Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ОСНОВНИТЕ ПОЗИЦИИ НА БИРЕНИЯ ПАЗАР СЕ ЗАПАЗВАТ

Над 2.2 млн. хектолитра бира са продадени у нас през първите седем месеца на тази година, или с близо 8 на сто повече в сравнение със същия период на 2002-ра. Половината от споменатото количество е било изпито само през юни и юли, показват данните на Съюза на пивоварите в България. Предпочитанията на българите към бирата в стъклените бутилки не са се променили независимо от по-добрата цена на тази в пластмасовите, а наливното пиво се нарежда на трето място.Лидерската позиция срещу компаниите продължава да се държи от кипърската група Брюинвест, която включва в портфейла си марките Загорка, Амстел, Ариана, Столично пиво и Голд. Тя е продала 805 хил. хектолитра пиво, като само през юни са пласирани над 215 хил. хектолитра. Увеличението е с 21 на сто спрямо седеммесечието на 2002-ра, което отрежда на групата около 32-процентов пазарен дял. Според Съюза на пивоварите Брюинвест е начело във всички пазарни сегменти - от евтините, до скъпите продукти. За това е допринесло и полученото в началото на тази година разрешение за дистрибуцията на пиво с марките Хайнекен и Мърфис. През юли нещата все пак като че ли малко са се променили. Продажбите на Брюинвест са спаднали до 168 хил. хектолитра за сметка на най-големия й конкурент - белгийската компания Интербрю (собственик на пивоварните Каменица, Астика, Плевенско пиво и Бургаско пиво). През миналия месец тя е успяла да пласира 169 хил. хектолитра. Но като цяло (за седемте месеца на 2003-а изпитата бира от марките на Интербрю е 693 хил. хектолитра) дистанцията между първите двама играчи на бирения пазар се е увеличила с около 4 процента. Някои са склонни да отредят третото място на почетната стълбица на пивоварните Варненско пиво и Леденика, включени във варненската група Булбрю. Те обаче не са предоставили данни за своите продажби на Съюза на пивоварите.Изненада е представянето на двете предприятия, купени през миналата година от датската компания Карлсберг Брюерис - Пиринско пиво и Шуменско пиво. В тяхно лице фирмите в отрасъла виждаха претендент за лидерското място, но тези очаквания поне засега не се оправдават.Благоевградската пивоварна, която през последните години непрекъснато увеличаваше своя пазарен дял и бе една от най-бързо проспериращите, отбелязва намаление на продажбите си. От януари до юли любителите на бира с марката Пиринско пиво са изпили 286 хил. хектолитра, което е с 6.5% по-малко в сравнение с първите седем месеца на 2002-ра. Другият производител, който мина под контрола на Карлсберг Брюерис - Шуменско пиво, пък разочарова със спад на продажбите от 44%, изнасяйки на пазара 90 хил. хектолитра. За двете пивоварни остава надеждата, че изпълнителният директор на Карлсберг Брюерис Нилс Андерсен ще изпълни обещанието си и през следващите няколко години ще вложи 20-30 млн. щ. долара в изграждането на нови бутилиращи линии в Шуменско пиво и в техника и съоръжения за Пиринско пиво.Компания, която може да се похвали с подобрение на резултатите си през тази година, е великотърновската Болярка. До юли тя е продала 259 хил. хектолитра, регистрирайки ръст от 9 процента. В крайна сметка, данните на Съюза на пивоварите за първите седем месеца на тази година подсказват, че на пазара на бира могат да се очакват изненади. Но основните позиции ще станат без промяна.

Facebook logo
Бъдете с нас и във