Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ПОРЕДНИЯТ РУНД ОТ БИТКАТА НА МЕДИЙНИТЕ ГИГАНТИ

Единият носи ръчен часовник Омега (Omega), бръсне се с електрическа самобръсначка Норелко (Norelco) на Филипс, кара Астън Мартин (Aston Martin) и пие мартинито си с водка Финландия. Другият се придвижва с летяща метла Нимбус 2000, предпочита бира и подкрепя индустрията Кока-Кола (Coca-Cola). През ноември Джеймс Бонд и Хари Потър отново властват по екраните в САЩ и в света, а редовият кинозрител е залят от маркетингови трикове, телевизионни реклами, ИНТЕРНЕТ-сайтове и безброй статии и интервюта по повод премиерите на най-касовите филми на годината. Компаниите, които стоят зад двата безспорни хита на есен 2002 обаче са коренно противоположни представители на мощната развлекателна индустрия. Метро Голдуин Майер (Metro-Goldwyn-Mayer), която пуска поредния филм за Джеймс Бонд Смърт само в краен случай (Die Another Day) е последното голямо независимо холивудско студио. АОЛ Тайм Уорнър (AOL Time Warner), който пък е най-мощния медиен конгломерат, направи втората част от поредицата за Хари Потър - Хари Потър и стаята на тайните. Тяхната битка за вниманието и парите на зрителите е нов тест на принципа, залегнал в основата на почти всички сливания и поглъщания в сектора през последното десетилетие. Той е, че комбинирането на холивудски студия с телевизионни мрежи, списания, кабелни оператори и други дейности, води до създаването на конгломерат и които са по-велики и по-печеливши от самостоятелните им компоненти, взети заедно. Само че напоследък това взаимноизгодно съжителство стана нежелано от инвеститорите, ужилени от огромните дългове, неизпълнените обещания и междуличностните скандали. Те повлякоха към дъното много от пръкналите се медийни гиганти (кризата във френската компания Вивенди (Vivendi) е само едни от многобройните примери).Маркетинговата буря около последния филм за Джеймс Бонд се опитва да докаже, че Метро Голдуин Майер може да се оправя прекрасно и сама. Но това не означава, че тя напълно се отказва от всякакви сътрудничества. Напротив, филмовото студио разчита на чара и доказаната доходоносност на Агент 007, за да привлече максимален брой рекламни компании, които ще продадат лентата на колкото се може повече телевизионни мрежи и кабелни оператори. Така телевизионното подразделение Ти Ен Ен (TNN) на щатския гигант Вайаком (Viacom) получи правото да излъчи 19-те предишни серии за Джеймс Бонд след жестока война с останалите конкуренти и след проведени неофициални преговори с Метро Голдуин Майер. Музикалният лидер Ем Ти Ви (MTV), който също е част от империята Вайаком, ще излъчи от своя страна поредица от половинчасови рекламни филмчета за Die Another Day. А Мадона, която официално работи със звукозаписното подразделение на АОЛ Тайм Уорнър, изпълнява хитовото парче към саундтрака на филма.И все пак в един сектор, почти изцяло доминиран от медийни конгломерати, независимостта се оказва трудно изпитание. АОЛ Тайм Уорнър например няма нужда от специалните магии на Хари Потър, за да осигури рекламата и разпространението на Стаята на тайните, тъй като разполага с цяла мрежа от рекламни, телевизионни, печатни и ИНТЕРНЕТ-подразделения. Ето защо, за да се противопостави на маркетинговата мощ на конкуренцията, Метро Голдуин изстисква до крайност неустоимия чар на тайния Агент 007. Филмовото студио е продало рекламни клипове, съдържащи части от премиерния филм, както и правата над името Джеймс Бонд на над 20 фирми. Компанията Форд мотър (Ford Motor Company) е платила 35 млн. щ. долара за правото да осигури колите за филма. Те са Астън Мартин на Бонд (изигран отново от Пиърс Броснан) и Форд Тандърбърд, карана от неговата партньорка Джинкс (ролята се изпълнява от носителката на Оскар Хали Бери). Хали Бери е и рекламно лице на козметичния гигант Ревлон (Revlon), който създаде специална серия гримове 007 за филма. Компанията Сони (Sony) пък се е погрижила за всички високотехнологични играчки, които помагат на агента във вечната му война с лошите.Като цяло фирмите, чиито марки участват в продукцията, ще похарчат над 120 млн. щ. долара, за да се рекламират покрай манията Джеймс Бонд. Тази сума е почти равна на разходите от 100 млн. щ. долара, направени от Метро Голдуин Майер, за да заснеме лентата, плюс 30-те млн. щ. долара, които възнамерява да похарчи, за да го рекламира. Въпреки оправданите критики, че филмите за Джеймс Бонд вече отдавна са се превърнали в рекламни клипове за водка и автомобили с дължината на пълнометражни продукции, явно класическото сътрудничество между независимите компании все още се оказва печелившо.

Facebook logo
Бъдете с нас и във