в бюджетната прогноза на кабинета са изключени. Изглежда в това е убеден и царският ковчежник Милен Велчев. Ще представим достатъчно убедителни аргументи на МВФ за промените в разходната част на бюджета. Надявам се да срещнем тяхното одобрение. Така финансист № 1 всъщност сам обяви финала на бюджетното наддумване за 2005 г.За да си осигури парламентарна подкрепа, на Велчев на няколко пъти му се наложи да прекроява първоначалните разчети за харчовете на хазната. Първо отдели допълнително 30 млн. лв. за европейските ангажименти на Министерството на земеделието и горите по искане на коалиционния партньор ДПС. А след това на три тура пазарлъци с бившите си съпартийци от Новото време договори още 135 млн. лв. за реформата в образованието. Още 65 млн. лв. хазната потенциално губи, тъй като бяха приети и голяма част от данъчните предложения на 13-те депутата от групата на Кошлуков. На практика с тези действия гимнастиката с парите на данъкоплатците приключва. Остава обаче открит въпросът за осребряването на подарените гласове. Както БАНКЕРЪ вече писа, то може да стане по два начина: или да се направи ревизия и да се орежат вече заделени средства за отделните министерства и организации на бюджетна издръжка, или допълнителните харчове да се калкулират за сметка на увеличаване на бюджетния дефицит.Всъщност от гледна точка на финансовата логика дилема в случая няма. Раздуването на дефицита е базов проблем изобщо за икономиката на страната и лош сигнал към световната инвеститорска общност - признание, че каноните на фискалната стабилност на държавата могат да бъдат нарушавани. Докато в другия вариант експертите от екипа на Велчев просто ще трябва да прекарат няколко нощи зад компютрите си, да си проверят сметките, да поогледат откъде може да бъде спестен някой и друг милионЦарският финансист пусна в аванс новината, че част от парите (30 млн. лв.) ще се вземат от резервния фонд за структурна реформа. Други 4-5 млн. лв. пък ще бъдат спестени от лихвени разходи заради променения валутен курс. Конкретните измерения на икономиите от лихви ще бъдат ясни до края на годината, каза Велчев. Остават обаче да висят още около 100 млн.лв., които най-вероятно ще бъдат изстискани от перата, предвидени за останалите публични сфери.Като цяло в проекта на правителството за 2005 г. са заложени разходи за 16.3 млрд. лв., или с около с 1.6 млрд. лв. повече, отколкото са били харчовете през 2004 година. Според различни експертни оценки финансистите на Велчев определено са били доста ларж при разпределянето на бюджетните пари за тази година. Примерно - разходите за заплати и осигуровки на легиона от 460 хил. държавни служители са близо 2.4 млрд. лв., или със 170 млн. лв. повече спрямо 2004 година. С други 300 млн.лв са надути разходите за издръжка на администрацията (материали, горива, енергия, командировки, материали, телефони, ремонти и др.). Така се оказва, че за консумативи и екстри за 2005 г. хазната ще плаща рекордните 2.6 млрд. лева. С над 100 млн. лв. растат разходите на здравната каса през 2005 г., като инжекцията от бюджета вече достига 863 млн. лева. Заради огромните й харчове ще пострадат и данъкоплатците, тъй като се предлага и покачване на здравната вноска от 6 на 8 процента. За помощи, обезщетения, както и за активните мерки за намеса на пазара на труда (в това число и за програмата От социални помощи към заетост) бюджетът догодина ще похарчи 1.2 млрд. лева. Анализите сочат, че под една или друга форма около 80% от населението на страната получава държавни помощи или данъчни облекчения, от което хазната търпи огромни загуби. Разходите за дълготрайни активи догодина ще достигнат 1.6 млрд. лева. Могат да се спестят и част от тези харчове, като се прехвърлят на частния сектор чрез приватизация и концесия на летища, пристанища, магистрали, мостове, ВиК системи и т.н. Нужно е обаче да се прояви достатъчно политическа воля за реформи, съветват експертите.Азбучна истина е, че наливането на повече средства в бюджетните сфери не води до по-бързи и ефективни реформи в тях. Учебникарското правило беше преповторено и от Милен Велчев още при обявяването на параметрите на бюджета за 2005 година. Въпреки това финансист №1 се огъна под натиска на Новото време и увеличи парите за образование, обявявайки го за приоритетна сфера. Ще не ще, Велчев бе принуден да пазарува гласове в полза на проекта за бюджет на правителството. От друга страна, беше демонстрирано, че в България цари парламентарна демокрация, която допуска всяка политическа сила да защити своята фискална кауза.

Facebook logo
Бъдете с нас и във