Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ПАРКИРАМЕ В ТРАКИЙСКИ ГРОБНИЦИ

Паркирането е един от най-сериозните проблеми на почти всички големи европейски столици. Разликата между тях и нашата обаче е, че общинарите работят там от години, за да развържат този възел, докато в България цари пълен хаос и анархия. Всеки спира където и както му падне, и то съвсем безнаказано. Да не говорим, че в централната част на София тротоарите се използват предимно от автомобилите, а не от пешеходците. До голяма степен вината е на общината, но и шофьорите не са вода ненапита. В италианската столица Рим например шофьорите паркират на разстояние максимум две педи една от друга, а у нас една кола заема място поне за две. Ако някой на Апенините си позволи да паркира на тротоара, освен че ще отнесе тлъста глоба, със сигурност ще трябва да мине и през бояджията. Просто защото италианците, като видят паркирал на пешеходна зона автомобил, задължително му удрят една дълга и дълбока черта с ключовете от къщи. У нас обаче пешеходците са като слаломисти между спрелите возила и... дори ги почистват с дрехите си. Заместник-кметът на столична община Велизар Стоилов е категоричен, че решаването на въпроса не търпи отлагане. От година вече японската фирма Падеко разработва различни варианти и модели за оптимизацията на паркирането в София. В окончателния си доклад, който ще бъде внесен за обсъждане в Столичния общински съвет (СОС) през септември, японците са предложили четири схеми. Разработката е поръчана от Столичната община и струва 250 хил. евро, отпуснати от Европейската банка за възстановяване и развитие като безвъзмездна помощ. Проектът беше доста критикуван заради завишените прогнози на консултантите за интензивността на трафика на автомобили. Експерти дори обвиниха хората от Падеко, че буквално са изкопирали някои от моделите в големите европейски столици, които обаче са неприложими у нас. И затова общинарите ще могат да използват само част от разработката на японците. Заместник-кметът Велизар Стоилов обясни, че няма да се строят 37 паркинга, които според проекта на Падеко ще струват около 230 млн. лв., а ще бъдат изградени не повече от четири-пет подземни гаража с капацитет между 500 и 800 паркоместа всеки. Този вариант ще струва между 21 и 50 млн. евро, смята Стоилов. Отделно ще бъде разширена т.нар. синя зона за спиране в централната част на града, която в момента предлага около 4000 места. Общината няма откъде да намери толкова пари и те трябва да дойдат от частният сектор. Вариантът, по който се работи в момента, е създаването на паркоместа в София да бъде отдадено на концесия. Целта ни е да привлечем сериозни инвеститори, които да построят съоръженията и да ги експлоатират в продължение на няколко години обясни заместник-кметът Велизар Стоилов. Според Закона за общинската собственост този срок може да бъде до 35 години с евентуално удължаване за още петнадесет. Но това ще може да стане с изричното разрешение на Общинския съвет. Според разработката на японците най-подходящият вариант е концесията да бъде със срок 20 години. По техни изчисления възвръщаемостта ще е около 7%, при средна цена от 1.8 лв. (в момента тя е 2 лв.) на час през първата година от експлоатацията на паркинга. Тя ще се определя от концесионера според условията, залегнали в договора с общината. Заместникът на Стефан Софиянски е категоричен, че таксите ще намалеят, тъй като след появата на нови гаражи конкуренцията ще е голяма. Той смята също така, че общината ще си докарва приходи от порядъка на 100-150 хил. евро на година от концесионната такса. Освен това след изтичането на договора съоръженията ще остана общинска собственост. От столичното кметство се надяват до края на годината да се обявят конкурси за инвеститори за изграждането на подземните гаражи. Общинският съвет ще трябва да определи петна за изграждането им. Най-спряганите засега са терените под пл. Ал. Невски, пл. Ал. Батенберг (под стария Партиен дом), пл. Народно събрание и под Паметника на Съветската армия. Самото строителство ще отнеме около 18-20 месеца.В проекта на Падеко се препоръчва паркирането в центъра да стане изцяло платено. Транзитното движение през сърцето на София да се сведе до минимум, а всички безплатни паркоместа да се премахнат. Не е ясно как ще бъде отклонен трафикът от центъра на столицата, след като кметът Стефан Софиянски два мандата вече прави точно обратното. Вместо да разшири Околовръстния път на София, той го натъпка с бензиностанции, складове, мотели, заведения и големи търговски центрове. Така че вече и да иска, не може и с метър дори да разшири платната, да не говорим - да се направят още две ленти. Ако пък се реши подземните паркинги да бъдат построени на изброените места, проблеми предсказват археолозите. В земите под площадите Александър Батенберг и Народно събрание, както и под градинката с паметника на Съветската армия може да се прочете цялата над 2000-годишна история на стара София. И едва ли столичната (и европейската) общественост ще позволят стара тракийска гробница или византийски дворец например да бъдат използвани за паркинг. Дори и това да привлече любопитни туристи от цял свят.

Facebook logo
Бъдете с нас и във