Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ПИПНИ И БЯГАЙ

БИОМЕТРИЧНА ТЕХНОЛОГИЯ ПРЕДЛАГА НА КЛИЕНТИТЕ НА АМЕРИКАНСКИ МАГАЗИНИ НОВ НАЧИН ЗА РАЗПЛАЩАНЕОт това лято клиентите на супермаркетите Пигли уигли (Piggly Wiggly) в Южна Каролина могат да си позволят да забравят в къщи едновременно и парите, и кредитните си карти и чековите книжки. Всичко, от което имат нужда, когато тръгнат да пазаруват, е един показалец.Регионалната търговска верига първа в Щатите оборудва с нова биометрична система за плащане всичките си 120 магазина и през юни срещна клиентите си с технология, по-често свързвана с проверките за безопасност на летищата, отколкото с касите в супермаркетите. За да плати, клиентът поставя показалеца си върху малък екран, изписва номер върху специална подложка, избира сметка от електронния си портфейл и си тръгва. Не се налага да извършват каквито и да било плащания с пластмасови карти, пък и самата операция е много лесна, казва Рич Фаръл, който контролира въвеждането на системата в Пигли уигли.Методът, разработен от технологичната компания от Сан Франциско Пей бай тач (Pay By Touch), се изпробва и от втората най-голяма верига супермаркети в национален мащаб Албъртсънс (Albertson's), от няколко по-малки регионални магазини, както и от търговци във Великобритания и Германия. В случай, че технологията се хареса, единственото, което ще трябва да правят потребителите, е да се регистрират веднъж, преди да започнат да използват един и същ електронен портфейл при пазаруването си във всички магазини, снабдени със системата.От основаването си през 2003 г. досега Пей бай тач успява да привлече опитен мениджърски екип, част от който е президентът й Джон Морис - в миналото управлявал търговските операции на Ай Би Ем (IBM) в Северна и Южна Америка, а те са възлизали на 5 млрд. щ. долара. Определено не сме начинаещи - казва Морис. - Даже сме доста зряла компания. Досега сме събрали почти 100 млн. щ. долара, имаме доказани мениджъри и работим с много важна и влиятелна група търговци.По думите му през следващите няколко месеца Пей бай тач ще събере още 50-70 млн. щ. долара, с което ще си осигури необходимият капитал, за да излезе на чисто. Възможно е през 2006 г. компанията да предприеме и първоначално публично предлагане на акциите си.Нейната система обаче има срещу себе си мощна конкуренция. Гигантите Виза (Visa), МастърКард (MasterСard) и Америкън експрес (American Express) също не пестят сили да променят технологиите си, въвеждайки т. нар. безконтактни кредитни карти. Клиентите плащат, като прекарват над специален четец картата си, снабдена с чип с радиочестота. За прехвърлянето на малки суми не се налага използването на подпис или номер.И безконтактните карти, и системата на Пей бай тач правят транзакциите по-бързи, като намаляват опашките и увеличават броя на продажбите в препълнени заведения като ресторантите за бързо хранене например. Новите карти са и по-сигурни от съществуващите в Щатите кредитни и дебитни карти, които разчитат на традиционните и лесни за копиране магнитни ленти, а не на технологията смарт карт със силиконов чип, която се използва в Европа и Азия.Според Ричърд Рийз, директор на технологичните разработки в най-малкия от четирите водещи картови издатели Дискавър кард (Discover Card), двете системи - безконтактната и биометричната, вероятно ще се развиват паралелно. Не вярваме, че само едно от тези решения ще се наложи над всички останали, допълва той.За американските търговци обаче Пей бай тач предлага една привлекателна разлика. Тя позволява на пазаруващите да плащат директно от своите банкови сметки, без да им трябва банкова дебитна карта. Така се намалява размерът на налаганите такси, които пораждат недоволство у потребителите и в момента са предмет на съдебен иск, заведен от няколко дребни търговци срещу Виза, МастърКард и водещи банки. Транзакцията с дебитна карта излиза от порядъка на 30 цента, докато услугата на Пей бай тач е много, много по-евтина, обяснява Рич Фаръл от веригата Пигли уигли. Той се надява също, че системата, която струва около 200 долара на обект, ще намали броя на клиентите, които ползват пари в брой или чекове и които все още отчитат около 45% от потребителските разходи в Америка. При първоначалните тестове в крайни предградия в системата на Пей бай тач се регистрирали близо 15% от посетителите на Пигли уигли. По-трудно обаче може да се окаже привличането на живеещите в селата, които по традиция предпочитат да се разплащат в брой. Има хора, които няма да я използват, защото гледат на нея като на нещо от рода на Биг брадър. Други просто нямат време да се регистрират, смята Фаръл.Според директора на компанията, измислила биометричната система, понякога скептичните клиенти могат да бъдат привлечени, като им се обясни как действа технологията. В случая е достатъчно да се знае, че системата не съхранява информация, която може да се използва за получаването на пръстов отпечатък, а зашифрована поредица от цифри, които идентифицират комбинация от 40 елемента от информацията за всеки индивид. Другото, в което Джон Морис е убеден, е, че хората харесват допълнителната сигурност. Все пак да откраднеш нечий пръст си е доста трудна работа, успокоява ги той.

Facebook logo
Бъдете с нас и във