Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Отива ли си двигателят с вътрешно горене?

Споразумението за намаляване на вредните емисии, постигнато на Конференцията за изменението на климата в Париж през декември миналата година, бе провъзгласеното за историческо. Но встрани от медийното внимание остана един изключително важен факт, засягаш традиционните автомобили. Бе подписана  смъртната присъда на двигателите с вътрешно горене. Е, поне в някои части на планетата. Тогава няколко европейски страни - Германия, Холандия, Обединеното кралство и Норвегия, осем американска щата (Калифорния, Кънектикът, Мериленд, Масачузетс, Ню Йорк, Орегон, Род Айланд и Вермонт) и една канадска провинция (Квебек) се споразумяха от 2050 г. всяка кола, която се продава на тяхна територия, да не отделя вредни емисии в атмосфертата.  

До пълното приемане на мярката предстоят още много години работа, но европейските държави вече дори предприеха изпреварващи стъпки в тази посока. В Холандия в началото на април законопроект за забраната на продажбите на коли с вътрешно горене бе гласуван в долната камара на парламента. Очаква се обаче там рестрикциите да са още по-големи от договорените в Париж, тъй като се обмисля и забрана на хибридните мотори - двигателят с вътрешно горене влиза в състава на задвижващата ги система. Ако тази инициатива бъде одобрена, през 2025 г. в Холандия ще се продават само електрически автомобили.

Проектът не се приема еднозначно от всички в правителството. Министърът на икономиката на страната Хенк Камп е на мнение, че тази инициатива няма как да бъде изпълнена. И през 2025 г. електрическите превозни средства ще заемат не повече от 15% от продажбите на автомобили. С Камп е съгласен лидерът на Народната партия за свобода и демокрация Халбе Зейлстра. "Ако този план проработи, това би било пълна лудост", казва той. Лидерът на коалиционния партньор в управлението -  "Партията на труда" Дидерик Самсом, има друга гледна точка по въпроса. Според него проектът е съвсем възможен, тъй като технологиите в тази област се развиват много бързо. 

Норвегия пък още преди Холандия стана първата страна в света, която обяви, че ще забрани автомобилите с бензинови и дизелови двигатели. Скандинавската държава представи амбициозната си програма, според която от 2025 г. на нейна територия ще се продават само електромобили. А до 2050 г. от пътищата в Норвегия съвсем ще изчезнат всички коли, ползващи бензин или дизел. Продажбата на електрически управлявани превозни средства ще бъде стимулирана с дотации от правителството в размер на 420 млн. евро годишно. За сметка на това пък Норвегия, която впрочем е сред големите производители на петрол, ще инвестира сериозна сума за разширяването на пътищата за колоездене. Около 1 млрд. евро ще бъдат похарчени, за да се свържат с велосипедни магистрали девет града в страната.

В Германия пък властите обмислят ограничаване на движението на автомобили, оборудвани с остарели дизелови двигатели. А се очаква окончателното решение да бъде взето до края на годината. Според поддръжниците на идеята подобна забрана ще стимулира покупката на електромобили. След скандала с Volkswagen, те с основание твърдят, че автомобилните производители не дават реални данни за изразходваните вредни емисии и затова предлагат ограниченията да засегнат превозните средства, оборудвани с двигатели, отговарящи на стандарти, по-ниски от Euro-5.

Това означава, че на пътя ще останат само автомобили, чиито мотори отделят не повече от 80 грама азотен диоксид на 100 км - стандарт, който е задължителен за всички дизелови агрегати, произведени след 2015 година. Според проучванията обаче едва 1/3 от немските дизелови коли по пътищата на страната отговарят на стандарта Euro-6. В момента в Германия се продават близо 3 млн. нови автомобила годишно, а половината от тях са с дизелови мотори. При BMW този показател е 74%, а при Audi - 67 на сто. 

Къде сме ние на този фон? Ами България все още е далеч от европейските стандарти. Все пак у нас миналия месец кабинетът прие екотаксите за стари моторни превозни средства да се увеличат, а да намалят тези за новите коли, електомобилите и хибридните автомобили. Промените предвиждат при внос на нов автомобил да се плаща с 5% по-малко, ако колата е на възраст до пет години, а продуктовата такса се намалява с 3 на сто. В случай че возилото е на възраст над пет години, таксата се увеличава с 3 процента. Така за нова кола с двигател с вътрешно горене таксата става 138 лв., 194 лв. ще се плащат за автомобил на възраст до пет години, 260 лв. - ако е от 5 до 10 години, и 275 лв. за кола над 10 години. С наредбата се въвежда и намаление на продуктовата такса при покупка на електромобил с 30% и с 15% при покупката на хибриди.  Налогът за електромобилите става 102 лв., за хибридните автомобили таксата е 124 лв. за нова кола, 170 лв. - за автомобил до пет години, 215 лв. за возила между 5 и 10 години и 227 за тези над 10 години. "Целта на промените е да се стимулира покупката на нови автомобили. В България са регистрирани около 3.9 млн. коли. Голям процент от тях са на възраст над 10 години, а средната им възраст е около 16 години. Политиката ни е изцяло съобразена със стандарта на живот и с икономическите условия в страната. Промените, които предлагаме, са изражение на политиката за преминаване към по-нови превозни средства, но не генерират сериозни тежести за хората, които не могат да си позволят", коментира министърът на околната среда Ивелина Василева.

Четете още

Банкеръ Weekly
тренд

Банковите служители бягат при фирмите

Най-високо платеният сектор вече се срина до третото място. Още »
Банкеръ Weekly

Скъпи коли - калпави фарове

Сред колите, получили "слаб" рейтинг, халогенните светлини на BMW 3 се представят най-зле. Шофьор на такъв автомобил, трябва да кара с около 55 км/ч., за да може да... Още »
Банкеръ Weekly

Смазващи критики от Брюксел за Борисов

Но най-неприятното е, че България, видите ли била изпълнила само една от петте препоръки за реформи, които ни даде преди година ЕК. Още »
Facebook logo
Бъдете с нас и във