Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ПИРАТИ ПРЕВЗЕМАТ АВТОБУСНИТЕ ПРЕВОЗИ

Цяло лято превозвачи, експерти и обикновени държавни служители се чудят дали ще бъде обявена криза в сектора на автобусните превози. Такава възможност е предвидена в Закона за автомобилните превози и ако тя се използва, броят на лицензираните фирми ще се ограничи административно. Освен това при криза, предизвикана от свръхпредлагане, законът разрешава на министъра на транспорта и съобщенията да забрани на съществуващите фирми да разширяват дейността си. Откъдето и да я погледнеш, мярката си е антипазарна, но точно за нея настояват представители на Националния съюз на превозвачите. По данни на съюза около 70% от всички междуградски и международни пътувания се извършват от нередовни оператори и срещу по-ниски цени. Ако е така обаче, не е ясно по какъв именно начин ограничаването на броя на лицензираните компании ще намали броя и на пиратските?Най-често се действа под прикритието на т. нар. случайни превози, но всъщност се извършват курсове по разписание - обясни пред в. БАНКЕРЪ Румен Крумов, председател на браншовата структура. - От София до Мадрид например има само една лицензирана автобусна линия, по която се пътува два пъти седмично. Само че във вестниците има обяви за екскурзии с автобус до испанската столица буквално всеки ден. Подобна е ситуацията с повечето международни дестинации, както и с междуградските. Според Крумов, е налице припокриване на съществуващата система на редовни автобусни превози от случайни, което обезсмисля наличието на първите. Съдейки по закона, случайни превози се извършват при наемането на автобус, да речем, за училищна екскурзия. При тях превозвачът трябва да е лицензиран, но от него не се изисква разрешително за редовна линия, спазване на разписание, придържане към определен маршрут и обслужване на всички спирки по него. Пиратските превозвачи обикновено не спазват и повечето разпоредби за качеството на обслужването, за хигиена, сигурност на пътниците... Все неща, за които редовните оператори са задължени да заплащат немалки суми. Това пък ги поставя пред невъзможността да конкурират цените на случайните превозвачи, а и отделна тема е кой какви данъци плаща и доколко ги плаща.Все пак невинаги нарушенията са планирани с единственото намерение да се заобиколи законът. Някои просто са принудени да го направят поради тромавата и корумпирана практика за издаване на разрешителните, признава Румен Крумов. Иначе той е категорично за обявяването на криза в сектора и вземането на спешни мерки за подобряването на контрола върху превозвачите. В противен случай от браншовия съюз заплашиха, че ще бойкотират общинските конкурси за автобусни оператори през есента. Право да обявява криза има само министърът, но условията, при които това може да стане, не са посочени в закона. Няма такива прецеденти и в досегашната практика. Освен това в транспортното министерство няма данни броят на лицензираните превозвачи през последните години да е нараснал и да е довел до свръхпредлагане на услуги (виж карето). Ето защо изпълнителният директор на изпълнителна агенция Автомобилна администрация Димитър Ганев не вижда причини за прибягването до крайната мярка. По отношение на нерегламентираните превози най-важно е да се подобри взаимодействието между Автомобилна администрация и национална служба Гранична полиция, тъй като без тяхна помощ няма да се справим с нарушенията при международните превози, отбеляза Ганев. Той се е срещнал със заместник-министъра на вътрешните работи Румен Стоилов и двамата се разбрали по този въпрос.Следващите разговори между представителите на администрацията и Националния съюз на превозвачите ще се проведат в началото на септември. Малко е вероятно обаче да се стигне до сближаване на позициите. В съюза са убедени, че Министерството на транспорта и съобщенията извършва регулация на пазара, без да има представа за реалното състояние на автомобилните превози.По данни на Изпълнителна агенция Автомобилна администрация през последната година има известно намаление на фирмите, занимаващи се с международен транспорт. Компаниите, извършващи международен превоз на пътници, са намалели от 360 на 337, а тези, превозващи товари - от над 4120 са станали 3997. В момента са издадени и 3209 лиценза за вътрешен превоз на товари и 2391 лиценза за превоз на пътници.

Facebook logo
Бъдете с нас и във