Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ПОСТАВЯМ СИ ОПТИМИСТИЧНИ ЦЕЛИ, НАДЯВАМ СЕ И НА МАЛКО КЪСМЕТ

ПОСТАВЯМ СИ ОПТИМИСТИЧНИ ЦЕЛИ, НАДЯВАМ СЕ И НА МАЛКО КЪСМЕТПавел Езекиев, председател на Агенцията за чуждестранни инвестиции, пред в.БАНКЕРЪГ-н Езекиев, какво куца в Агенцията за чуждестранни инвестиции?- Най-близките ми цели са две. Първо - да проведем агресивен и ефективен маркетинг на България в чужбина. Все още в Западна Европа и Северна Америка има индустриални кръгове, които изобщо не познават страната ни като пазар за бизнес или за инвестиции. И второ - да синхронизираме работата си с останалите ресорни министерства и агенции, които имат пряко отношение към привличането на чуждестранни вложители. Като цяло обаче занапред усилията ни ще бъдат да пренасочим дейността на агенцията в чужбина.Мислите ли че нашите дипломатически мисии са подготвени за такова предизвикателство, след като преди време вицепремиерът Николай Василев критикува работата на търговските ни аташета?- Резултатите от дейността на търговските ни представители зад граница наистина бяха критикувани от вицепремиера Василев. Не трябва обаче да слагаме всички под общ знаменател. Срещал съм се с много наши търговски аташета в чужбина. Мисля, че работата на представителите ни във Франкфурт, Париж и Лондон може да служи за пример. Надявам се, че с времето дейността и на другите ще се подобри.Предвиждате ли персонални и структурни промени в състава на агенцията?- Необходимо ми е още време, за да преценя, кои от звената и хората в тях работят ефективно и кои не. Едва тогава бих могъл да кажа дали ще има персонални промени. Но промени в структурата на агенцията със сигурност ще има. Аз вярвам в експертността като професионален подход. Затова ще създам в агенцията работни екипи , които ще покриват три отделни групи индустрии. Първият ще отговаря за тежката промишленост и енергетиката. Вторият екип е т.нар потребителски. Негов ресор ще са леката промишленост, високите технологии и телекомуникациите. Третият ще има грижата за инвестициите в областта на недвижимите имоти, туризма и селското стопанство.Работил сте в лондонското Сити, как гледат там сега на България?- В Ситито ни познават преди всичко като издател на държавни ценни книжа. Наблюденията ми са, че през последната година и половина България подобри двойно и тройно имиджа си. Голяма заслуга за това имат двете успешни операции по замяна на външния дълг, които финансовото министерство извърши през 2002 година. За съжаление компаниите от лондонското Сити са само портфейлен инвеститор. За мен по-голям интерес представляват индустриалните кръгове във Великобритания и ще работим за тяхното привличане.Заявихте, че очаквате 400-500 млн. евро инвестиции на зелено през 2003 година. Не сте ли прекален оптимист на фона на рецесията в САЩ и Западна Европа?- Целта от 500 млн. евро инвестиции на зелено през 2003-а наистина е оптимистична. По-добре е обаче да вдигнем високо летвата, за да можем да постигнем добър междинен резултат. Трудно ми е да съпоставя планираната сума на фона на рецесията в световната икономика. Напоследък в САЩ и в Западна Европа се наблюдава стабилизиране на икономическите показатели, а в някои случаи се забелязва и ръст спрямо последните три години. Имам предвид най-вече продажбите и чистите доходи на големите индустриални корпорации. Ако се съди от изказванията на техни висши мениджъри, най-лошото би трябвало вече да е зад нас. Очаквам, че втората половина на 2003 г. и цялата 2004 г. ще бъдат добри времена за световната икономика, а оттам и за инвестиционните планове на фирмите.В програмата си предвиждате представянето на България пред десетте водещи компании в десетте най-развити икономики. Как би изглеждала една такава реклама?- Става дума не само за реклама, но и за конкретното присъствие на България в инвестиционните планове на тези компании. С други думи, страната ни трябва да се превърне в реална алтернатива за инвестиране. Като в случай с Пежо и Ситроен. Когато през есента на 2002 г. бордовете на директорите на двата автомобилни концерна обсъждаха държавите, в които да направят големи инвестиции в периода 2003-2004-а, името на нашата страна изобщо не фигурираше в списъка. Министерството на икономиката реагира своевременно, като разработи свой анализ и подготви презентация. Тя беше предоставена на двете компании от заместник-министъра на икономиката Милен Керемедчиев при посещението му във Франция с премиера Симеон Сакскобургготски. В резултат на това вече имаме покана българска работна група да представи конкретни идеи за евентуални инвестиции на Пежо и Ситроен у нас. Лоша реклама за България ли е това, което се случва с приватизацията на БТК и Булгартабак?- Подробностите около сделки като тези за БТК и Булгартабак рядко достигат до зает човек, какъвто е изпълнителният директор на голяма западна корпорация. Той просто ще чуе или ще прочете във вестниците, че в България има две големи сделки, които поради една или друга причина не могат да се случат от пет години насам. В този смисъл това наистина не е добра реклама за страната ни.Предвиждате ли законодателни преференции за големите чуждестранни инвеститори?- Да, мислим върху подобна идея. Има моменти, в които се налага чуждестранните инвеститори да бъдат разграничавани от нашите. Причината е, че заради малкия мащаб на българската икономика местна компания трудно може да инвестира например сума от порядъка на 300 млн. евро. И след като имаме болезнена необходимост от тези пари, редно е фирмата, която е готова да ги вложи, да получи нещо по-специално.Остават обаче корупцията и мудните съдебни процедури...- За съжаление тези проблеми ще продължат да са пречка за изпълнението на големи инвестиционни проекти, докато манталитетът на хората от държавната администрация не се смени изцяло. Това са много сложни проблеми, които едва ли ще се разрешат в близките две-три години. Затова не бих се изненадал, ако корупцията и съдебната система ни изиграят още лоши шеги. Надявам се все пак и на малко късмет.

Facebook logo
Бъдете с нас и във