Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ПИРАТЪТ, КОЙТО ГОВОРИ ЕЗИКА НА УОЛСТРИЙТ

С тъмния си загар по всяко време на годината и пригладената назад прошарена коса Питър Георгиопулос прилича повече на морски разбойник, отколкото на корабен индустриалец. През 1997 г. 42-годишният кореняк-нюйоркчанин нахлува в бизнеса с петролни танкери, без какъвто и да е опит, но чрез един добре премерен блъф. Шест години по-късно той вече е един от стълбовете на корабната индустрия, пословична с враждебността си към външни хора. Днес неговата компания Дженеръл Маритайм (General Maritime), известна като Дженмар, е втора по големина между средномащабните флоти от танкери в сектора. Нейните 47 кораба могат да превозят 30 млн. барела суров петрол във всеки момент за клиенти от ранга на Сънъко (Sunoco), Шеврон Тексако (Chevron Texaco), Петробрас (Petrobras) и Кувейт Петролиъм (Kuwait Petroleum). През последните 12 месеца компанията е спечелила 61 млн. щ. долара от превози на товари на обща стойност 241 млн. щ. долара.Представете си какво бих могъл да направя, ако бях наследил примерно 100 млн. щ. долара, изстрелва безцеремонно Питър Георгиопулос. Очевидно намеква за родения в Гърция милионер Стелиос Хаджи-Йоану, който използва наследството си, за да създаде корабната компания Стелмар (Stelmar). За разлика от прочути магнати като Аристотел Онасис и Ставрос Ниаркос Питър Георгиопулос е грък само по име. Той плаща и на свои служители, които работят в гръцкия град Пирея, но ръководи бизнеса си от офис в самия център на Манхатън. В типичния си стил Георгиопулос ни най-малко не крие какви са плановете му за бъдещето - да елиминира един по един всичките си конкуренти, много от които са гърци. Има една групичка изморени старци, които някой трябва да избута вън от този бизнес, категоричен е Георгиопулос.Той започнал да опознава тънкостите на корабната индустрия, докато работел за няколко собственици на плавателни съдове в Ню Йорк и Пирея. След това станал инвестиционен банкер в нюйоркската брокерска компания Дрексел Бърнъм Лембърт (Drexel Burnham Lambert). През 1991 г. обаче решил, че е време да започне собствен бизнес, и основал инвестиционната компания Маритайм екуити мениджмънт (Maritime Equity Management), чрез която купил няколко кораба. През следващите пет години той сключил 13 много изгодни сделки, някои от които му донесли 11 пъти по-големи печалби от вложените пари. През цялото време Георгиопулос имал една мечта - да започне да трупа тлъсти печалби, превозвайки суров петрол за големите нефтени компании. Но всеки път, когато се опитвал да сключи такъв договор, той се провалял, защото никой не искал да се довери на напълно непознато име в бранша. Георгиопулос осъзнал, че се нуждае от професионални препоръки, и то бързо. И се захванал с изпълнението на един несъвсем почтен план. Успял да убеди уважаваната компания Юнивърс тенкшипс (Universe Tankships) да поеме управлението на първия му кораб. След това най-безскрупулно купил няколко от добрите й служители, включително и президента й, и накарал петролните гиганти да мислят, че всъщност той е Юнивърс тенкшипс.През 1997 г. Георгиопулос създал Дженмар. Купил няколко средноголеми кораба (с вместимост между 80 000 и 160 000 тона) и започнал да печели от превоза на петрол. Направихме цяло състояние, смее се нюйоркчанинът.Но в крайна сметка безцеремонните маниери му навлекли сериозни неприятности. През 1998 г. той с лека ръка платил 160 млн. щ. долара, за да купи четири кораба, смятайки да ги даде бързо под наем. Буквално за една нощ обаче корабите се обезценили с близо една трета и Георгиопулос започнал да губи по 5000 щ. долара на ден. Банките го притиснали с искове за 20 млн. щ. долара и го принудили да търси помощ от външни инвеститори. Повечето от тях се отдръпнали. В последната минута парите били осигурени в брой от Оуктри кепитъл мениджмънт (Oaktree Capital Management). Питър се държи много любезно със старите гръцки корабни собственици, както и с частните инвеститори и хеджинговите фондове - обяснява Стивън Каплън, директор на Оуктри и член на директорския борд на Дженмар. - Той е мостът между нашите два свята.През 2001 г. пуснал акции на Дженмар на борсата и събрал 144 млн. щ. долара. С тях започнал да гради това, което се надява един ден да бъде най-голямата флота в света. За разлика от някогашните морски магнати, които ревностно отблъсквали всеки желаещ да стане част от империята им, Георгиопулос поканил институционални инвеститори да купуват големи дялове от неговата компания и да участват в борда на директорите й. Самият той държи контрол върху едва 10% от акциите й, които струват 50 млн. щ. долара. А сред всички публични корабни компании Дженмар е тази, която разкрива най-много информация за дълговете и за разходите си.През януари 2003 г. Георгиопулос купи 19-те кораба на атинската флота Метростар мениджмънт (Metrostar Management) от 58-годишния грък Теодор Ангелопулос. Най-важното, което му носи тази сделка, е достъпът до Черно море. Дженмар вече събира плодовете от положените усилия и през юли 2003 г. подписа договор с най-големия руски производител на нефт Лукойл.А бизнесът с танкери, превозващи петрол, тепърва обещава да носи големи печалби. Около 600 различни компании по света притежават 3500 кораба и всяка се бори за правото да превози колкото може повече от 74-те милиона барела суров петрол, произвеждани всекидневно в целия свят.

Facebook logo
Бъдете с нас и във