Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Отива ли си двигателят с вътрешно горене?

Споразумението за намаляване на вредните емисии, постигнато на Конференцията за изменението на климата в Париж през декември миналата година, бе провъзгласеното за историческо. Но встрани от медийното внимание остана един изключително важен факт, засягаш традиционните автомобили. Бе подписана  смъртната присъда на двигателите с вътрешно горене. Е, поне в някои части на планетата. Тогава няколко европейски страни - Германия, Холандия, Обединеното кралство и Норвегия, осем американска щата (Калифорния, Кънектикът, Мериленд, Масачузетс, Ню Йорк, Орегон, Род Айланд и Вермонт) и една канадска провинция (Квебек) се споразумяха от 2050 г. всяка кола, която се продава на тяхна територия, да не отделя вредни емисии в атмосфертата.  

До пълното приемане на мярката предстоят още много години работа, но европейските държави вече дори предприеха изпреварващи стъпки в тази посока. В Холандия в началото на април законопроект за забраната на продажбите на коли с вътрешно горене бе гласуван в долната камара на парламента. Очаква се обаче там рестрикциите да са още по-големи от договорените в Париж, тъй като се обмисля и забрана на хибридните мотори - двигателят с вътрешно горене влиза в състава на задвижващата ги система. Ако тази инициатива бъде одобрена, през 2025 г. в Холандия ще се продават само електрически автомобили.

Проектът не се приема еднозначно от всички в правителството. Министърът на икономиката на страната Хенк Камп е на мнение, че тази инициатива няма как да бъде изпълнена. И през 2025 г. електрическите превозни средства ще заемат не повече от 15% от продажбите на автомобили. С Камп е съгласен лидерът на Народната партия за свобода и демокрация Халбе Зейлстра. "Ако този план проработи, това би било пълна лудост", казва той. Лидерът на коалиционния партньор в управлението -  "Партията на труда" Дидерик Самсом, има друга гледна точка по въпроса. Според него проектът е съвсем възможен, тъй като технологиите в тази област се развиват много бързо. 

Норвегия пък още преди Холандия стана първата страна в света, която обяви, че ще забрани автомобилите с бензинови и дизелови двигатели. Скандинавската държава представи амбициозната си програма, според която от 2025 г. на нейна територия ще се продават само електромобили. А до 2050 г. от пътищата в Норвегия съвсем ще изчезнат всички коли, ползващи бензин или дизел. Продажбата на електрически управлявани превозни средства ще бъде стимулирана с дотации от правителството в размер на 420 млн. евро годишно. За сметка на това пък Норвегия, която впрочем е сред големите производители на петрол, ще инвестира сериозна сума за разширяването на пътищата за колоездене. Около 1 млрд. евро ще бъдат похарчени, за да се свържат с велосипедни магистрали девет града в страната.

В Германия пък властите обмислят ограничаване на движението на автомобили, оборудвани с остарели дизелови двигатели. А се очаква окончателното решение да бъде взето до края на годината. Според поддръжниците на идеята подобна забрана ще стимулира покупката на електромобили. След скандала с Volkswagen, те с основание твърдят, че автомобилните производители не дават реални данни за изразходваните вредни емисии и затова предлагат ограниченията да засегнат превозните средства, оборудвани с двигатели, отговарящи на стандарти, по-ниски от Euro-5.

Това означава, че на пътя ще останат само автомобили, чиито мотори отделят не повече от 80 грама азотен диоксид на 100 км - стандарт, който е задължителен за всички дизелови агрегати, произведени след 2015 година. Според проучванията обаче едва 1/3 от немските дизелови коли по пътищата на страната отговарят на стандарта Euro-6. В момента в Германия се продават близо 3 млн. нови автомобила годишно, а половината от тях са с дизелови мотори. При BMW този показател е 74%, а при Audi - 67 на сто. 

Къде сме ние на този фон? Ами България все още е далеч от европейските стандарти. Все пак у нас миналия месец кабинетът прие екотаксите за стари моторни превозни средства да се увеличат, а да намалят тези за новите коли, електомобилите и хибридните автомобили. Промените предвиждат при внос на нов автомобил да се плаща с 5% по-малко, ако колата е на възраст до пет години, а продуктовата такса се намалява с 3 на сто. В случай че возилото е на възраст над пет години, таксата се увеличава с 3 процента. Така за нова кола с двигател с вътрешно горене таксата става 138 лв., 194 лв. ще се плащат за автомобил на възраст до пет години, 260 лв. - ако е от 5 до 10 години, и 275 лв. за кола над 10 години. С наредбата се въвежда и намаление на продуктовата такса при покупка на електромобил с 30% и с 15% при покупката на хибриди.  Налогът за електромобилите става 102 лв., за хибридните автомобили таксата е 124 лв. за нова кола, 170 лв. - за автомобил до пет години, 215 лв. за возила между 5 и 10 години и 227 за тези над 10 години. "Целта на промените е да се стимулира покупката на нови автомобили. В България са регистрирани около 3.9 млн. коли. Голям процент от тях са на възраст над 10 години, а средната им възраст е около 16 години. Политиката ни е изцяло съобразена със стандарта на живот и с икономическите условия в страната. Промените, които предлагаме, са изражение на политиката за преминаване към по-нови превозни средства, но не генерират сериозни тежести за хората, които не могат да си позволят", коментира министърът на околната среда Ивелина Василева.

Facebook logo
Бъдете с нас и във