Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ПОЯВИХА СЕ ВЪПРОСИТЕЛНИ И ПО СДЕЛКАТА ЗА БЪЛГАРИЯ ЕР

СМЕНИХА ШЕФА НА БЪЛГАРИЯ ЕРЦентрална кооперативна банка (ЦКБ) ще се оттегли от консорциума с Делойт и Туш, който беше избран на 21 април за консултант на АП по подготовката на сделката за приватизация на националния авиопревозвач България Ер. Това съобщи Александър Керезов, член на управителния съвет на ЦКБ. Отказът ще стане факт, ако Хемус Ер кандидатства за купувач на България Ер, уточни Керезов. От своя страна изпълнителният директор на Хемус Ер Димитър Павлов заяви за БАНКЕРЪ: Имаме финансовите възможности и ще кандидатстваме за целия дял от акциите на България Ер, който бъде пуснат за раздържавяване. Приватизационната стратегия за националния превозвач трябва да бъде одобрена от Народното събрание. Запознат съм с проблема, но в крайна сметка ние разглеждаме стратегията така, както е одобрена от правителството - отбеляза председателят на парламентарната транспортна комисия Йордан Мирчев. - Позиция по този въпрос трябва да вземе Агенцията по приватизация, защото тя е избрала консултанта. Мирчев допълни, че още не е наясно със самия документ: Трябва обаче да се види дали в стратегията има някакви облекчения за купувача и тогава ще мога да коментирам.Работата е там, че тази стратегия е разработена от консултантите по сделката, единият от които е ЦКБ. В същото време едноличен собственик на Хемус Ер е Химимпорт, която пък е най-големият акционер в ЦКБ. Химимпорт притежава 37.66% от акциите на банката, а други 8.2% държи застрахователната компания Армеец (91.1%, от която са собственост на дъщерно дружество на Химимпорт). Така на практика консултантът може да се превърне и в купувач, коментираха експерти. Според тях подобен казус е класически пример за конфликт на интереси.Ако Хемус Ер спечели наддаването за националния превозвач, нищо чудно да попадне под съдебен удар, както се случи с кандидат-купувача на Булгартабак - Табако кепитъл партнерс (TCP). Единият от мотивите на петчленния състав на Върховния административен съд за декласирането на компанията бе, че АП е нарушила процедурата, допускайки до участие акционерно дружество, образувано от адвокатите Джингов, Гугински, Кючуков и Величков, чиято адвокатската кантора изготви правния анализ на тютюневия холдинг. С излизането на ЦКБ от консорциума консултант по сделката казусът конфликт на интереси може и да отпадне, смятат специалисти от приватизационното ведомство. Според тях по-сериозният въпрос е как Хемус Ер и неговите собственици ще покрият предквалификационните изисквания към кандидатите. Необходимо е например стратегическите инвеститори да имат приходи от дейността си в областта на гражданското въздухоплаване за всяка от последните три години в размер от 100 млн. евро. Кандидатстващите финансови институции пък ще трябва да докажат управление на фонд от над 200 млн. евро. Най-вероятно Хемус Ер ще кандидатства за националния превозвач като един от участниците в специално създаден за сделката консорциум. В него тя ще държи поне 51 на сто (според приватизационната стратегия това е минималният дял от кандидат-купувача, който трябва да е собственост на българско юридическо или физическо лице).Изпълнителният директор на Хемус Ер Димитър Павлов изтъкна, че компанията преговаря с няколко авиопревозвача, но не пожела да уточни подробности. Готови сме да се консолидираме с всички, тъй като това е единственият шанс за оцеляване на българската авиация, бяха неговите думи.В началото на април Министерството на транспорта предложи на четири частни авиокомпании да се консолидират преди приватизацията под шапката на България Ер, като апортират самолетите и дейността си срещу акции от националния превозвач. Бългериън Ер Чартър, Хемус Ер, Ер София и Би Ейч Ер отклониха поканата с мотива, че няма защо да се вливат в компания без собственост, за да бъдат продадени впоследствие на чуждестранен инвеститор.Междувременно досегашният изпълнителен директор на авиокомпания България Ер Филип Алексиев бе преназначен като финансов директор. Решението бе взето от съвета на директорите на авиокомпанията на редовното му заседание в четвъртък (2 септември). За нов изпълнителен директор е избран досегашният председател на директорския борд Константин Тасков. Мястото му като шеф на борда пък ще бъде заето от директора на дирекция Корпоративно преструктуриране и капиталов пазар в транспортното министерство Андрей Брешков.Кариерата на Тасков започва като пилот през 1972 г. във фалиралата вече авиокомпания Балкан. Впоследствие е сред ръководството на първия частен авиопревозвач в България - Джес Еър. От 1992 до 2002 г. е бил летателен директор и заместник-изпълнителен директор на сингапурската авиокомпания Риджън Еър (Region Air).

Facebook logo
Бъдете с нас и във