Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Подкрепа за концесията на "Летище София"

Парламентарната комисия по транспорта подкрепи концесията на "Летище София". Тя отхвърли предложението на БСП столичният аеропорт да бъде включен в забранителен конценсионен списък. Дванайсет депутати гласуваха "против", 8 бяха "за", а един се въздържа.

Социалистите обаче не се отказват от идеите си за блокиране на процедурата и се заканиха да сезират Върховния административен съд, защото правителството е отказало да им предостави информация за концесията.

Всъщност заседанието на транспортната комисия се оказа удобен форум за поредната престрелка между БСП и ГЕРБ. Спор възникна между министъра на транспорта Ивайло Московски и депутата от левицата Георги Свиленски. Народният представител бе категоричен, че няма нужда столичното летище да бъде давано на частен оператор, тъй като то разполага с изградена инфраструктура, реализира приходи и увеличава потока от пътници. Той се възпротиви и на идеята с приходите от концесията да се спасяват държавните железници, изтъквайки, че кабинетът разполага с необходимите за целта средства. 

От своя страна Московски обясни, че държавата е доказала, че не може да управлява добре аеропорта. Той съобщи, че седем големи световни оператори вече са се запознали с документацията и това говорело за интерес. Министърът атакува БСП, отбелязвайки, че при управлението на Сергей Станишев държавата е загубила 27 млн. лв. от "Летище София". И защити концесията, като подчерта, че в последните години частното управление на летища в Европа е скочило с 80 процента. По думите му поне 70 на сто от аерогарите се управляват от външни компании.

"Летище "София" трябва да получи своето развитие. Процедурата стартира абсолютно прозрачно. Има генерален план за летището", увери Ивайло Московски, като допълни, че инвестициите в него ще са за минимум 1.2 млрд. лв., а държавата ще получава 10% от печалбата.

Както "БАНКЕРЪ" вече писа, правителството планира да отдаде столичното летище на частен оператор за срок от 35 години. Победителят в търга ще получи 5 128 460 кв. м концесионна територия, която включва поземлени имоти и сгради - публична държавна собственост, съоръжения и прилежаща инфраструктура, сгради и системи на визуалните аеронавигационни средства (светотехническо осигуряване), както и сградите, съоръженията и оборудването, които ще бъдат изградени и монтирани от концесионера на негов риск и с негови средства при условия и по ред, определени в концесионния договор.

Прогнозната обща стойност на концесията е 3 898 229. 907 евро. Процедурата включва построяването на терминал 3 до десетата година от срока на концесията, както и предоставяне на услуги, свързани с експлоатацията на летището за осигуряване на неговото ползване от въздушни превозвачи.

В документацията са описани и прогнозните цени на различните видове такси. Например такса за кацане - 14.30 евро, такса за възрастен пътник - 5.46 евро, такса за сигурност - 5.50 евро.

Претендентите могат да подават своите оферти до 22 октомври.

Facebook logo
Бъдете с нас и във