Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ПЕТДЕСЕТ МИЛИОНА ДОЛАРА ЗА ЕЛЕКТРОННОТО ПРАВИТЕЛСТВО

Около 50 млн. щ. долара ще струва изпълнението на проекта за електронно правителство, което трябва да обедини информационните системи на държавните ведомства. Това съобщи министърът на държавната администрация Димитър Калчев по повод приетата от кабинета Стратегия за изграждане на електронно правителство. Документът предвижда до края на 2005 г. гражданите да могат да получават чрез ИНТЕРНЕТ всички необходими документи по осем вида административни услуги. За фирмите пакетът за електронно обслужване включва 12 дейности. Става въпрос за издаване на справки по гражданското състояние, плащането на местни данъци и такси, данък печалба, митнически услуги и др.Изграждането на електронното правителство ще позволи и бърз обмен на информация и база данни между държавните институции. Според стратегията създаването на порталите на отделните министерства ще се финансира от самите тях, а разработването на интеграционния софтуер ще се плати с пари от бюджета на Министерския съвет. По предварителни разчети кабинетът ще трябва да задели за тази цел 10 млн. щ. долара от предоставените му средства през следващите три години. Електронното правителство ще позволи на България да се включи и в т.нар. паневропейска информационна система за обмен на данни между администрациите на държавите от Стария континент. Тогава всеки български гражданин ще може да си набави необходимите му документи по електронен път дори и когато се намира в чужбина. Първа стъпка в тази насока ще е участието на страната ни в програмата на Европейския съюз за информационен обмен ИДА-2. Тя обединява страните членки и кандидатките за членство от Централна и Източна Европа. Според подписания в началото на годината договор между България и Европейската комисия, сумата, която трябва да внесем по програмата през 2003 г., възлиза на 70 513 евро, а за 2004 г. - на 78 141 евро. Димитър Калчев подчерта, че за да е пълен ефектът от реализирането на проекта за електронното правителство, е необходимо да се ускори работата по практическото прилагане на системата за електронния подпис. Задействането й ще осигури не само получаването на формуляри по електронен път за различните административни услуги, но и подаването на данъчни и митнически декларации.През тази седмица правителството даде ход и на друг дълго обсъждан проект - за обслужване на гражданите на едно гише. Това означава, че подаването и получаването на документите по различни услуги, които се извършват от дадено ведомство, ще става само на едно място, вместо сегашното разтакаване из кабинетите на чиновниците. Проектът, който се финансира от британското министерство за международно развитие (DFID) и е разработен от консултанти на Ке Пи Ем Джи, ще започне да се прилага най-напред в Министерството на регионалното развитие и благоустройството.

Facebook logo
Бъдете с нас и във