Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ОТНОВО ОПАШКА ОТ КУПУВАЧИ ПРЕД ВАРНЕНСКА КОРАБОСТРОИТЕЛНИЦА

Търсенето на стопани на Варненска корабостроителница вече е към своя край. Министерството на транспорта и съобщенията предприе няколко стъпки, за да се справи с проблемите, които несъстоятелността на дружеството Варненска корабостроителница би създало. Първата от тях беше направена на 5 декември миналата година, когато е бил подписан договор между синдика на дружеството Анелия Сръндева и изпълнителния директор на БМФ Гено Генов, според който флотът влиза във владение на Варненска корабостроителница. БМФ купи активите на корабостроителницата през април миналата година от Министерството на транспорта за 35.5 млн. лева. По силата на договора флотът получи правото да се разпорежда и с всички активи и пасиви на дружеството. В резултат на това варненското дружество стана направление Корабостроене в структурата на Параходство БМФ. Девет дни по-късно Варненският окръжен съд е вписал в регистрите си еднолично акционерно дружество Българска кораборемонтна компания. Съобщението в Държавен вестник (бр.16 от 18 февруари 2003 г.) обяснява, че новото дружество е с предмет на дейност участие в учредяване на съвместно дружество с параходство Български морски флот, съгласно предложената от Министерството на транспорта и съобщенията схема, с цел придобиване на активите на Варненска корабостроителница, закупени по-рано от параходството, корабостроителна и кораборемонтна дейност, вътрешно- и външнотърговска дейност, транспорт на пътници и товари в страната и в чужбина. Дружеството е с капитал 220 хил. лева. Активите на корабостроителницата ще бъдат апортирани в капитала му, поясни за в. БАНКЕРЪ изпълнителният директор на БМФ Гено Генов. След тези маневри министерството, което е в ролята на принципал на изцяло държавното БМФ, вече има свободата да продаде 75% от активите на новоучреденото дружество. И ще иска за него най-малко 25 млн. лева. Според експерти от ведомството, цената може да бъде и много по-висока. Останалите 25% ще останат в ръцете на параходство БМФ. Така параходството и новият притежател на предлагания пакет ще станат съакционери в дружество, което се разпорежда с активите на корабостроителницата. Според транспортния министър Пламен Петров желание да участват в наддаването проявяват само авторитетни фирми. Между компаниите, подали заявки в Министерството на транспорта, има няколко, които отдавна се интересуват от нея, каза министърът. Една от тях е германската корабостроителница Веселс, която още през май миналата година заяви такива намерения в транспортното ведомство. Според Пламен Петров фирмата има значителен интерес да развива дейността на варненското предприятие. Управата й обаче обяви в края на миналата година, че според доклада на Европейската комисия от октомври 2002 г. За ситуацията в световното корабостроене дружества като варненското нямат бъдеще. Според немците българският завод става само за ремонтна база, която да рециклира и демонтира стари плавателни съдове, които няма повече да плават в открито море. Друг стар претендент за Варненска корабостроителница е компанията от Обединеното кралство Камел Леърд - Гибралтар. Нейното желание да управлява българското предприятие датира още от времето на правителството на Иван Костов. Тогава британците заявиха желанието си да подкрепят оздравителния план, но не успяха, тъй като те самите изпаднаха във финансова криза. Още една британска компания - Бейкър Инвестмънтс Кроп, също вижда изгода от участието си в смесеното дружество.В списъка на кандидатите присъства и варненското дружество Морска техническа групировка - Варна, което се занимава с проектиране, разработка, ремонт и експлоатация на плавателни съдове. Тя ще се състезава в консорциум с фирмата Делфин-1 (известна със съдебните си спорове с SG ЕКСПРЕСБАНК и БУЛБАНК, за които в. БАНКЕРЪ е писал неколкократно). За мажоритарния пакет на Варненска корабостроителница ще се бори още една българска фирма. Това е АКБ корпорация, която се появява в един интересен консорциум - иранската компания Ираниан шипинг лайн. Фирмата от Близкия изток е монополист на пазара на газ и петрол в Иран, но развива и редица други дейности. Сред кандидатите са също гръцки и украински компании. Южната ни съседка е представена от доста стабилен консорциум, воден от Елефсис Шипердс. Друг гръцки участник е Цакос Шипинг енд Трейдинг. Украински са офшорката Алвинстън Холдинг и Данскан Металс. След обявяването на условията, при които ще се създаде смесеното дружество за управление на Варненска корабостроителницата, сред желаещите да станат партньори на Български морски флот се нареди и ирландското дружество Райт Фрейм. Кой от кандидатите ще стане партньор на флота при управлението на корабостроителницата ще стане ясно в началото на април. Все още има време (до 27 март) в надпреварата да се включат и други фирми. Кандидатурите разглежда комисия, назначена от Пламен Петров, която ще класира участниците по определени критерии. Изискванията, поставени от транспортното министерство към тях, както самият министър ги определя, са доста тежки. Така например ще се иска 26% от предлагания за продажба контролен пакет (75% от капитала) да бъдат заложени в Централния депозитар. В случай че купувачът му не изпълни условията по договора, параходство БМФ ще получи този блокиран дял и по този начин ще си възвърне контрола върху варненското дружество (26-те процента, в добавка към пакета от 25%, който флотът си запазва, осигуряват 51% от капитала). Бъдещият собственик на мажоритарния пакет от корабостроителницата трябва да реализира и оборот от дейността й в размер на 120 млн. щ. долара за три години, което прави по 40 млн. щ. долара годишно. Друго задължение на потенциалния купувач е да запази дейността на дружеството, както и да не продава негови основни производствени активи. Според клауза в договора за ремонта на корабите на параходство БМФ ще се плащат само вложените материали плюс минимална печалба. Транспортният министър обясни, че БМФ ще спечели около 40-50 млн. лв. от сделката. Част от печалбата ще дойде и от пускането на вода на двата кораба Доли и Трапезица, които ще бъдат част българския флот след около шест месеца. Впрочем параходството печели и от това, че ремонтира плавателните си съдове в корабостроителницата - само от юли миналата година досега по този начин са спестени 1.5 млн. лева. Продажбата на непроизводствените активи на Варненска корабостроителница - стадион, жилищни сгради и други, ще донесе на параходство БМФ още около 8-10 млн. щ. долара.Параходство БМФ ще пусне планирана корпоративна облигационна емисия на стойност 75 млн. щ. долара до няколко седмици. Нейният срок все още не е определен, но най-вероятно ще е поне петгодишен. Право да участват в емисията ще имат само институционални инвеститори. Средствата от облигационния заем ще отидат за погасяване на кредитите на параходството към чуждестранни банки. Така корабите, които според условията на подписаните договори за заем, плават под чужд флаг, ще могат отново да развеят българския трибагреник. Това, според Пламен Петров, ще окаже голямо влияние за затварянето на глава Транспорт при преговорите с Европейския съюз.

Facebook logo
Бъдете с нас и във