Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ПФАЙЗЕР ГЛОБЕНА С 420 МЛН. ДОЛАРА

Най-голямата фармацевтична компания в света Пфайзер (Pfizer) се призна в средата на май 2004 г. за виновна в незаконен маркетинг и се съгласи да плати наложената й от Федералния съд на САЩ глоба в размер на 420 млн. щ. долара. Пфайзер бе обвинена в подкупване на медицински лица, които да предписват лекарството нюронтин (neurontin) на пациенти, чиито оплаквания не влизат в одобрената от правителството област на действие на медикамента. Всъщност нюронтин е предназначен основно за борба с епилепсията, но фармацевтичният гигант окуражавал лекарите да го използват при хора, отказващи се от зависимостта си към наркотици и алкохол, при оплаквания като липса на концентрация и дори раздвояване на личността - психично състояние, при което лекарството няма никакъв лечебен ефект, а служи само за успокояване на пациента. Въпреки че според законите на Съединените щати докторите са свободни да предписват всяко от одобрените от федералното правителство лекарствени средства, на фармацевтичните компании е наложена забрана да рекламират своите продукти за цели, които не са официално посочени. нюронтин получава разрешение за разпространение като медикамент, лекуващ пристъпи на епилепсия при болни, които не реагират на други лекарствени средства. За кратко време продуктът на Пфайзер се превръща в едно от най-популярните лекарства в света. Продажбите му за 2003 г. достигат 2.7 млрд. щ. долара. Оказва се обаче, че почти 90% от продадените количества нюронтин не са били използвани за борба с епилепсията. След обявяването на присъдата говорител на Пфайзер официално заяви, че незаконният маркетинг е бил извършван от произвеждащата нюронтин дъщерна фирма Уорнър-Ламбърт (Warner-Lambert) преди придобиването й от фармацевтичния гигант през 2000 година. Правителството на Съединените щати има право да заведе криминално дело срещу бившето ръководство на Уорнър-Ламбърт, което се замислило и одобрило неправомерната рекламна стратегия. Разкрито бе, че дъщерната фирма е организирала пътувания на лекари до Хавайските острови, до Атланта за Олимпийските игри през 1996 г. и до Флорида, където им е изплащала сериозни консултантски хонорари и ги е канила на скъпи вечери, за да обсъждат странични сфери на използване на лекарството нюронтин. Уорнър-Ламбърт дори плащала на някои доктори, за да позволят присъствието на нейни експерти по продажбите по време на консултациите им с пациенти. Случаят нюронтин е само един от поредицата разкрития, направени от федералните прокурори в Бостън и Филаделфия, които следят под лупа опитите на компаниите за производство на лекарства да рекламират своите продукти за неодобрени цели и да плащат на лекари, за да ги предписват. И докато неотдавна фармацевтичната индустрия си наложи доброволни ограничения на широкоизползваните в миналото подаръци и хонорари на медицински лица, агресивната й рекламна политика остава непроменена. Големите играчи в бранша продължават да наемат рекламни агенции, които организират клинични тестове и разпространяват експертни проучвания, подписани от неизвестни автори. Много от фармацевтичните гиганти привличат лекари за консултанти, което поставя под съмнение обективността на даваните от тях съвети. Все пак засиленият надзор над някогашните рекламни навици дава своите резултати. Още през 2001 г. щатската компания Ти Ей Пи Фамъсютикълс (TAP Pharmaceuticals) бе глобена с 875 млн. долара за рекламни волности - най-голямата глоба, наложена на фармацевтична фирма досега. През 2003 г. гигантът Байер (Bayer) плати 257 млн. долара, а методите на продажби на конкурентната й Шеринг-Плоу (Schering-Plough) в момента се разследват.

Facebook logo
Бъдете с нас и във