Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ПЛАМЕН ПЕТРОВ СЕ ИЗЖИВЯ КАТО ПИЛАТ ПОНТИЙСКИ

Процесът по изземването на държавното пристанище за обществен транспорт Петрол - Варна от частното дружество Петрол АД се превърна в тъжен цирк, който се играе вече почти цяла година. Зрители на поредния епизод бяха традиционно малкото депутати, уважили на 27 юни деня за парламентарен контрол. Народни представители от парламентарната група НИЕ обвиниха транспортния министър Пламен Петров, че с бездействието си по определянето на границите на варненския порт подпомага изграждането на траен монопол върху пазара с петролни продукти, не позволява отварянето на плевенската рафинерия и не допуска конкуренция в отрасъла нефтохимия. Народните избраници уточниха също, че с писмо от 13 май тази година прокурорът Матев от Върховната касационна прокуратура за трети пореден път от юли 2002 г. насам е поискал от министър Петров да разпореди на подопечната му Изпълнителна агенция Пристанищна администрация да направи предложение за определяне на границите на пристанище Петрол - Варна. Сега депутатите поискаха да научат дали Пламен Петров е отговорил на прокурора в указания десетдневен срок? Министърът отговори утвърдително, пояснявайки, че за пореден път е уведомил Върховната касационна прокуратура, че ръководеното от него ведомство е изпратило още на 14 август миналата година в Министерството на регионалното развитие и благоустройството всички необходими документи за границите и състава на варненското петролно пристанище. Така, според транспортния министър, излезе, че топката по изземването на терминала остава в ръцете на областния управител на Варна - Яни Янев.Неизвестно защо обаче Пламен Петров пропусна някои дребни подробности от историята на пристанищния казус. Документацията за границите на обекта наистина са изпратени в строителното министерство на 14 август 2002 година. И тъкмо въз основа на нея на 9 септември 2002 г. тогавашният министър на регионалното развитие и благоустройството Костадин Паскалев утвърждава акта за изключителна публична държавна собственост на пристанището за обществен транспорт Петрол - Варна. Актът е изпратен на варненския областен управител Яни Янев, който пък незабавно предприема процедура по административното изземване на терминала по реда на чл.80 от Закона за държавната собственост. Само че прът в нея слага частното дружество Петрол АД. На 23 септември 2002 г. то оспори акта за държавна собственост, подписан от Костадин Паскалев, посочвайки, че границите на пристанището са неправилно определени. В тях била включена и петролната база, собственост на Петрол АД. По тази причина областният управител на Варна иска от транспортното министерство нова, по-прецизна информация за границите на злополучния порт. Такава и до ден днешен, няма. На 27 юни 2003 г., по време на парламентарния контрол, нямаше и обяснение защо експертите от транспортното министерство все още не са предали актуализираните данни на областната варненска управа. Странното е, че питащите депутати от парламентарната група НИЕ не се сетиха да зададат на Пламен Петров този уточняващ въпрос, както и още един. Защо ръководеното от него ведомство, в лицето на агенция Пристанищна администрация, не е посочило пристанищния оператор, който ще поеме управлението на обекта Петрол - Варна след изземването му от частното дружество Петрол АД? Такъв оператор транспортният министър е трябвало да определи още през септември миналата година, когато е издаден споменатият вече акт за изключителна публична държавна собственост на терминала. На кого, в крайна сметка, да предаде областния управител на Варна пристанището, щом не се знае кое държавно звено ще го управлява?

Facebook logo
Бъдете с нас и във