Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ОПЕРАЦИЯТА КРАУС БИЛА ЗА СПЛАШВАНЕ

По подобаващ начин бе разгласено, че бившият министър на транспорта Вилхелм Ботьов Краус е обвинен в престъпление по служба и по искане на Върховна касационна прокуратура срещу него е образувано следствено дело. Причината била нарушения при приватизацията на 80% от капитала на софийската фирма Автобус ООД.


Смях в залата. И особено - извън нея.


Всички, свързани с транспорта през последните 20 години - от ексминистрите до последния шофьор знаят добре, че богатата биография на г-н Краус предлага твърде много поводи за съмнения. Което обаче не му попречи да е начело на транспортното министерство от февруари 1997-а до 21 декември 1999 година.


Работилите в началото на 80-те години в тогавашното СО МАТ добре помнят Вилхелм Краус. През 1981-1982 г. той е бригадир на Първа комплексна бригада, т.е. отговаря за 200 тира и екипажите им. От него зависи, кажи-речи, всичко - като се започне от разпределянето на курсовете, на новите камиони и се стигне до ремонтната дейност. Методите на управление на 31-годишния тогава Вилхелм очевидно не се понравили особено на подчинените му и той бил освободен. (Шофьори още си спомнят за услугите, които били принудени да вършат, за да получат курс към Западна Европа вместо към размирния Близък Изток, или пък да заменят амортизирания си влекач с нов.) Казват, че чашата преляла чак когато бил хванат да пренася през границата валута.


Както и да е, но с това митарствата на Краус по софийските държавни автомобилни предприятия на различни ръководни длъжности не свършват.


Идва демокрацията и не след дълго Краус става заместник-кмет по транспорта в екипа на Александър Янчулев. Към общинската транспортна дейност по това време изведнъж проявява интерес и стопанският отдел на Софийско градско управление на МВР. През януари 1995 г. започва разследването на покупката на 120 автобуса за нуждите на столичния град. Автобусите, доставени две години по-рано от Хамбург и Манхайм, били на възраст между 17 и 20 години и се водели за рециклирани. С това се обяснявала и твърде високата им цена - 183 хил. г. марки единия, плюс ДДС. Рециклираните автобуси обаче започнаха един по едни да отпадат още след докарването им у нас - кой заради сериозни повреди в мотора, кой заради блокирала предавателната кутия.


При разследването прави впечатление, че на документите за внесените автобуси имало печат от изходна германска митница - Вайдхаус, но липсвал документ за върнатия мерверщоер (т.е. платеният при покупката ДДС - 11% от цената). Всъщност точно такава била и идеята на проверката - да открие къде са изчезнали върнатите от германците средства (рутинна процедура при износ на стока, закупена в Германия). Сметката показвала, че по този начин столична община е била ощетена с около 2.5 млн. г. марки.


Ексминистърът беше и председател на междуведомствената група, която вземаше всички важни решения по продажбата на авиокомпания Балкан. Именно поетите от Краус ангажименти (защо ли ги е поел?) позволяват днес на хората на Гад Зееви да се държат по начин, срещу който нито Агенцията за приватизация, нито транспортното министерство могат да намерят някакво адекватно противодействие.


Как да се гледа и договорът за наем на помещенията на 18-ия етаж на транспортното министерство, на което се помещава луксозният ресторант При орлите? Счетоводител от същото ведомство се кълнеше, че той е за пет години, през които не се плаща наем заради извършения на помещенията скъп ремонт. В най-високата сграда в центъра на София обаче и чистачките знаят кой е истинският наемател на ресторанта.


Ами ремонтът на перона на летище София, спечелен в честен конкурс от Балканстрой - фирма, свързвана с брата на Краус - Борис? Да не говорим за проблемите около издаването на разрешителни за международния автомобилен транспорт.


Така че Вилхелм Краус е интересна фигура. Но не това е поводът да се вдигне сегашният шум около случая Автобус ООД. Както коментира високопоставен държавен служител пред репортер на БАНКЕРЪ, целта е ексминистърът да бъде предупреден да не се меси повече в приватизационните дела и да не създава проблеми преди наближаващите избори. Ако е така, и тази история ще мине и бързо ще се забрави.

Facebook logo
Бъдете с нас и във