Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ПИБ ЩЕ Е ОТ ПЪРВИТЕ С ЧИП КАРТИ

Константинос Каларас, генерален директор на Мелон България, пред в. БАНКЕРЪГ-н Каларас, от колко години компанията Мелон е на българския пазар и как се вписва в развитието на българския банков сектор? - Мелон е една от големите гръцки Ай Ти (IT) компании. Създадена е през 1994 г. от Никос Петракопулус в Атина. Днес групировката притежава 13 дъщерни дружества и е представена в седем балкански страни - в Гърция, България, Сърбия, Румъния, Македония, Албания и Кипър. На българския пазар стъпихме преди четири години. Адаптирахме се към манталитета и начина на работа тук и като използваме познанията и опита си от Гърция, развиваме дейността си приоритетно в банковия и финансовия сектор. През март 2005 г. в Гранд хотел София заедно с колеги, клиенти и приятели отпразнувахме 10-годишния юбилей на фирмата. Мелон е специализирана в предоставянето на информационни решения и продукти за електронни плащания. Снабдяваме банките и другите финансови институции с най-модерните технологии, предлагаме им софтуерни и хардуерни решения, както и консултантска помощ. Предоставяме им услугите на нашия кол-център (Call Centre) за телефонно банкиране. Занимаваме се и с колекторска дейност - посредничим на банките и на комуналните компании при събирането на просрочените им вземания. Мисията ни е да подкрепяме дейността на финансовите институции, но също така предлагаме информационни анализи и решения на частните фирми и на държавните ведомства.С кои банки у нас работите? Давате ли приоритет на кредитните институции с гръцки капитали, като ОББ и Пощенска банка например?- Разглеждаме като наши клиенти всички български банки. Не правим разлика между тях, тъй като всички те са регистрирани по българското законодателство и работят на българска територия, следователно са български.В кои случаи банките търсят услугите на кол-центъра на Мелон?- Хората тук са свикнали да получават банкови услуги от най-близкия до тях клон. А ние им предоставяме възможност много по-бързо и по-лесно да комуникират с банката си. Чрез нас кредитните институции получават възможност по-добре да обслужват клиентите си. С някои банки вече обсъждаме възможностите за осъществяване на телефонно банкиране. Услугите на кол-центъра се търсят и когато става дума за промоционални кампании на кредитни или дебитни карти или на бързи потребителски кредити. На позвъняванията на гражданите отговарят наши обучени служители. Ако банката одобрява искането за кредит, упътваме кредитоискателя да посети най-близкия банков клон, за да оформи документално заема и да получи парите си. Модерно оборудваният кол-център всъщност е алтернативен канал за продажби и дистрибуция на банкови продукти и услуги.Какви други услуги предлагате на финансовите институции?- Помагаме на банките да обновяват базата си данни, да проверяват документите на кредитоискателите. Насреща сме и когато сключват договори с търговците за доставка и инсталация на ПОС-терминали (устройства за плащане с дебитни и кредитни карти), или когато имат нужда да закупят и инсталират банкомати. Посредничим и съдействаме за изработване и дистрибуция на банкови дебитни и кредитни карти, както и за въвеждане на И Ем Ви стандарти за приемане и издаване на чип карти. С кои банки в България работите за въвеждане на И Ем Ви стандартите? Кои са най-напреднали с проектите си и първи ще въведат чипкартите?- Основната ни дейност е да предоставяме софтуерни анализи и решения, включително и за въвеждането на И Ем Ви стандартите. Банките много скоро ще бъдат принудени да преминат към тях заради изискванията на световните картови организации Виза и Мастеркард. С някои от кредитните институции вече дискутираме проблема. Най-напреднали са разговорите ни с Първа инвестиционна банка (ПИБ). Вероятно тя ще е една от първите, която ще въведе чипкарти. От две-три седмици преговаряме усилено и с Банка ДСК и мисля, че те много скоро ще тръгнат по този път. Очакваме и други кредитни институции да ни потърсят във връзка с новите стандарти.Какви инвестиции ще трябва да направят банките, за да преоборудват своите ПОС-терминали и банкомати, така че те да приемат чипкартите?- Повечето от съществуващите терминали могат да приемат чипкарти. Проблемът е в това, че банките трябва да обновят базата данни в собствените си информационни системи и да променят основните им параметри. Софтуерът на по-старите ПОС и АТМ съоръжения също трябва да бъде обновен. Само че софтуерните решения струват скъпо. Преди да решат дали да ги закупят, кредитните институции най-напред изчисляват евентуалните загуби, които могат да претърпят, ако не направят тази инвестиция, а после ги сравнят с разходите за софтуерното обновяване на системите си. Известно е, че гръцката компания Мелон Технолоджис и БОРИКА създадоха първата чипкарта Балккарт. Защо тя не намери приложение в българската банкова система? - Вярно е, че Балккарт е първата в България карта, снабдена с чиптехнология. Създадохме я съвместно с БОРИКА. Картата премина всички тестове и изпитания и отговаря напълно на И Ем Ви стандартите. Тя е съвременен и много интересен продукт, който е напълно готов за практическо приложение. Твърдя, че проектът би представлявал интерес за всички български банки.Досега имахме добро сътрудничество с БОРИКА. С интерес следим процеса на нейната приватизация. БОРИКА направи опити да лансира Балккарт, но успешното й налагане на пазара зависи изцяло от Пощенска банка, която притежава правата върху картата и търговския лиценз. За да продължим проекта, трябва да имаме одобрението на Пощенска банка. Тя би трябвало да рекламира и да предлага на широката публика Балккарт, но вероятно в момента има други приоритети.По какви конкретни проекти работите в момента с българските банки?- Сътрудничим активно с Обединена българска банка (ОББ), която продължаваме да подкрепяме в проектите й за телефонен маркетинг. Започнахме да работим и с Ейч Ви Би Биохим, с ПИБ, с Пиреос Банк. Напоследък банките закупуват все повече ПОС-терминали и банкомати, които ние инсталираме. Това подсказва, че кредитните институции разширяват картовия си бизнес. Повечето от тях проявяват интерес и към GSM ПОС-терминалните устройства, които дават възможност за плащане чрез мобилни телефони.Банките проявяват интерес и към специалните устройства за сигурност при транзакциите с дебитни и кредитни карти. Приспособленията се монтират в системите, чрез които кредитните институции комуникират с Виза и Мастеркард и успешно предотвратяват всякакви опити за злоупотреби. С какви финансови резултати приключихте 2004 година?- През 2004 г. постигнахме три пъти по-голям финансов резултат в сравнение с предходната 2003 година. Реализирахме 1.3 млн. евро оборот, а чистата печалба за 2004 г. е над 200 хил. евро, тъй като компанията е в процес на изграждане и разрастване.Какъв пазарен дял държите в отделните сектори на информационните технологии за финансови институции?- В отделните сегменти на българския пазар на информационните технологии Мелон притежава различни дялове. Ние правим около 40% от доставките на ПОС-терминалите в България и 10% от вноса на банкомати. Над 60% е участието на кол-центъра ни в телефонния маркетинг и телефонното банкиране и макар че този параметър трудно се измерва, твърдим, че сме основен доставчик на тези услуги за финансовия и банковия сектор в България.Кои от световните компании, производители на съвременни банкови технологии, представлявате на българския пазар? - Официални представители сме на световноизвестни марки, например на американската компания Диболд, която произвежда банкомати, на френската Аксалто за ПОС-терминали и за производство на магнитни кредитни и дебитни карти. От 2005 г. представляваме и френско-британската компания Талес, която предлага интересен електронен продукт, който се използва не само в банковото дело, но и в други сектори, включително и от военните. Продуктът е хит на пазара, усилено се търси и от администрацията. В края на май тази година планираме работна сесия, на която ще поканим банковите IТ специалисти, колегите им от частния и държавния сектор, за да ги запознаем с него. Мелон е не само клиент, но и представител на португалската компания Алтитюд за изграждане на кол-центрове. На същия принцип представляваме и британската фирма Пи Е Фи, като предлагаме нейните мейлинг машини (за сортиране и опаковане на кореспонденция и документация на банките и фирмите). Решенията на компанията Немо Кю са предназначени за управление и мениджмънт на чакащите да бъдат обслужени граждани, както и за по-добра организация на работните места. Какви са бъдещите ви проекти в България?- Дойдохме в България, за да останем тук за дълго, за което говорят и инвестициите от над 500 хил. евро, които компанията е направила досега. Планираме да се установим стабилно и да завоюваме още по-големи пазарни дялове в различните области на разнообразната ни дейност.

Facebook logo
Бъдете с нас и във