Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ОРГАХИМ ПОДАВА ГЛАВА ОТ ЗУНКОВОТО БЛАТО

Още при сключването на приватизационната сделка за 51% от акциите на русенския завод за бои Оргахим през юли 1998 г. беше ясно, че предприятието ще оцелее трудно с 13-те си млн. щ. долара наследени задължения по ЗУНК. Очевидно обаче купувачът Уайтбийм холдинг е бил на друго мнение, щом като тогава се е захванал с тежката задача да извади предприятието от блатото на свръхзадлъжнялостта. А и да плати за покупката му цели 8.9 млн. щ. долара в брой. Сега, близо три години по-късно, когато Оргахим отбелязва своята 100-годишнина, неговите мениджъри правят неистови усилия, ако не да преодолеят дълговата криза, то поне да увеличат пазарното си присъствие, надявайки се на повишаване на доверието на своите кредитори.
Въпреки че през 2000 г. Оргахим увеличи продажбите до 41.4 млн. лв. чрез предлагането на нови марки изделия, като боите Леко например, крайният годишен резултат от дейността му е загуба от 9.452 млн. лева. Така нетната стойност на активите му достигна отрицателно число (минус 7.222 млн. лева). Основната, но далеч не единствената, причина за това е бурното нарастване на курса на американския долар, от което дружеството загуби само за година близо 7 млн. лева.
Сега изпълнителният директор на Оргахим Валери Петров, който наследи на тази длъжност румънеца Мариус Голопенца на 3 юли 2000 г., смята, че ситуацията може да се промени само чрез агресивна рекламна кампания. Петров твърди, че занапред предприятието ще разчита на продукти, които отговарят на специфични изисквания. И това е разбираемо - производителите на бои у нас напоследък станаха твърде много. По тази причина Оргахим вече започна да произвежда некапещи и санитарни бои. От няколко месеца насам заводът прави активна промоция на продуктите си и на столичния пазар. Подобно на италианците от Бенетон и русенският производител залага на реклама чрез използването на собствената си продукция. С фирмени цветове бяха боядисани детски площадки в София, а най-авангардните планове на компанията са за оцветяване на три трамвая. Според сметките на мениджърите на завода те ще се появят по софийските улици най-късно за Деня на детето - 1 юни.
Така Оргахим се надява да популяризира присъствието си на българския пазар, където засега реализира едва 40% от произведените бои. Останалата част от продукцията се изнася в Близкия изток, Турция, Гърция, Украйна, Русия и Армения. Планира се и атака на сръбския пазар. Водят се и преговори със строителни компании в Западна Европа за доставка на бои за изграждащи се индустриални обекти.
По-тревожното е, че русенският завод е загубил голяма част от пазарите си в годините след приватизацията. Причината, според Валери Петров, е, че до средата на миналата година не е била намерена подходящата форма за управление на Оргахим.
През първите три месеца на тази година заводът инвестира 1.2 млн. лв. в реконструкция и модернизация на трите основни цеха, като целта е да се осигури производството на новите изделия. Отпуснатите пари са част от инвестиционната програма на Уайтбийм холдинг. Съгласно приватизационния договор регистрираното в Малта дружество е задължено да вложи в Оргахим 5.04 млн. щ. долара до средата на 2002 година.
Тези напъни могат и да дадат резултат, още повече че Народното събрание също реши да помогне на задлъжнелите по ЗУНК дружества, с което косвено удари рамо и на Оргахим. Това стана с приемането на последните поправки в закона Лучников, които позволяват на предприятията да платят лихвите си по ЗУНК, които дължат за тази година, с компенсаторни записи. И тъй като Оргахим дължи за 2001 г. лихви за близо 1 млн. щ. долара, покупката на компенсаторки ще му излезе малко повече от 200 хил. долара.
Изпълнителният директор Петров обаче заяви, че засега заводът няма да излиза на пазара на тези книжа, тъй като смята, че цената им ще се понижава. От законовата преференция Оргахим ще спечели около 500 хил. щ. долара. Защото досега лихвите можеха да се плащат с облигации по ЗУНК, като цената на тези валутни облигации сега е 71-72% от номиналната им стойност. А компенсаторките са с 50 пункта по-евтини.
Но спестените 500 хил. щ. долара едва ли ще решат финансовите проблеми на Оргахим. Освен тях до края на годината дружеството ще трябва да се погаси и горе-долу толкова главница. Силно благоприятно въздействие върху резултатите на предприятието може да окаже само евентуалното рязко повишаване на курса на еврото спрямо американската валута. В такъв случай ще намалее и левовото изражение на задълженията на завода.
Уайтбийм холдинг, който вече притежава 57.8% от капитала на завода, е структура, в която влизат главно инвестиционни дружества. Това са румънско-американският (РАИФ) и българо-американският (БАИФ) инвестиционни фондове, както и Ийст фанд мениджмънт (в който пък акционери са австрийската банка Кредитанщалт и Алайънс кепитъл) и румънското дружество Поликолор.
Малтийският холдинг, а и миноритарните акционери в русенския завод, от които в надзорния съвет е представен Златен лев холдинг (собственик на 12% от капитала) засега нямат поводи да скачат от радост от инвестицията си. Миналата година държавата намери елегантен начин да се освободи лесно от акциите си в предприятието, от които и без това не получаваше нищо. Книжата бяха продадени на търговете от новата вълна на масовата приватизация. Така хем бе отчетен успех в раздържавяването на миноритарните пакети, хем бяха пласирани акции, от които скоро не може да се очаква някакъв доход. Министерството на икономиката все още притежава 8.7% от акциите на Оргахим.

Facebook logo
Бъдете с нас и във