Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ПИРИН ТУРИСТ Е ФАВОРИТ ЗА ХЕМУС ЕР?

Агенцията за приватизация няма да има особени затруднения при избора на купувач на 51% от капитала на Хемус ер - втория национален авиопревозвач. Това е изводът от първото четене на петте оферти, подадени до 17.30 часа на 12 февруари тази година. Според неофициална информация от приватизационното ведомство, като най-сериозно се очертавало предложението на Пирин турист ООД. Не бивало да се пренебрегват обаче и поне още две от останалите оферти.
В последните минути преди изтичането на крайния срок документи за Хемус ер подадоха:
- в 16.40 часа - Пирин турист ООД, София;
- в 16.50 часа - Вега еърлайнс ООД, София
- в 17.12 - ИБКОЛ България;
- в 17.12 - Лизингово дружество ООД, София;
- и в 17.20 - Албениън еърлайнс.
Офертите бяха отворени на следващия ден (13 февруари) пред журналисти - прецедент в практиката на Агенцията за приватизация, според пресаташето Нора Стоичкова. Още по време на церемонията силно впечатление на присъстващите направиха предложенията на ИБКОЛ България и Лизингово дружество София, които се съдържаха в по една-две странички. В сравнение с тях обемът на останалите три изглеждаше като роман. Но след като работната група се запознала подробно с подадените документи, се оказало, че най-висока цена е посочило точно

Лизингово дружество ООД, София

Според източник от АП, на една страничка била написана сумата, предлагана за Хемус ер, и размерът на обещаваните инвестиции. Толкова - никакви банкови референции, никакъв бизнесплан и пр. По мнението на експерти от раздържавителната агенция в случая банкови референции не били необходими, тъй като основен акционер в Лизингово дружество е Общинска банка. Другият съдружник в него е Солитуде ООД, регистрирано в София. Управител на Лизингово дружество е Явор Джиджев. Всъщност той и съпругата му Василка Стоянова Джиджева са съдружници в регистрираното през 1999 г. Солитуде.
Независимо от високата оферирана цена се твърди, че Лизингово дружество трудно ще придобие мажоритарния пакет от акциите на Хемус ер. Но не заради семплата си едностранична оферта, а тъй като не отговаря на едно от тръжните условия - да представи в АП одитирани финансови резултати за последните две години от дейността си. На практика Лизингово дружество е регистрирано с капитал 5000 лв. през февруари 2000 г., а оттогава насам е изминала само една година.
Втора по размера на предлаганата цена била офертата на

Пирин турист ООД

За разлика от Лизингово дружество, Пирин турист представило добре оформен и ясно разработен бизнесплан за развитието на Хемус ер, с точна схема на предлаганите инвестиции. Всичко било съобразено с намеренията на кандидат-купувача да развие туристическия си бизнес, който, според регистрацията му, е част от неговия основен предмет на дейност. Самата регистрация на Пирин турист е от 26 април 1994 г., а това предполага, че дружеството няма проблеми да представи одитирани финансови резултати от последните две години. Регистрираният капитал на дружеството е 198 250 лева. То е предоставило и надлежни банкови референции от стабилна българска банка.
Основни акционери в Пирин турист са регистрираното в Кипър дружество Антуеп овърсийз лимитид и регистрираното в с. Трудовец, Ботевградско, Либеро АД. През юни 1999 г. централата на втората фирма е преместена в София. Либеро е съдружник и в Първа финансово-брокерска къща ООД, в Иноферт ООД, Анфора ООД и др. Пирин турист се управлява от Боян Мариянов, и от Димитър Чобанов, който е и ограничено отговорен съдружник.
Авиокомпанията

Вега еърлайнс ООД

участва в наддаването за Хемус ер в консорциум с Фик компас ЕООД, София - дружество, чийто едноличен собственик е Индустриален холдинг България АД. Консорциумът все още не бил регистриран, въпреки че документите му са внесени в съда. След регистрацията си щял да фигурира под името Еър Вега България АД. Кандидатът представил професионално разработен бизнесплан за развитието на Хемус ер, но ако се съди по неофициалната информация, идваща от АП, предложената от него цена е най-ниската.
Вега еърлайнс е регистрирана на 3 юли 1997 г. в София с капитал 5 хил. лева. Участници в нея са Иван Иванов и Петър Ценков, и двамата ограничено отговорни физически лица, с право да представляват дружеството. Вега еърлайнс притежава три карго самолета Ан-12.
Интереса си към Хемус ер отдавна бе заявила и компанията

Албениън еърлайнс

Тя е внесла в приватизационната агенция подробно разработен бизнесплан и е предоставила финансови референции от собствениците си - Ясим АлКхарафи, Нассер АлКхарафи и Фавзи АлКхарафи, и тримата кувейтски граждани. Албениън еърлайнс се управлява от египтянина Факри Абдул Фахми. Тя е национален превозвач на Албания и оперира с пет самолета, собственост на Хемус ер, обслужвани с български екипажи. И в Министерството на транспорта, и в Агенцията за приватизация, а както бе съобщено под сурдинка - и по-нагоре, не били въодушевени от перспективата Хемус ер да бъде продадена на албанската авиокомпания. Поводи за негативните настроения имало много, но те се подхранвали най-вече от обстоятелството, че тя не притежава нито един свой самолет или пилот, и откакто е създадена, разчита единствено на благоволението на Хемус ер. Все едно Хемус да вземе да се самоприватизира - коментира чиновник от транспортното министерство.
Не може да не се отбележи обаче, че основната част от приходите на Хемус ер идват точно от Албениън еърлайнс. Тя засега изпълнява редовни полети до Болоня, Рим, Франкфурт и Прищина, а от няколко месеца работела за разширяване на дестинациите и до други точки, не само на Европейския континент. Освен това кувейтските собственици водели преговори за закупуване на първия си собствен самолет от Бритиш еърспейс.
Що се отнася до петия кандидат, подал оферта -

ИБКОЛ България

той щял да бъде декласиран поради факта, че преди подаването на офертата си не е внесъл задължителния депозит за участие в приватизационната процедура. Преди няколко години същата ИБКОЛ България беше кандидат, и то пак несполучил, и за авиокомпания Хели еър.
Странно е все пак, че от 18-те дружества, закупили информационни меморандуми за Хемус ер, оферти подадоха пет, от които едната е нередовна.

От наддаването се отказаха

Балкантурист, Еър Скорпио и други по-неизвестни играчи. Не се вмести в тръжните условия Еър България 2000 на Улрих Бентелер, който преди около две години загуби битката за авиокомпания Балкан, както и офшорката от щата Делауер Ню Хемус авиейшън, чийто консултант бе някогашният шеф на АП Александър Съботинов.
Странно е и мълчанието на Агенцията за приватизация

по искането на Хемус ер да наеме

четирите самолета Ту-154 М, продадени неотдавна от авиокомпания Балкан на кипърската офшорна фирма Вилкания. Прошението първо било изпратено до транспортното министерство, одобрено и след това препратено в Агенцията. Мотивите на ръководството на Хемус ер бяха, че вече е договорило твърде голяма чартърна програма, за изпълнението на която не достигат точно четири самолета от подобен клас. Искането било подкрепено и с конкретни намерения за разширяване на мрежата от редовни международни линии на авиокомпанията. Според чиновник от Главна въздухоплавателна администрация към Министерството на транспорта, то не би навредило с нищо на приватизационната процедура, тъй като в предложения проектодоговор за наемане на самолетите имало клауза за прекратяването му след двумесечно предупреждение. Същевременно цената на наема на машините била изключително изгодна.
Реално погледнато, Хемус ер бе създадена преди единадесет години с

единствената цел - да загине

В нея от разпадащата се тогава БГА Балкан бяха изпратени най-старите самолети. Вместо да се срине обаче, Хемус ер просъществува тихо и кротко досега, без да прави кой знае какви печалби, но и без да натрупва дългове. Заслуга за това имат както бившият й изпълнителен директор Здравко Величков, така и сегашният Димитър Павлов.
Величков, който преди повече от три години беше преместен от ексминистър Вилхелм Краус за шеф на летище София, неотдавна бе освободен от сегашния министър Антони Славински. По този повод високопоставени чиновници от транспортното министерство споделят в тесен кръг, че е бил изгонен един от малкото специалисти, направили нещо добро за българската авиация през последното десетилетие. И наистина, като сравни човек Хемус ер и летище София със загиващия превозвач Балкан, чиновниците този път може и да са прави.

Facebook logo
Бъдете с нас и във