Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ПЛАЖОВЕ, КОКТЕЙЛИ И БИЗНЕС ЦЕНТРОВЕ

СВЕТОВНИТЕ КОРПОРАЦИИ ВЕЧЕ ОБСЛУЖВАТ ЕВРОПЕЙСКИТЕ СИ КЛИЕНТИ ОТ БАРСЕЛОНАПрез 2002 г. хитовият френски филм Европудинг улови духа на съвременна Барселона. Той показа ежедневието на група колежани от различни краища на Стария континент, които делят един апартамент покрай общото си влечение към бирата и музиката. В реалния живот на Барселона обаче техните дни биха протичали доста по-различно. Много по-вероятно е всяка сутрин те да бъдат видени как тичат към метрото, за да отидат на работа в някой от бизнес центровете в предградията. А там, седнали пред компютърните екрани и нахлузили слушалки, да отговарят на телефонни обаждания от цяла Европа.Макар и постепенно, Европа се поддава на ставащата все по-популярна практика на аутсорсинг (от англ. outsourcing - наемане на подизпълнители). Според изчисления на тексаската консултантска групировка Ти Пи Ай ъф Уудлъндс (TPI of Woodlands) през 2004-а европейските компании са платили 41 млрд. щ. долара по договори за подизпълнители. Сумата е почти двойно по-голяма от заделената две години по-рано. Една от най-популярните близки дестинации за тази цел е Испания - страната, в която хиляди млади европейци прииждат непрекъснато в търсене на слънце, сангрия и... работа. Близо 50 000 души от буквално всички европейски държави се трудят в над 2000 испански центъра, които предлагат информационно обслужване, технологична помощ, счетоводни услуги и персонал. Лондонската изследователска компания Дейтамонитър (Datamonitor PLC) прогнозира, че през идващите две години в тази индустрия ще се появят още 30 000 работни места.Притегателната сила на Испания е леснообяснима. Заплатите за служителите в обслужващите центрове са с около 30% по-ниски, отколкото в Северна Европа, а социалните задължения добавят едва 35% към разхода за всеки работник спрямо 50% във Франция и Германия. Това обаче не е единствената причина мултинационални компании като Ейвис (Avis), Хюлет-Пакърд (Hewlett-Packard) и Ситигруп (Citigroup) да открият офиси на Иберийския полуостров. В бизнес, в който най-трудният за решаване проблем е текучеството на персонала, качеството на живота се оказва решаващ фактор за привличането и задържането на таланти. Защо да газите в двайсет и пет сантиметрови снежни преспи в Полша, щом може да стъпвате по топлия пясък на Барселона?, пита Стивън Кутрос, един от съдружниците в Ти Пи Ай.Със сигурност Испания не е единствената държава, която използва хубавото време и вълнуващия нощен живот, за да оживи бизнеса на подобни центрове. Въпреки по-високите разходи университетските градове в Южна Франция - Тулуза и Монпелие, приютяват центрове за обслужване на фирми като Дел (Dell Inc.) и Фрискейл семикъндактърс (Freescale Semiconductors Inc.) от Остин, щата Тексас. Най-големият оператор на телефонни информационни центрове в Италия Групо КОС (Gruppo COS) развива дейност в Палермо, Неапол и Тунис. В същото време Източна Европа привлича този бизнес със заплати, които са само част от тези на Запад. Колкото до световния лидер в аутсорсинга, засега това безспорно е Индия.И все пак Иберийският полуостров предлага сериозни предимства, особено на европейските фирми, търсещи да изнесат част от дейността си някъде близо до дома. Тъй като Испания е член на Европейския съюз, хората от цялата общност могат да работят там без визи и разрешителни. Испанските организации са в състояние да се справят със сложни банкови и медицински операции, които не трябва да излизат извън рамките на ЕС. Тези фактори, съчетани с добрата образователна система, първокласната телекомуникационна инфраструктура и отличния транспорт, печелят на страната челно място в индекса на най-привлекателни дестинации, който изготвя американската консултантска агенция Ей Ти Киърни (A.T. Kearney Inc.).Всички тези характеристики убеждават базираната в Далас компания Ей Си Ес (Affiliated Computer Services Inc.) да започне преди три години частна практика в Барселона. Тя е специализирана в подизпълнението на технологични и административни услуги и има около хиляда служители в Европа, половината от които в каталунската столица. Повечето от тях, пристигнали от 38 държави и говорещи 14 езика, осигуряват обслужване на европейското поделение на Дженеръл мотърс (General Motors Europe). На един от етажите в стъклената сграда на даласката компания работи екип от триста души, ангажирани с финансови и данъчни операции. По изчисления на Брайън Стоунс - директор на Ей Си Ес за Европа, неговата фирма е съкратила счетоводните разходи на Дженеръл мотърс с 80 процента. Въпреки че самата корпорация не потвърждава цифрата, според един от шефовете й - Марк Кемп, работата на центъра в Барселона е довела до значително подобрение в ефективността на административните разходи на Дженеръл мотърс на Стария континент.В същата сграда други 150 служители на Ей Си Ес управляват човешките ресурси на автомобилния производител в Европа. Те вършат всичко - от управление на ИНТЕРНЕТ програми за самообслужване до отговаряне на обаждания от 77 000 работници и 35 000 пенсионирани служители на Дженеръл мотърс, интересуващи се от различни привилегии и заплащания. Групирани в екипи според езика, който владеят, служителите на Ей Си Ес, чиято средна възраст е 27 години, разговарят с обадилите се на родния им език. Това е особено важен момент за успешното функциониране на всеки подобен център - обяснява Джанлука Трамачере - аутсорсинг-анализатор в лондонската изследователска фирма Гартнър (Gartner). - Веднага щом доловят чужд акцент, клиентите започват да негодуват.Независимо от целия си чар Барселона трябва да се бори срещу тенденцията към повишаване на заплатите, които в сравнение с 1998 г. са по-високи с 36 процента. Точно това е причината, охладила ентусиазма на желаещите да прехвърлят част от дейността си в Ирландия например. Определянето на градове като Барселона за горещи дестинации има положителни страни, но то предполага също и прекалена публичност и растящи заплати, обяснява Рене Бък - ръководител на холандска консултантска фирма, предлагаща съвети по въпросите на аутсорсинга. Затова тя се опитва да насочи клиентите си към по-слабопопулярни места, едно от които е Източна Европа.

Facebook logo
Бъдете с нас и във