Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ПАК ЩЕ НИ ЗАСТРАХОВАТ ПО ЕВРОПЕЙСКИ

ОБЕЗЩЕТЕНИЯТА ПО ГРАЖДАНСКА ОТГОВОРНОСТ - ОТ 140 ДО 480 ХИЛ. ЛЕВАЩат не щат и нашенските автомобилисти ще трябва да се застраховат по европейски. От факта, че заплатите им са български на никого не му пука. Съвсем скоро, по всяка вероятност от началото на ноември, те ще купуват задължителната Гражданска отговорност на МПС по нови цени. Ако досега за най-масовия клас автомобили тя струваше 75 лв. за година, през 2005 г. се очаква средният размер на премиите да е 90-100 лева. Разбира се, вече ще е възможно да се застраховат за един, за три или за шест месеца и тогава ще минат по-тънко. Цената на застраховката ще се определя индивидуално според качествата на водача и ще представлява криво огледало за всеки нарушител на пътя.Новите лимити на отговорност ( т.е. обезщетения) за 2005 година също са определени от Комисията за финансов надзор (КФН), научи в. БАНКЕРЪ. За неимуществени вреди, причинени на едно лице, ще се изплащат щети на стойност до 400 хил. лв., а за повече от едно лице - до 480 хил. лева. За имуществени вреди обезщетението ще е в размер на 140 хил. лв. за всяко събитие.След като бяха приети последните поправки в Закона за застраховането на второ четене в сряда (15 септември), идва ред и на дълго спряганата Наредба за задължителното застраховане на МПС по Гражданска отговорност. Специализираната група от представители на Асоциацията на българските застрахователи и КФН ще приключи работата по нея до средата на октомври, обясни за в. БАНКЕРЪ един от участниците в комисията Евгени Игнатов, директор Автомобилно застраховане в ДЗИ-Общо застраховане. Как ще се забърка компотът от увеличените цениСпоред наредбата и през тази година ще се запази нормативно определена минимална цена на застраховката като процент от новите лимити на отговорност. Ще се определят тарифни числа (т.е. коефициенти за тарифните групи по видове автомобили) за определяне на рискова премия, която ще бъде задължителна за всички продавачи. Все още обаче съставителите на наредбата се бавят със сложната математическа формула, по която ще се получат тези коефициенти.Либерализирането на застраховката според специалистите от бранша се състои в това, че всеки застраховател ще може да работи със собствена тарифа (над рисковата премия) в зависимост от индивидуалните качества на застрахованите при него. Така КФН няма да бъде ангажирана да определя крайния размер на премията, а това ще зависи от самите застрахователни компании.Новото, което ще приемем в наредбата, са допълнителните задължителни критерии, които ще помогнат за определяне на цената на застраховките индивидуално за всеки отделен водач на МПС - допълва Евгени Игнатов. - Важни ще бъдат шофьорският стаж, категорията на шофьора, броят на нарушенията и ПТП, които е предизвикал, населеното място, в което ще управлява автомобила. В специален въпросник-приложение към наредбата ще се дефинират точно всички критерии. С тяхна помощ застрахователят ще оценява какъв риск поема и по този начин ще диференцира цените за всеки отделен водач на МПС.Европейските стандарти ще зарадват и трабантаНовост е включването в цената на една полица на повече от един член от семейството, ако ползват един и същи застрахован автомобил. За целта в споменатия въпросник-приложение се записват имената на съпруга, на съпругата или на други роднини, които ще управляват автомобила. Естествено това ще повиши цената на застраховката.Съвсем по европейски от гледна точка на възможности и цени звучи и новината, че един автомобилист ще може с една премия да застрахова няколко автомобила, като декларира, че през срока на застраховката ще ползва, владее и управлява няколко моторни превозни средства от един клас.Предвижда се като бонус да се намали премията за шофьорите без нарушения през последните години. Как ще се установява това обаче кой знае защо все още е доста мъгляво - може би като се предоставят бележки от полицията, допускат застрахователите. Може би всеки отделен застраховател ще трупа собствена база данни за водачите на МПС - негови клиенти.В обобщение - на българина трябва да му е ясно, че системата бонус няма да влезе в сила и през следващата година, тъй като липсва обща информационна база. Затова пък малоси ще се отчитат - в посока на повишение на цените.

Facebook logo
Бъдете с нас и във