Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ОПАШКА ОТ 14 ИНВЕСТИТОРИ ЗА ВАРНЕНСКАТА КОРАБОСТРОИТЕЛНИЦА

Четиринайсет фирми са представили оферти за съвместна дейност с Варненската корабостроителница - обяви в сряда (4 декември) транспортният министър Пламен Петров. През същия ден собственикът й - параходство Български морски флот, най-сетне получи нужния документ и бе въведен във владение на предприятието. Както е известно, последното изискване на синдиците бе да се плати налог в размер на 2% от счетоводната печалба, който корабостроителницата дължи на общината по Закона за местните данъци и такси. В завода са назначени 260 човека, но ежедневно 600-800 работници извършват ремонтни и други дейности - уточни Славейко Стайков, председател на съвета на директорите на параходство БМФ. От юли досега корабостроителницата е реализирала печалба в размер на 1.180 млн. щ. долара. Приходите й към края на октомври, преди облагането с данъци, са 8.480 млн. лева. В момента се ремонтират българските кораби Балкан и Рила. Бъдещите планове на новия собственик са насочени преди всичко към възстановяване на основната дейност - корабостроенето. До две седмици ще бъде избран и основният чуждестранен инвеститор, съвместната дейност с който, според министър Пламен Петров, ще донесе на корабостроителница няколко десетки милиони лева.На 2 април 2002 г. параходство БМФ спечели на търг активите на обявената в несъстоятелност Варненска корабостроителница. Седмица по-късно плати сумата от 35.5 млн. лв. и с възлагателно постановление на Варненския окръжен съд стана собственик на предприятието. Представителите на немската фирма Веселс Шипинг и на холандската корпорация за рециклиране на кораби Амстел-Фил са сред чуждестранните инвеститори, които от май 2002 г. активно обсаждат Министерството на транспорта и лобират за стратегическо сътрудничество. Д-р Герхард Веселс от фирмата Веселс Шипинг и капитан Хелт Итсма от фирма Амстел-Фил предлагат то да има формата на лизинг, при който не се налага промяна на собствеността върху завода. Според тях, докладът на Европейската комисия от 13 ноември 2002 г., озаглавен За ситуацията в световното корабостроене, сочи, че корабостроителниците от рода на варненската нямат никакви шансове да оцелеят, тъй като най-бурно развитие тази дейност сега има в Китай и в Далечния изток. Идеята им е заводът да се преоборудва в ремонтна база, която да рециклира и демонтира излезли от употреба плавателни съдове. За целта те са готови да инвестират няколко десетки милиона щатски долара.На въпрос на в.БАНКЕРЪ защо фирмата ще прави ремонтно предприятие в България, а не в пристанищния град Вилемсхафен например, бизнесменът отговори, че причината е проста - работната ръка у нас е евтина. Двете фирми имат намерение да разкрият 1500 работни места през първите шест месеца от началото на дейността си. Освен с директната заетост на хора в ремонта рециклирането на съдове ще наложи и разкриването на редица нови дейности - търговия, продажба и дистрибуция на свалените от борда на съдовете материали и детайли. Което пък ще отвори нови възможности за малък семеен бизнес. Изслушахме с интерес предложението на чуждестранните инвеститори, но все пак те са само един от 14-те кандидати - бе коментарът на транспортния министър Пламен Петров.

Facebook logo
Бъдете с нас и във