Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ОКОЛО БАЛКАНКАР ОЩЕ СЕ СТЕЛИ МЪГЛА

Трима министри, депутати, профсъюзни лидери и синдикът на Балканкар Холдинг не успяха да намерят никакъв изход от патовата ситуация, в която се намира дружеството. На 13 октомври на съвместно заседание на икономическата и на социалната комисия към парламента по проблема бяха изслушани вицепремиерът и министър на икономиката Лидия Шулева, министърът на труда и социалните грижи Христина Христова и министърът на правосъдието Антон Станков. В същото време работниците от столичното Балканкар 6 септември шумно искаха заплатите си пред сградата на Народното събрание. Единственият резултат от тази сбирка като че ли е поредното изброяване на безбройните проблеми на холдинга. Всички бяха единодушни, че основната пречка пред съживяването на дружествата от структурата на Балканкар е липсата на оборотни средства. Поръчки има, но кредити не могат да бъдат изтеглени, оплакаха се каростроителите. При това положение не е чудно, че нито една компания от тази система не работи на печалба. В момента, в който се заговори за пари, по стар навик всички отправиха погледи към Лидия Шулева, представляваща държавата в дъщерните компании на холдинга. Тя от своя страна потвърди, че увеличението на капитала е единственият начин, по който икономическото министерство като акционер в дъщерните компании на Балканкар Холдинг може да налее свежи пари в тях. И напомни, че подобен опит бе направен, но той доведе единствено до проблеми със собствеността и до безкрайни съдебни спорове. Историята започна през март 2002 г., когато държавата отдели 4.2 млн. лв. за увеличението на капитала на дъщерните дружества на холдинга и по този начин стопи неговото участие в тях. Синдикът на холдинга Бояна Караиванова обаче оспори този ход като противоречащ на обществения интерес. Сега Караиванова обясни на депутатите от двете комисии, че е била задължена да обжалва промяната в размера на капитала, тъй като това е посегателство върху масата на несъстоятелността. Седем от делата вече са приключили, а останалите седем все още парят ръцете на магистратите. Интересно е, че окръжните съдилища излизат с най-различни становища по въпроса - някои от тях вписват увеличението на капитала, другите отказват да го сторят. Тази разнопосочна практика е накарала вицепремиера Шулева да сезира правосъдното министерство. Ведомството на Антон Станков е било уведомено и за неправомерно проведените общи събрания на акционерите на Балканкар 6 септември и на Балканкар ЗПДЕА Г. Костов през октомври 2002 година. Синдикът като представител на холдинга не се появява на редовно свиканите събрания, а провежда паралелни. Най-интересното е, че съдът вписва именно техните решения. Адвокатът на Балканкар Холдинг Гачо Груев също ще сезира прокуратурата за множество нередности в работата на съда. Една от тях е откриването на процедурата по несъстоятелност на холдинга през 1996 г. по искане на Първа частна банка. Причината е неизплатен кредит за сумата от 10 млн. щ. долара, за който има запис на заповед, издадена на 14 февруари 1994 г. и три месеца по-късно джиросана от кредитната институция на Българска народна банка. Това означава, че Първа частна банка от този момент нататък не се явява кредитор на каростроителния холдинг. Въпреки това две години по-късно тя подава иск за обявяването му в несъстоятелност именно на базата на това вземане. По думите на Груев в съда са внесени пет жалби срещу делото по несъстоятелността на холдинга, но съдията Жаклин Комитова не е дала ход на нито една от тях. Въпросният запис на заповед също е предоставен на съда - месец след откриването на производството по фалита на каростроителницата. Това е едно от основанията на адвоката да пусне четири жалби за извършени престъпления от страна на съдията и на синдика на холдинга. Според юриста и бившите акционери на Първа частна банка са извършили престъпление, като са заблудили съда. Тук трябва да се обърне внимание на един основен момент. Производството по несъстоятелност наистина е открито по иск на Първа частна банка, но към него по-късно се присъединяват и БАЛКАНБАНК (чийто правоприемник е ДЗИ БАНК), ОББ и Биохим. Това дело стига до Върховния касационен съд, който на 1 юли 1997 г. блокира процедурите по несъстоятелността на холдинга и връща папките в Софийски градски съд. На 6 март 2002 г. делото бе възобновено, а на 27 септември същата година Балканкар Холдинг бе обявен в несъстоятелност с начална дата на неговата неплатежоспособност 15 май 1996 година. Най-големият кредитор на холдинга е ДЗИ Банк с вземания за 111 млн. лева. Така че вместо ситуацията около Балканкар Холдинг и неговите дъщерни дружества да се разплете, тя се заплете още повече. Единствените предложения за излизане от патовата ситуация дойдоха от адвокат Груев и от министър Шулева. Според Груев единственият начин каростроенето у нас да бъде спасено е съдът да прекрати производството по несъстоятелност на холдинга. Не се знае обаче как ще стане това, тъй като от две години холдингът си е в несъстоятелност. Груев напомни още, че дружеството притежава 10 млн. щ. долара по сметка в БУЛБАНК, които са запорирани. Ако запорът бъде отменен, дружеството може да се изправи на крака, смята адвокатът. Според Лидия Шулева в момента всичко е в ръцете на съда, тъй като каростроителните дружества са с неясна собственост. Тя призова магистратите бързо да вземат решение по висящите дела срещу увеличението на капитала им, което ще позволи и тяхната продажба. В момента мажоритарните дялове на държавата в дъщерните дружества са запорирани от съда, за останалите има висящи дела и съвсем естествено е те да не могат да бъдат изтъргувани. Могат да се продават само миноритарни дялове. На осмия централизиран търг, който започна на 6 октомври, се предлагат държавните акции от Балканкар 6 септември - София, Балканкар Заря - Павликени, Балканкар Звезда - Луковит, Балканкар ЗП Т. Петров - София, Балканкар - ЗПДЕА Г. Костов - София, Балканкар Искър - Мездра, и Балканкар Мизия - Бяла Слатина. На 13 октомври дори бе продаден пакетът от 33.11% от капитала на Балканкар Звезда срещу 178 хил. лева. Синдикът пък обяви за продажба на 29 октомври мажоритарните дялове от тези каростроителни дружества. Бояна Караиванова отбеляза, че към Балканкар 6 септември вече проявяват интерес четири компании. Едната от тях е Йон Хайрих - световен лидер в производството на електрокари и мотокари. Така че развръзката може би е близо.

Facebook logo
Бъдете с нас и във