Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Петнайсет компании всъщност правят автомобилите

Групата Volkswagen е най-големият автомобилен производител в света за 2017 г., като изреварва Toyota.

Автомобилната индустрия е един от най-печелившите сектори на световната икономика, а леките коли са сред най-търсените и купувани стоки. Любопитното  е, че този обширен пазар всъщност го  владеят  и управляват само... 15 корпорации - основно американски, европейски и японски, в чиито заводи се произвеждат повечето автомобили. При това положение няма нищо чудно, че всеки един от нас в някакъв момент се е возил на автомобил, произведен от някоя от тях.

Днес повечето от тези компании в автоиндустрията се представят пред света с по няколко марки и  с десетки модели. Всяка една от първите десет корпорации имат по над 100 млрд. долара оборот. В края на подреждането са по-малките - Hyundai Motor Group (85.9 млрд. щ. долара), Peugeot S.A (75.5 млрд. щ. долара), Suzuki Motor Corp. (34.1 млрд. щ. долара), китайската Geely (14.8 млрд. щ. долара) и Tesla Inc.(11.8 млрд. щ. долара).

А най-отгоре на пирамидата днес стои германският  конгломерат Volkswagen с приходи от 265.7 млрд. долара. Съвсем близо до лидера с оборот от 260.8 млрд. долара е японският гигант Toyota. В тройката на най-големите е групата на Renault-Nissan-Mitsubishi, която е генерирала 189.8 млрд. долара приход от продажби на автомобили.

А най-хубавото е, че с бурното развитие на сектора за производство на автокомпоненти у нас през последните години  България вече е на картата на инвеститорите и е част от тази индустрия. Секторът е с добри перспективи за развитие поради добрата географска локация на страната ни, заради  евтината и квалифицирана работна ръка и членството на страната в Европейския съюз.

Затова няма нищо чудно във факта, че общият приход, реализиран от автомобилната индустрия в България през миналата година, е близо 2.5 млрд. евро и формира 5% от брутния вътрешен продукт на страната, съобщи по време на международната автомобилна конференция "Automotive Forum Sofia 2018" заместник-министърът на икономиката Лъчезар Борисов. Този внушителен резултат е постигнат от над 50 000 българи, които работят в тази индустрия. А броят на заетите продължава да нараства, тъй като предприятията у нас се разширяват, а  влизат и нови фирми. В България в момента работят над 170 компании, които произвеждат компоненти и системи за почти всички международни автомобилни марки. Водещите страни в износа на авточасти са Германия, Турция, Румъния, Франция, Русия. Така България се утвърди като ключов участник на глобалния пазар за производство на компоненти за автомобилната индустрия. Само през четвъртото тримесечие станаха известни плановете на още компании от автомобилния сектор за инвестиции, които са за над 100 млн. лева. Очаква се  да бъдат разкрити и над 3000 работни места, и то в региони с висока безработица.

У нас има български фирми, които развиват собствено производство на различен тип авточасти и системи или пък изпълняват поръчки на свои клиенти.

Възходът на този сектор от икономиката е свързан с развитието на германската автомобилна индустрия. Неслучайно сред компаниите в бранша преобладават тези с немски капитали, които са обвързани с договори с почти всички световни производители Volkswagen, Daimler, Ford, General Motors, BMV и други. Това е и основната причина за растящия стокообмен между България и Германия. А и най-новите инвеститори в бранша отново са от тази страна. MD Elektronik ще  инвестира 22 млн. лв. в завод за автомобилни кабели във Враца. След сертификата за проекта си от края на ноември  компанията получи одобрение и от общинския съвет на града, който разреши продажбата на 83 дка терен, на който ще бъде изградена фабриката. Компанията планира да наеме 300 работници, но броят им може и да се утрои. "Мекалит България" ЕООД започва ново производство на матраци в партньорство с китайсдката VEM. За целта ще се направи инвестиция от около 3.5-4 млн евро. Германският собственик Mecalit вече е регистрирал ново смесено дружество в страната - "ВЕМ Юръп", а производството ще е разположено в изграждащото се в момента разширение на завода на "Мекалит" край Пловдив. Фирмата е специализирана в производство на технически компоненти от пластмаса за бяла техника и автомобилостроене. Германският доставчик за автомобилната и машиностроителната промишленост VOSS Automotive подготвя производството в завода си в Баховица, край Ловеч, което ще започне в средата на май следващата година. Инвестицията е на стойност 15 млн. евро, с изпълнението ще се разкрият 1000 нови работни места. Първата група от мениджърския екип вече е наета и преминава обучение в централата на компанията в Германия.

У нас има и френски компании - като "Монтюпе" ЕООД, световен лидер в производството на алуминиеви изделия за известните автомобилни марки, като "Ауди", "Порше", "Рено", "Форд", "Волво" и други. Компанията е част от канадската група "Линамар" - вторият най-голям производител на автомобилни компоненти в света. Турция също е много активна в този сектор. Нейни фирми са в основата за развитието на индустриалната зона край Кърджали, имат свои заводи в Шумен, Търговище, Стара Загора  и други градове.

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във