Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ОТДЕЛЯТ АГЕНЦИЯ ПЪТИЩА ОТ БЮДЖЕТА?

Председателят на парламентарната бюджетна комисия Нина Радева и строителният министър Валентин Церовски ще предложат Изпълнителна агенция Пътища да се пререгистрира по Търговския закон като държавно предприятие по подобие на Ръководство въздушно движение, предприятието за управление на дейностите за опазване на околната среда и бъдещата Национална горска компания, научи в. БАНКЕРЪ. Целта е всички такси, които се събират за ползване на пътищата, да постъпват директно в агенцията, без да минават през бюджета. Ако в края на годината има повече приходи, отколкото разходи, излишъкът няма да се връща в хазната, а ще се използва за модернизация и поддръжка на инфраструктурата, обясни министър Церовски. Новата компания ще разчита на постъпления от пътни такси и винетки и на част от приходите от въвеждането на системата за преминаване по магистралите. По данни на агенция Пътища от реконструкция, основен и периодичен ремонт сега се нуждае над 60% от републиканската пътна мрежа, чиято дължина е около 19 хил. километра. Причината за забавените реконструкции е тривиална - липсата на пари. Най-тежко е състоянието на третокласните шосета, над 4000 хил. км от която са в окаяно състояние.От агенцията са категорични, че през следващите пет години няма да бъдат изпълнени изискванията на ЕС за пътната инфраструктура. В доклад на ведомството се отбелязва, че в момента има незавършено строителство за над 600 млн. лв., като част от обектите са с национално значение. Според временно изпълняващия длъжността директор на агенцията Милош Поцков, ако дългът й за 2003 г. към пътно-строителните фирми в размер на 48.8 млн. лв. не бъде погасен от държавния бюджет, през 2004-а управляваната в момента от него структура ще разполага само с 34.9 млн. лева. Тази сума ще стигне единствено за зимно поддържане на пътищата, уточни Поцков. За да закърпи някак годината (и най-проблемните пътни участъци), агенцията се нуждае най-малко от 104.5 млн. лева. По изчисления на Министерството на регионалното развитие и благоустройството до 2007 г. ще трябва да се ремонтират над 7000 км от пътната мрежа, а отделно да се довършат и започнатите нови пътища. Необходимата за това сума е 1.13 млрд. лв., или както хората на Церовски са пресметнали - по около 370 млн. лв., осигурявани от държавния бюджет през всяка от следващите три години. Интересно е обаче ако идеята на Валентин Церовски и Нина Радева се осъществи и агенция Пътища стане държавно предприятие, дали такива пари ще бъдат събрани?А инак още през 1999 г. бе разработена национална програма за доизграждане и развитие на републиканската и магистралната пътна мрежа. Тя обхваща три периода: краткосрочен - до 2002 г., средносрочен - 2003-2005 г., и дългосрочен - след 2006 година. Цялата програма бе на стойност над 2.1 млрд. евро. Осигурени бяха над 600 млн. евро (285 млн. от Европейската инвестиционна банка, 71 млн. от програма ФАР и 272 млн. евро по ИСПА). Планираше се други 760 млн. евро да дойдат от външни инвеститори, чрез концесиониране на автомагистралите, а останалите 742 млн. евро бяха записани като бюджетни пари (т.е. близо 1.5 млрд. лева). Но концесионери засега няма, а заделените в държавната хазна суми са десетки пъти по-малко. Което предполага, че дупките по-пътищата ни ще стават все повече.

Facebook logo
Бъдете с нас и във