Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ПОРТ ФЛОТ ОТПЛУВА ОТ РЪЦЕТЕ НА ДЪРЖАВАТА

Столичното дружество АРЗ-Холдинг 2002 е новият собственик на Порт флот-Бургас. Министерството на транспорта и съобщенията се раздели окончателно с бургаското дружество за пристанищни услуги на 6 януари. На тази дата Агенцията за приватизация подписа договор за продажба на целия му капитал. Цената, за която е купено дружеството, е 9 млн. лева. Купувачът е поел и задължението да инвестира близо 5 млн. лв. за три години, а работещите в него не трябва да бъдат по-малко от 210 души. Учредената на 24 септември миналата година компания АРЗ холдинг е изцяло собственост на Никифор Вангелов, който участва в управлението на редица други дружества, между които софийските фирми Нова Деница, Фина механика и Минна компания. Холдингът има дялове в шест авторемонтни завода - на гара Искър и в столичния квартал Люлин, в Първомай, Кърджали, Лясковец, както и АРЗ Круп в Пловдив. Процедурите по раздържавяването на бургаското пристанище започнаха през май 2002 година. Тогава се проведе търг с явно наддаване за целия капитал на държавното дружество. Той започна от цена, малко по-висока от тази, на която в крайна сметка то бе продадено - 9.01 млн. лева. Наддаването спечели бургаската Литшипинг, управлявана тогава от Ганка Петрова. Половината от компанията (50%) е собственост на Литекс комерс на Гриша Ганчев. Тя предложи за порта 13.31 млн. лева. Единственият му конкурент беше регистрираната в самоковското село Продановци фирма Ел Ем импекс. (Тя пък стана известна с покупката на няколко малки ВЕЦ и на мина Чукурово, както и с наемането на Елисейна. Едва ли е случайно, че собственикът на фирмата от с. Продановци Христо Ковачки е и председател на борда на Фина механика, а Никифор Вангелов е негов член.) Първият опит за раздържавяване обаче завърши с неуспех, защото победителят в търга отказа да подпише договор с агенцията. От Литшипинг обясниха, че ги е разколебало влошаването на финансовото състояние на порта, докато са текли процедурите. При това положение предложената от тях цена доста се отдалечила от реалната му стойност. Според пресцентъра на бившия кандидат-купувач, появилият се през май нов конкурент на пристанищното дружество - Бургас пак сървиз, е успял да му отнеме значителна част от бизнеса. Преди да се проведе търгът, Порт флот - Бургас имаше 800-900 хил. лв. приходи на месец, а след наддаването, при променените пазарни обстоятелства, те спаднаха с близо 50 процента, твърди отказалият се купувач. Задълженията му също нараснаха и достигнаха до 7 млн. лева. През юли АП обяви втори конкурс за продажбата на порта. Този път предлаганата покупна цена беше намалена значително - на 5.3 млн. лева. На 18 декември 2002 г. АРЗ холдинг отново вдигна цената на Порт флот на 9 млн. лв. и надзорният съвет на АП одобри сделката с нея. В началото на януари тази година тя приключи окончателно.

Facebook logo
Бъдете с нас и във