Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ПЕНТАГОНЪТ ЗАМРАЗИ ДОГОВОРА СИ С БОИНГ

Пентагонът замрази в средата на седмицата предизвикалата доста разправии сделка за покупката на самолети-танкери на стойност 18 млрд. щ. долара, произведени от авиационната компания Боинг. Мярката е резултат от започналото разследване за неправомерни действия на бивши служители на най-голямата самолетна групировка в света. Вестник БАНКЕРЪ вече информира в миналия си брой, че на 24 ноември Боинг уволни главния си финансист Майкъл Сиърс за нарушение на фирмената политика при привличане на кадри. Става въпрос за назначената през януари тази година Дарлийн Друюн - бивша високопоставена служителка от Военновъздушните сили на САЩ. Твърди се, че тя е получила работата си в Боинг като отплата за ключовата й роля в решението на Пентагона да поръча на компанията изработката на 100 самолета-танкери (бойни самолети, зареждащи във въздуха). Дамата е ползвала вътрешна информация за конкурентната оферта на другия кандидат за поръчката - Еърбъс, която се смята, че е предала на Сиърс. Друюн бе уволнена през октомври, а лошата новина за Боинг е, че Министерството на отбраната на САЩ може да започне собствено разследване на въпросната сделка.Замразяването на договора с Боинг е поредната сензационна новина около компанията, след неочакваната оставка на главния й изпълнителен директор Филип Кондит на 1 декември. Повечето анализатори я свързват с уволнението на Сиърс и коментират, че тя изглежда като признание, че наблюдаваното в Боинг разложение е стигнало до върховете. Кондит ще бъде заменен от 67-годишния Хари Стоунсайфър. Той бе помолен да прекрати по спешност пенсионното си спокойствие. Стоунсайфър е бившият лидер на Макдонъл Дъглас (McDonnell Douglas), обединил преди шест години компанията си с Боинг. Тогава оттеглянето на 62-годишния Кондит сложи край на 38-годишната му кариера в Боинг (той бе неин главен изпълнителен директор от 1996 г. досега). Такъв е отгласът от борбите на най-успешната американска самолетна компания да увеличи военните си поръчки, за да компенсира загубите си в областта на гражданското въздухоплаване, където битката спечели европейския й конкурент Еърбъс. През 2001 г. Боинг произведе над 500 самолета за търговски цели, но през тази година броят им се очаква да падне под 300. Доскоро верни на щатската фирма клиенти вече правят поръчки в Еърбъс, защото европейският производител продължава да предлага нови типове самолети, като например 555-местния реактивен джъмбо. Преди време гражданските самолети заемаха основната част от дейността на Боинг, но през следващата година - за първи път в историята на компанията, военните поръчки ще запълнят над 50% от бизнеса й. Най-голямата сделка на Боинг е временно замразената от Пентагона поръчка за транспортни самолетите, по която се води разследване. На специалната пресконференция, дадена на 1 декември, новоназначеният главен изпълнител Стоунсайфър заяви, че най-важният му приоритет ще бъде да възвърне доверието на щатското Министерство на отбраната и на останалите клиенти към Боинг. Той даде да се разбере, че няма да бъде временен главен изпълнителен директор и че правилата на фирмата за задължително пенсиониране при определени обстоятелства са били променени, за да може да се върне на работа. Военни анализатори от Вашингтон прогнозират, че оставката на Кондит ще е мощен положителен знак към Пентагона. Специалисти от Уолстрийт обаче смятат, че голяма част от от ключовите проблеми на Боинг и най-вече изгубената битка с Еърбъс остават. Първият сериозен тест за Стоунсайфър е предстоящото след две седмици обсъждане в борда дали да започне конструирането на пътнически самолет с 250 места, наречен 7Е7 Дриймлайнър (в превод - лайнер мечта). Експерти напомнят, че като главен изпълнителен директор на Макдонъл Дъглас Стоунсайфър изтегли компанията от гражданския бизнес и я насочи към военните поръчки, включително към програмите F/A-18 Супер Хорнет и транспортните С-17, които се превърнаха в основни продукти на Боинг. Мнозина наблюдатели обаче припомнят, че Стоунсайфър е горещ привърженик на 7Е7 Дриймлайнър и ще настоява за изпълнение на програмата по изработването му.

Facebook logo
Бъдете с нас и във