Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ПИВОВАРНИТЕ ХВЪРЛИХА ОКО НА БЕЗАЛКОХОЛНИТЕ НАПИТКИ

Натурална изворна вода ЕVI ще стане спонсор на националния отбор по футбол, заяви за в. БАНКЕРЪ изпълнителният директор на Леденика и ММ Михаил Михов. Тя е новият продукт на компанията, който ще се яви официално на пазара в периода 25 май - 4 юни точно преди квалификационната среща за Световното първенство по футбол между България и Хърватска. В новата линия са инвестирани 1 млн. евро. Бутилирането на натурална изворна вода е съвсем нова дейност за варненското дружество Леденика и ММ. Досега то произвеждаше само бира с марките Леденика, Варненско пиво и ММ. И у нас, подобно на Западна Европа пенливата течност постепенно отстъпва на минералната вода и безалкохолните напитки. Затова производителите на бира предпочитат да се застраховат от евентуален спад в продажбите. Великотърновската пивоварна Болярка например започна да произвежда безалкохолни напитки с марка Синалко. Каменица АД пък е избрала малко по-нетрадиционен начин да се настани на пазара на безалкохолните напитки. Тя е единствената пивоварна у нас, която предлага безалкохолна бира. Само преди седмица дружеството пусна и бяла бира, която е с много ниско съдържание на алкохол - около 5 процента. Мрачните предчувствия на бирените производители, че безалкохолните напитки и минералната вода ще изместят от трапезата на българина пивото, като че ли се потвърждават и от данните на Съюза на пивоварите за продажбите им през първото тримесечие. Според тези числа производителите чакат да се върне рекордната консумация на пиво от 1992 г., но продажбите всъщност са започнали да намаляват. През януари, февруари и март те са се стопили с 11.7% спрямо същия период на миналата година. Експертите отдават тези резултати на различни причини. Шефът на Каменица АД Андреас Зеемюлер смята, че неприятната тенденция се дължи на увеличението на акциза на пенливата течност с цели 50% от началото на годината. Според изпълнителния директор на Загорка АД Димитър Алексиев в очакване на благоприятен пазар търговците са задържали по складовете пиво, което се е продавало в периода януари - март, но не е отчетено в цитираната статистика. Изпълнителният директор на Леденика и ММ пък отбеляза, че миналият февруари е бил много по-слънчев, а изпитата бира съответно - много повече. Каквато и да е причината обаче, произведената бира през първото тримесечие е била 61.8 млн. литра, докато за същия период на 2004 г. е близо 70.1 млн. литра.Началото на годината донесе и други изненади за играчите на този пазар. Въпреки нестихващата конкуренция позициите на отделните играчи на него като че ли бяха бетонирани. Състезателният дух на различните групи бирени производители обаче бе провокиран от раздвижването в челните места през първото тримесечие на тази година. Отстъпилата преди две години лидерството Каменица АД (собственост на ИнБев) си върна челното място с пазарен дял от 32.7%, което ще рече, че е продала 202.2 хил. хектолитра. Това поне сочат данните на агенция AC Nielsen. Според шефовете на Каменица напред ги извеждат най-вече известните марки (като Бекс например), които компанията предлага, и на агресивната рекламна политика. Както и на силното им присъствие в ниския ценови сегмент посредством марките Славена и Плевенско пиво. С една позиция назад остана Загорка АД с 28.2%, или 174.4 хил. хектолитра. Собственикът на Пиринско пиво и Шуменско пиво - Карлсберг България, зае почетното трето място с дял от 20.5% или 126.8 хил. хектолитра. В класацията обаче липсват данни за продажбите на производителя на бира с марките Варненско пиво, Леденика и ММ - Леденика и ММ. Според шефа на дружеството Михаил Михов делът на черноморската пивоварна е около 21-23%, което я поставя пред Карлсберг на българския бирен пазар. Само през март обаче продажбите на Загорка надвишават тези на Каменица с 2 млн. литра. Това е още едно доказателство, че този пазар става все по-динамичен и конкуренцията на него се изостря все повече. Любопитното е, че въпреки всеобщия спад пивоварните твърдят, че са увеличили продажбите си. Шефовете на Каменица заявиха, че са реализирали цели 7% ръст от началото на годината досега. В сравнение със същия период на миналата година увеличението е 3.4 процента. Леденика и ММ също е отчело ръст от 10% спрямо миналогодишните продажби. Очаква се до края на годината любителите на бира да изпият поне с 3-4% повече пиво, отколкото през 2004 година. Динамиката на бирения пазар се проявява не само в разместването на неговите лидери, но и в промяната на търсенето на различните продукти. Например предпочитанията на консуматорите се изместват от сравнително евтините към по-скъпите марки бира. Наливното пиво бавно, но сигурно си проправя път към сърцата на любителите на пенливата течност. Според експерти нейният дял в момента е около 13 процента. Продажбите на пиво в пластмасови бутилки също отбелязаха значителен ръст, като заеха без проблеми над 30% от пазара. Отличниците сред тях са двулитровите бутилки. Най-силното оръжие в изострената конкуренция на бирения пазар засега си остава рекламата, твърдят експерти. Дружествата от този бранш попадат в първата петица по отделени средства за маркетинг и реклама. Освен рекламни клипове пивоварните популяризират продукцията си и чрез подпомагане на спорта у нас. Каменица например е спонсор на националния отбор по футбол, Карлсберг България - на Българската федерация по тенис. Инвестициите в отрасъла също са сериозни. През последните осем години в бирената индустрия са вложени общо 304 млн. лв. и сумите нарастват - през 2002 г. са 20.36 млн. лв. и през 2003 г. - 42.6 млн. лева. Само през 2004 г. пивоварните са инвестирали 48 млн. лева.В момента 12-те бирени производители у нас предлагат 50 вида светла и тъмна бира. Те са открили над 2700 работни места. Всяка година за производството на пиво се преработват около 120 хил. т ечемик и над 450 т натурален хмел и хмелови продукти.

Facebook logo
Бъдете с нас и във