Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ОТКРИХА НАРУШЕНИЯ НА СИНДИЦИТЕ НА

Нещата са за прокуратурата. С тези думи юрист от Министерството на транспорта и съобщенията коментира пред репортер на в. БАНКЕРЪ работата на вече бившите синдици на авиокомпания Балкан. Той се позова на подробен доклад от приключила преди няколко дни проверка на превозвача, която била назначена в края на септември със заповед на министър Пламен Петров.В доклада с подробности са описани действия и бездействия на двамата синдици Ралица Топчиева и Владимир Петков, довели, според проверяващите, до ощетяване на авиокомпанията и съответно на кредиторите й с десетки хиляди долари. На 23 май 2001 г. например е подписан договор за оперативен лизинг на два самолета Ту-154 М за период от шест месеца. Самолетите са наети не директно от собственика им - молдовската авиокомпания Молдтрансавиа, а чрез Юнион Транс Сървиз - България ООД. Дружеството е регистрирано на 9 март 2001 година в Софийския градски съд с капитал от 5 хил. лева и се управлява и представлява от Вадим Аполонович Шалигин заедно със Стоян Славчев Николов. Същият Шалигин е член на управителния съвет и на регистрирания на 25 август 2000 г. Междудържавен консорциум Авиостар технолоджи АД. Председател на съвета там обаче е Владимир Горшенин, станал скандално известен с екстрадирането му от страната през миналата година заедно с Майкъл Чорни.Назначената от министър Петров проверка е установила, че сключеният на 23 май договор предвижда за всеки от двата самолета да се плаща месечна лизингова вноска от по 51 хил. щ. долара, което несъмнено е доста изгодна цена. Но само три седмици по-късно - на 12 юни, към него е сключен анекс, който оскъпява лизинговите вноски на единия самолет с 10 хил. щ. долара през първите два месеца и запазва без промяна вноските на недоставения втори. Изглежда, още тогава е било ясно, че вторият самолет никога няма да бъде отдаден на лизинг на Балкан. Но официално това е потвърдено чак на 25 юли, когато към договора се подписва и втори анекс, освобождаващ лизингодателя Юнион транс сървиз от подобен ангажимент, и то без да плаща никакви неустойки. Същият анекс определя нов размер на вноските до края на лизинговия период, който натоварва Балкан с още 37 500 долара. Добавена е също така клауза за доплащане на лизинга за всички пролетяни часове над 100, както и за издължаване на наема за оставащите три месеца до изтичането на договора наведнъж и още същия ден (25 юли). Сумата е изчислена на 190 500 долара. Може би като екстра на лизингодателя се предоставят и 12 безплатни билета по всички линии на Балкан.По този начин, според доклада от извършената проверка, само от договора с Юнион транс сървиз синдиците са ощетили превозвача с 49 500 долара. Да не говорим пък за скандала, че тази фирма не превеждала внасяните от Балкан лизингови вноски на молдовската авиокомпания Молдтрансавиа, поради което последната периодично настоявала българските авиационни власти да арестуват отдадения под наем самолет.Твърде много въпросители предизвиква и бездействието на двамата синдици по отношение на изискването на Евроконтрол за монтирането на всички самолети на системи против опасно сближаване във въздуха - TCAS. Крайният срок за това изтече на 30 септември, а необходимото в тази насока не е направено. Засега все още се правят компромиси за несколасалите авиокомпании, които се мотивират с извънредните обстоятелства, настъпили в авиацията след 11 септември. Но не е далеч времето, когато машините без система ТCAS на борда си на практика ще станат неизползваеми.Докладът обвинява Топчиева и Петков и че не са събрали и предоставили на съда информация за имуществото на Балкан в чужбина, като се акцентира върху липсата на всякакви данни за имотите в градовете, до които Балкан отдавна не лети. Става дума за два апартамента в Мадрид, по три апартамента във Виена и Лагос, по един - в Милано, Багдад и Никозия, за три къщи в Хараре, и за един офис в Лисабон. Синдиците не са прекратили и договорите за продажба на самолетни билети в чужбина с генералния агент - фирмата на Гад Зееви Авиорепс, което основателно повдига въпроса не е ли продължило по този начин източването на Балкан към бившия му собственик. Специално за линията София - Тел Авив те подновиха договора с друга фирма на Зееви - Оупън Скай, която дължеше над половин милион долара на Балкан още отпреди обявяването на превозвача в процедура по несъстоятелност.Не на последно място в доклада се отбелязва, че до освобождаването им синдиците не са предоставили никаква информация за СИТА-акциите - нито в съда, нито в комитета на кредиторите.Свидетели твърдят, че след като се запознал с резултатите от проверката, министър Пламен Петров бил силно и неприятно изненадан. Не успели да го трогнат дори и четирите искови молби до Софийския градски съд, подадени от двамата синдици на 2 октомври, т.е. три дни преди да подадат оставките си, срещу претенциите на двете фирми на Гад Зееви - Болкън еърлайнз холдингс Би. Ви и Зет би Ай. Исковите молби оспорват вземания на обща стойност 44 млн. лева.

Facebook logo
Бъдете с нас и във