Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ОТЧИСЛЕНИЯТА ЗА ФОНД ПЪТИЩА СА НЕОПРАВДАНО НИСКИ

Евгени Чачев, министър на регионалното развитие и благоустройството, пред в. БАНКЕРЪ


Г-н министър, какво става с Изпълнителна агенция Пътища? Вървят слухове, че подчинените не могат да видят началника си - изпълнителния директор Димитър Коевски. Така ли е?


- Агенцията се преструктурира. Иначе слухът е верен - директорът много пътува в чужбина, но дотук.

Как дотук?


- Ами до края на годината няма да пътува... А и след това.

Има вето?


- Има вето.

Наложено от вас?


- Да.

А досега кой му подписваше командировките?


- Е, аз му ги подписвах. В интерес на истината някои от тях бяха необходими, но не чак в този размер.

Агенцията изпълни ли инвестиционната си програма за тази година?


- Да. Първо - на 8 декември направихме първата копка на авиомагистрала Марица. Вместо да чакаме, решихме да започнем изграждането й с наши средства. Освен това привършва ремонтът и доизграждането на пътни отсечки по всички направления от първокласната и второкласната мрежа, които ще бъдат открити до Коледа. Изобщо през 2000 г. въведохме в експлоатация повече рехабилитирани пътища, отколкото за две години и половина преди това - над 1200 километра. И то въпреки че не се изпълниха планираните постъпления във фонд Пътища. Събраха се повече пари в сравнение с миналата година, но далече по-малко от планираните.

На какво се дължи това разминаване между заложените и реално събраните средства във фонда? След направената ревизия в ЛУКойл Нефтохим Бургас - фирмата, която основно пълни фонда, оттам твърдят, че всичко при тях е наред и че причина за по-ниските постъпления е нелегалният внос на горива.


- Ами, разминаването няма откъде другаде да дойде - или е от вноса, или от производството. Но според мен - идва и от двете.

Защо смятате така?


- Ами, защото трафикът по пътищата показва рязко увеличение, а автомобилите не се движат с вода или кока-кола. Данните показват, че спрямо миналата година трафикът се е увеличил с около 30 процента.

Сигурни ли са данните?


- Да, засечени са между агенция Пътища и пътната полиция. А то и с просто око се вижда, че трафикът се е увеличил. В същото време обаче постъпленията във фонда са с около 30% по-ниски от предвидените.

А в митниците правили ли сте проверки?


- Има назначена комисия на национално ниво. Бяха хванати няколко случая на по-голям нелегален внос.

Кои са били вносителите?


- Най-различни фирми.

Петрол сред тях ли е?


- Не.

Някакви мерки набелязали ли сте?


- Може би трябва да се засили контролът на изхода на Нефтохим. Но не само на рафинерията, а и на тръбопровода до Ихтиман.

Ръководството на рафинерията няколко пъти алармира, че от него се краде...


- Е, сигурно се краде, но това не изключва и другото.

Всичко това ще ви накара ли да промените сумите във фонд Пътища за догодина?


- Смятам, че трябва да ги променим, но не надолу, а нагоре, тъй като една статистика, която взехме от страните от ЕС, показа, че отчисленията от горивата за фонда у нас са необосновано ниски.


Другото, което е неприемливо, е че те са константна величина - по 180 лв. на тон. Но горивата поскъпнаха доста, а таксата си стои непроменена. Ако отчисленията бяха процент от цената на горивата, постъпленията във фонда щяха да са винаги пропорционални. От друга страна, промяната на цените на нефта и горивата доведе до увеличаване стойността на пътните обекти. Най-малко защото цената на асфалта за една година се повиши двойно. Въпреки че в случая може би трябва да говорим и за спекулация на производителя, тъй като все пак цената на петрола не се е увеличила двойно. Но какво да се прави, след като производителят е един, внасяният нефт си е негов, той си определя и цените на горивата...

Как ще коментирате непрекъснато растящите цени на пропан-бутана? Решението за налагане на акциз и пътна такса пропадна в парламента, но рафинерията явно е решила и сама да изравни цената му с бензина.


- Моето мнение е, че автомобилите, които ползват пропан-бутана, трябва да си плащат пътната такса. Те също рушат пътищата, както всички останали.

Но ЛУКойл искаше да се въведе и акциз...


- Е, акциз не. Заради него предложението не мина през Народното събрание. Сега обаче аз ще го внеса повторно, но само за въвеждане на пътна такса, и смятам, че този път парламентът ще приеме предложението с консенсус.

Като заговорихме за парламента, защо толкова се забави второто четене на проектозакона за устройство на територията? На първо четене мина още преди няколко месеца.


- Това е един много тежък закон, внесен отдавна - още по времето на Бакърджиев. Той трябва да замени Закона за териториалното и селищното устройство (ЗТСУ) - т.е. закона с най-много поправки. Много е трудно да се направи един такъв закон. При подготовката бяха ползвани много консултанти - и от Европейския съюз, и от САЩ.

Кои са новостите?


- Преди всичко целта на закона е да се опростят максимално процедурите по издаване на строителни разрешения - съкращаване на срока, свеждане на местата, на които се ходи за съгласуване на документите, до едно гише.

Защо мина толкова време от първото четене на закона, а той все още не е приет?


- Ами, защото има и винаги е имало голям разнобой между архитектите и строителите - за това кой да води бащина дружина. И именно там са тесните места в проектозакона за устройство на територията.

По отношение на какво?


- Кой трябва да е водещ - дали архитектът, включително и като главен архитект, част от общинската администрация, или изпълнителят. Противоречията са между отделните браншови организации - Съюз на архитектите, Българска строителна камара...

В какво точно се изразяват тези противоречия?


- Трудно ми е да ги формулирам.

Доколкото съм чувал, целта на закона за устройство на територията е да издигне силата на издаденото строително разрешение и да принизи значението на строителния контрол. Така ли е?


- Някои наистина се опитват да прокарат тези текстове, а аз се мъча да направя обратното - да засиля ролята на строителния контрол.

А сега, при действието на стария закон, кой е водещ?


- Сега диктуват архитектите.

Преди време имаше инциденти в Кърджали - спрени от строителния контрол обекти, които обаче с подкрепата на кмета и главния архитект продължаваха да се изграждат...


- Не само в Кърджали, но и в София, и по морето има такива случаи. Затова сега депутатите от Комисията за местно самоуправление върнаха текстовете от проекта за преработка.

А под чие ръководство всъщност бе разработен проектът за новия закон?


- Както вече казах, работата по него започна по времето на Бакърджиев, под ръководството на заместник-министър Валя Зегова, която е архитект.

Дали ще се променят нещата към добро?


- Убеден съм, че ще се променят.


Разговора води Белчо Цанев

Facebook logo
Бъдете с нас и във