Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ОТБОРЪТ НА ОТЛИЧНИЦИТЕ ПРОМЕНИ СЪСТАВА СИ ЗА 2003-А

След тригодишна стагнация (през което време цените на корпоративните книжа падаха и компаниите се чувстваха блокирани) през 2003-а печалбите се разраснаха, а капиталовите пазари се съживиха. Тези процеси бяха анализирани в проучването на международната консултантска фирма Хей Груп, която има 73 офиса в 38 страни. Анкетирани са над 10 хиляди анализатори и директори на 346 компании от цял свят. Те дават мнение кои са десетте най-големи компании във всички индустриални сектори. Въз основа на тези оценки списание Форчън състави традиционната си класация на 50-те корпорации, заслужили най-голямо възхищение през изминалата година. Първите позиции заеха световноизвестни компании, издържали проверката на времето и доказали, че могат да надминат очакванията на бизнес света както в лоши, така и в добри времена. Това са компании, които не биха рискували своите дългосрочни цели за сметка на краткосрочните, отбелязва вицепрезидентът на Хей Груп Мел Старк.Отличителна тенденция е, че през 2003 г. неамериканските фирми в списъка на звездите са два пъти повече, отколкото през 2002 година. В него сега фигурират четиринадесет европейски и азиатски корпорации. Сред тях са ветерани като Бе Ем Ве (BMW) , Нокиа (Nokia) и Нестле (Nestle), съответно на 15-о, 19-о и 20-о място (въпреки че отстъпиха от предишните си по-добри позиции). Японският автомобилен гигант Тойота (Toyota) пък се придвижи нагоре - от 11-о на 8-о място. Американските компании обаче си запазват горните стъпала на почетната стълбица. В 26 от включените 30 индустриални сектора лидери са компании от САЩ. През 2002 г. те бяха 22 от 29 сектора.На самия връх продължава непоклатимо да стои Уол-Март (Wal-Mart) с изумителните 245 млрд. щ. долара приходи, или 12% повече от 2002 г., когато зае челното място. След като неприятните спомени за връзките на Ситигруп (Citigroup) с Енрон (Enron) и УърлдКом (WorldCom) поизбледняха, финансовият гигант излетя с 13 позиции напред и зае 12-ото място в класацията. В рейтинга се забелязват и други неочаквани, но положителни промени. Уолт Дисни (Walt Disney) се придвижи с 11 позиции напред (до 18-о място), изпреварвайки Виаком (Viacom) в сектора на развлекателната индустрия. Нейни хитови продукции допринесоха за 7-процентен ръст на приходите й до 27.1 млрд. щ. долара, а цените на акциите й скочиха с 43% през 2003 година. Три нови неамерикански компании намериха място сред 50-те избрани - Канон (Canon), Водафон (Vodafone) и ГлаксоСмитКлайн (GlaxoSmithKline). Канон (на 34-а позиция) е единствената азиатска компания - дебютант в класацията. За четвърта поредна година тя отчита рекордно високи печалби, отбелязвайки 45-процентен ръст (до 2.6 млрд. щ. долара). Канон почти удвои продажбите на дигитални фотоапарати и приходите от това достигнаха 15 млн. щ. долара. Копирните й машини също се радваха на голям потребителски интерес. Водафон спечели престиж, защото успя да надживее внезапния спад в телекомуникационната индустрия. Британската компания е най-големият оператор на мобилни телефони в света от гледна точка на пазарната си капитализация и броя на клиентите си (130 милиона). Нашата компания все повече се ориентира към изискванията на потребителите и сега продукцията ни навлиза на много нови пазари, твърди главният изпълнителен директор на Водафон Арун Сарин. През миналата година акциите на компанията поскъпнаха с 38%, но въпреки това Водафон не успя да реализира печалба.Две европейски вериги за хранителни и галантерийни стоки - английската Теско и френската Карефур, също отбелязаха забележителен скок в класацията и получиха най-високи оценки в страните си. През 2003 г. Теско за първи път стана лидер във Великобритания. За десет години тя успя да се трансформира от малка компания за търговия на дребно в глобален играч, който притежава множество супермаркети.Теско, чиито акции поскъпнаха с 33% през миналата година, разполага с филиали в 11 страни и е чуждестранен търговец на дребно номер едно в Южна Корея, Тайланд, Полша и Унгария. Карефур е втората по големина верига за търговия на дребно в света след Уол-Март, с която често я сравняват. Френската компания има повече от 9600 магазина в 30 страни и продава всичко - от дрехи и хранителни стоки до градински мебели. Тя успя да намали разходите си, да подобри управлението на паричните си потоци и да модернизира дейността си, въпреки спада на продажбите й на вътрешния пазар. Малко са китайските компании, които успяха да събудят възхищение сред колегите си, въпреки че като цяло Китай печели уважение с бурния си икономически растеж. Само четири фирми, сред които е Чайна Мобайл Къмюникейшънс (China Mobile Communications), се оказаха достатъчно големи, за да участват в обзора, но нито една от тях не успя да се класира в групата на звездите. Анализаторите обаче са убедени, че те твърде скоро ще намерят мястото си сред първите петдесет.

Facebook logo
Бъдете с нас и във