Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ПЕРНО РИКАР СЕ ПРИЦЕЛВА В АМЕРИКАНСКИЯ ПАЗАР

Патрик Рикар, главен изпълнителен директор и президент на Перно Рикар (Pernod Ricard S.A.), създаде най-голямата компания за алкохолни напитки в Европа и сега се опитва да заеми силни позиции и на американския пазар.Много хора изпитваха съмнения, когато през 2001 г. Рикар похарчи 3.2 млрд. щ. долара, за да раздели с отдавнашния си конкурент Диаджио (Diageo Plc) търговските марки на Сийграм Ко. (Seagram Co). Наистина, сделката превърна френската групировка във втората по големина в този сектор в света. Но въпросът бе дали със своето скромно присъствие в САЩ тя ще съумее успешно да използва придобитите марки?Резултатите на този етап са наистина впечатляващи. За две години след споменатата сделка Перно Рикар изплати почти 60% от натрупаните дългове, отчете рекордно високи печалби и увеличи четирикратно дела си на американския пазар, който достигна 5% (въпреки че той все още изглежда нищожен в сравнение с 21% на лидера Диаджио). Успехът се дължи на няколко фактора - на умелата игра с чудатата система на дистрибуция в Съединените щати (остатък от времето на сухия режим), която забранява на производителите на спиртни напитки да се занимават с директни продажби; на бързината и умението при пускането на нови артикули; на съживяването на остарели марки като коняка Мартел и уискито Чивъс Регал. Патрик Рикар имаше и късмет - от 1999-а насам продажбите на твърд алкохол в САЩ растат средногодишно с 2.4%, докато консумацията на бира е отбелязала само 0.8% ръст. Това помогна на Перно Рикар да увеличи собствените си продажби в Америка с 11% през 2003-а в сравнение с предишната година.Компанията играеше ролята и на добрия господин, докато Диаджио провеждаше твърда политика спрямо повечето дистрибутори, принуждавайки ги да приемат нейните условия или да загубят бизнеса си. Повечето отстъпваха, макар и с неохота. Но не и калифорнийската Янг маркет - най-големият дистрибутор на Диаджио. Това, което искаха от нас, бе нечестно спрямо другите ни доставчици - обяснява Върнън Андъууд, главен изпълнителен директор и основен акционер на Янг маркет. - Честно казано, това беше тероризиране и ние се чувствахме некомфортно. В последна сметка фирмата се отказва от сътрудничеството с Диаджио, загубвайки по този начин една трета от годишния си оборот от 1.8 млрд. щ. долара. В освободената ниша се настанява Патрик Рикар. Той и неговите американски мениджъри се срещнали с Андъууд през април 2002 г., за да установят от какво се нуждае. Тогава директорът на Янг маркет им казал, че му трябва водка от средната ценова категория, с която да замести доставяната от Диаджио Смирноф. В рамките само на шест месеца Перно Рикар разработва, бутилира и пуска на пазара царевичната водка Сийграм, произвеждана в същата дестилационна фабрика - Лорънсбърг, където се прави и джинът Сийграм. От Янг маркет харесали и факта, че Патрик Перно предлага с 12% по-добра брутна печалба от тази, която са получавали от дистрибуцията на Смирноф, и усърдно лансирали марката. В резултат на това френската групировка продава през 2003 г. 500 хил. каси от новата водка, които й донасят около 22.5 млн. долара приходи. Андъууд се среща отново с Рикар през април миналата година, предлагайки му да използва своите първокласни марки ирландско уиски (Джеймсън, Бушмилс и Пади), за да създаде конкурентна напитка на Бейлис айриш крийм - друга собственост на Диаджио. Така още през декември 2003 г. е пусната в продажба Бушмилс айриш крийм. Но не само американският пазар е привлекателен за Патрик. Азия също го изкушава с възможностите за експанзия. Продажбите му там са отбелязали 15% ръст през 2003 г., благодарение най-вече на увеличения интерес към Чивас Регал и Мартел. Перно Рикар е и един от първите западни производители, открили популярността на австралийските вина. Закупената марка Джейкобс Крийк се превърна в хит както в Европа, така и в САЩ.Печалбите на мощната френска групировка за 2003 г. се изчисляват на 530 млн. долара при реализирани приходи от 4.3 млрд. долара

Facebook logo
Бъдете с нас и във