Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ОМК ИСКА ПОЧТИ ЦЕЛИЯ ПАЗАР ЗА ПРЕСНИ МЛЕКА

Ръководството на Обединена млечна компания (ОМК) очаква Комисията за защита на конкуренцията да се произнесе по искането му да закупи 99.95 на сто от капитала на Виталакт Милк. Дружеството се отдели на 18 юни от варненската фирма Виталакт, поемайки основната й дейност - търговия и преработка на мляко и производство на млечни продукти. През септември 2003-а комисията започна допълнително проучване по случая, но все още не е излязла с ново решение. С покупката на Виталакт милк и увеличаването на оборотите си, млечната компания се надява да намали себестойността на продукцията си и да стане по-конкурентоспособна. Стремежът й също е да стане атрактивна за големи инвеститори от бранша, става ясно от мотивите, изложени пред КЗК.В активите на ОМК са включени четири предприятия от бившата СО Млечна промишленост - Сердика - Шумен, Булгарикум - Бургас, Сердика - Стара Загора и Млечна промишленост - Пловдив. Те бяха придобити по линия на масовата приватизация, прехвърлени към създадения през 1999 г. млечен холдинг, а през юни 2001 г. се вляха в него. Предприятието в Стара Загора е затворено, тъй като мощностите му не може да се натоварят достатъчно. Заводите в Пловдив и Бургас са специализирани основно в производството на кисели и пресни млека, докато в Шумен се правят различни видове сирена.Според изпълнителния директор Траян Халаджов компанията ще изпрати 2003 г. с печалба от над 500 хил. лв. и оборот от порядъка на 26-27 млн. лева. Основният пакет от акциите на ОМК е разпределен между Доверие Капитал - дъщерна фирма на Доверие обединен Холдинг, и Юнайтед Милк Холдинг, собственост на гръцкия инвестиционен фонд Глобъл Файнанс.Според данните, предоставени от ОМК, тя е заемала през 2002 г. 64-процентов дял от пазара на пресни млека. Отчетът на Виталакт за 2002 г. пък показва, че варненското дружество държи 26% от продажбите на този сегмент. Така двете фирми ще притежават общо 90.5% от пазара. Позициите им са доста по-скромни в търговията с киселите млека. ОМК държи 17% от този пазар, докато Виталакт е имала 10% през миналата година. Основните конкуренти там са Данон-София, Виталакт АД-Варна, Софбиолайф АД - Свищов, Млекимпекс АД - Елена и Ел Би Булгарикум АД - София. В цялата търговска мрежа през 2002 г. са продадени 130 хил. т кисело мляко и около 30 хил. т прясно. Траян Халаджов обаче твърди, че потреблението и на двата продукта е еднакво. Разликата между потребяваното и продаваното прясно мляко се дължи на голямото домашно производство, както и на продажби, които не са минали през търговската мрежа. Мнението му е, че дори и Държавният ветеринарно-санитарен контрол да се заеме по-сериозно с проблема, нещата няма да се променят съществено. Това ще стане, убеден е шефът на ОМК, когато бъдат въведени изискванията на Европейския съюз. Днес, по неговите думи, само 10-15 на сто от българските ферми отговаряли на тях.

Facebook logo
Бъдете с нас и във