Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

От консорциума Винси Еърпортс - Винси Консесион твърдят: ДОГОВОРЪТ ЗА МОРСКИТЕ ЛЕТИЩА Е ПРОМЕНЕН

Поредните обвинения за задкулисни игри и белязани карти при големите сделки в страната прозвучаха по време на делото за отдаване на концесия на летищата във Варна и Бургас, което тричленен състав на Върховния административен съд (ВАС) разгледа на 27 септември. Договорът за морските аеропортове, подписан с датската компания Копенхаген еърпортс на 12 юни 2005-а, е бил променен в сравнение с първоначалния му вариант, заявиха пред върховните магистрати адвокатите на френския консорциум Винси Еърпортс - Винси Консесион. Според единия от тях - Валери Коев, това създава впечатление за неравнопоставеност на процедурата. Сред най-фрапиращите нарушения са промяната на начина на формиране на летищните такси, в които са били включени и разходите за лихви на концесионера. Излиза, че клиентите ще финансират разходите на оператора не само за търговската му дейност, а и тези по привлечените заеми, заяви Коев. Наред с това в окончателният контракт е било променено и изискването за съотношението между собствен и привлечен капитал от 50:50 на 20:80, твърдят в жалбата си адвокатите на Винси. Другият аргумент за отмяна на правителственото решение, изтъкнат пред върховните магистрати, е работата на конкурсната комисия, чийто председател бе бившият транспортен министър Николай Василев. Юристите на французите претендират, че при оценката на офертите на кандидатите са създадени вътрешни правила, които са нарушили равновесието между критериите, определени от кабинета. На някои елементи е била придадена по-голяма тежест, което е изкривило предложенията. Като пример бяха посочени бизнес плановете на участниците в конкурса - вместо да се оценяват само с да или не, както е било оповестено, комисията ги е оценявала по скала от едно до десет. Вторият участник, обжалвал избора на победителя - класираният след Копенхаген Еърпортс немско-български консорциум Летище Фрапорт- БМ Стар, пък твърди, че заявлението на датчаните за включване в надпреварата не е било подписано от надлежно упълномощен представител на компанията. От комисията са си затворили очите и че Копенхаген еърпортс са платили втората част от конкурсната документация чак на 7 януари 2005 г., въпреки че срокът за това е изтекъл на 31 декември 2004-а. Адвокатите на консорциума Летище Фрапорт-БМ Стар отбелязаха също, че датчаните не са представили валиден банков документ за платен депозит за участие, който е в размер на 300 хил. евро.Изненадващо най-голям интерес в залата предизвика позицията на прокуратурата, която отправи доста сериозни забележки към действията на предишния кабинет по казуса с летищата. Представителят на обвинението Мария Бегъмова бе категорична, че с финалния административен акт са били променени правилата на процедурата, без кандидатите да са уведомени за това своевременно. Другият пропуск, отчетен от държавното обвинение, е отсъствието от комисията на представители на ведомствата, отговарящи за националната сигурност и отбраната. Спечелилият конкурса е дал най-висока цена, но не трябва да забравяме, че това не е търг, заключи Бегъмова. Оттук нататък на юрисконсултите на Министерския съвет и на транспортното министерство ще им се наложи доста да се потрудят, за да оборят аргументите на прокуратурата и на адвокатите на двата консорциума. Те трябва да изложат доводите си писмено в едноседмичен срок, а решението на тричленката на ВАС ще стане ясно до един месец. Каквото и да е то, отсега можем да кажем, че ще бъде обжалвано пред по-висшата инстанция от някоя от неудовлетворените страни и процедурата определено ще се проточи още повече. Най-потърпевши, разбира се, са двете овехтели летища. Впрочем от Копенхаген Еърпортс не пропуснаха да се възползват от този коз и само ден преди съдебното заседание в пространно съобщение до медиите изтъкнаха, че аеропортовете във Варна и Бургас се нуждаят от незабавни инвестиции. Според техни експерти състоянието им е тревожно, защото не притежават достатъчен капацитет, за да поемат настоящия трафик. Наред с това обслужването на пътниците и другите услуги, предлагани там, не са на задоволително ниво, а оборудването е остаряло и се нуждае от подменяне. Ако не се извършат незабавни реформи, очакваният ръст на пътниците през следващия туристически сезон може да се намали, тъй като летищата ще трябва да отказват трафик по време на най-силните периоди. Това ще бъде критично за репутацията и развитието на българската туристическа индустрия. Oператорите ще пренасочват туристите към други дестинации, а негативните впечатления от двете летища могат да доведат до спад на броя на туристите, се казва в съобщението на датската компания. Интересно дали тези констатации ще имат тежест и на везните на Темида?Хронологията На 7 април 2005 г. Копенхаген Еърпортс бе обявена за победител в конкурса за концесиониране на варненското и бургаското летища. Датчаните бяха избрани от оценяващата комисия за победител с 9.15 от 10 възможни точки. На второ място бе класиран немско-българският консорциум Летище Фрапорт- БМ Стар със 7.95 точки, а френското обединение между Винси Еърпортс- Винси Консесион получи 7.36 точки. Само седмица по-късно загубилите кандидати оспориха решението пред Върховния административен съд. Те настояха и да не се допуска предварително изпълнение на правителственото решение, преди тричленният състав на съда да се произнесе по насроченото за 14 юни дело за победителя в конкурса. На 11 май обаче тричленният състав даде зелена светлина на правителството да подпише договора с предпочетения кандидат. Последва нова жалба срещу определението на магистратите, но от транспортното ведомство не изчакаха нейния резултат и на 12 юни контрактът бе подписан. Още на следващия ден петчленен състав на ВАС отмени решението на по-нисшата инстанция от 11 май, а на 14 юни започна и самото дело. По настояване на жалбоподателите като заинтересована страна беше конституирано българското дъщерно дружество на Копенхаген Еърпортс - Бургас-Варна Еърпортс ЕАД, с което бе подписан концесионният договор. Съдът поиска да се предостави удостоверение за актуалното състояние на фирмата, преведените от английски на български документи по сделката, както и подписаният на 12 юни контракт.

Facebook logo
Бъдете с нас и във