Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ОЖЕСТОЧЕНА БИТКА ЗА НЕБЕТО

ЕЪРБЪС ПРЕДСТАВИ ПОСЛЕДНОТО СИ ОРЪЖИЕ - СУПЕРЛАЙНЕРА А380Докато прочутите двуетажни автобуси постепенно изчезват от лондонските улици, компанията Еърбъс се надява с новия си двуетажен самолет да прати в небитието друга една легендарна машина - Боинг 747. Най-новият продукт на европейския консорциум, гигантът А380, който бе представен през изминалата седмица, трябва най-сетне да разчупи дългогодишния монопол на 747 на авиационния пазар. Всичко в този самолет е огромно - като се започне от капацитета (555 места), обхвата (15 000 километра) и се свърши със строителния хангар край Тулуза, който е най-голямото закрито помещение на Стария континент. Рекордни са и предварителните заявки - две години преди появата на първите А380 на пазара вече са поръчани 149 бройки (половината от количеството, необходимо да изплати разходите на компанията по разработването на машината). Инвестицията недвусмислено говори какви са прогнозите за бъдещето на въздушния транспорт. Въпреки сегашните затруднения на големите авиокомпании двата им основни доставчика, Еърбъс и Боинг, очакват утрояване на въздушния трафик през следващите двайсет години. Мненията на двата конкурента се разминават само при въпроса как точно да бъде задоволено очертаващото се повишено търсене. От Еърбъс говорят за бум преди всичко в продажбите на големи самолети - според компанията до 2025-а ще се отвори пазар за над 16 000 подобни машини, а средната вместимост на пътническите полети ще нарасне с една пета - до около 215 души. В Боинг, напротив, смятат, че интересът на авиокомпаниите ще се пренасочи към по-малките машини. Хората от Еърбъс искрено се надяват новият А380 да им помогне да запазят предимството, спечелено през 2003-а, когато за пръв път след създаването си през 70-те успяха да изпреварят презокеанския си съперник по брой на продажбите. През миналата година авансът на европейците си остана независимо от колосалните усилия на Боинг - те продадоха 320 нови машини срещу 285 за американския гигант. Впрочем дългогодишната хегемония на Боинг се дължеше почти изцяло на знаменития модел 747. Появата му предизвика истинска революция - той можеше да натовари двойно повече пътници от следващия най-голям самолет и имаше несравнимо по-голям обхват, позволяващ му да прави презокеански полети без зареждане. Разноските за пътник на пролетян километър пък бяха три пъти по-ниски от тези на конкурентните машини. Като добавим и привилегированите позиции на компанията на най-големия вътрешен пазар - американския, никак не е чудно, че 747 счупи всички рекорди по продажби. До момента фирмата е пласирала малко над 1400 такива самолета. През 2004-а обаче поръчките за легендарния Джъмбо Джет бяха едва петнайсет. С остаряването на най-успешния си модел Боинг постепенно започна да губи и водещите си позиции. Вместо да разработи нов суперлайнер, компанията заложи на обновяването на стария, но авиопревозвачите не проявиха особен интерес. Междувременно американците понесоха и още един тежък удар - наложи се да изоставят своя любим проект Соник Крюизър (замислен да лети със скорост, близка до тази на звука). Повечето експерти в бранша бяха убедени, че малцина от клиентите ще платят твърде високата цена за подобен полет. Последният засега опит на Боинг да си върне първото място е 250-местният 7Е7 Дриймлайнър - плод на прогнозата, че предстои бум на директните полети между по-малките градове, за разлика от сегашната система, при която пътниците летят до някое главно летище и оттам вече вземат друг полет до крайната си дестинация. Американците подчертават, че модерните двигатели на 7Е7 ще намалят разходите за гориво с минимум двайсет на сто. До момента компанията е получила 56 заявки. Новият А380 е плод на точно противоположната философия - той е предназначен за полети между най-големите летища. Критиците на подобна схема възразяват, че тя удължава много пътуването за хора, чиято крайна точка е някой по-малък град. Но Еърбъс разчита на друг коз: оперативните разходи на суперлайнера ще са с 15-20% по-ниски, от който и да е друг самолет. Освен това европейският консорциум има и своя отговор на 7Е7 в лицето на новия А350. Конкуренцията между двата гиганта дотолкова се ожесточи, че ударите се пренесоха и по съдебните инстанции. Под натиска на Боинг американското правителство внесе оплакване в Световната търговска организация срещу милиардите долари нечестни субсидии, които получава Еърбъс. Според шефовете на Боинг тъкмо те са позволили на конкурентите им да разработят пет нови продукта в последното десетилетие, докато американската фирма има само един. Европейският съюз отвърна на това със заканата да подаде контраоплакване срещу огромните суми, получавани от Боинг под формата на индиректни правителствени субсидии, по линията на Пентагона и НАСА. Пред заплахата от колосални съдебни процеси и двете страни се вразумиха и се споразумяха да прекъснат и нападките, и субсидиите за срок от три месеца, през които ще търсят компромисно решение. При единодушната прогноза, че авиационният пазар тепърва ще се разраства, никак не е чудно, че двата гиганта са готови на всичко. Но именно от успеха на новия А380 зависи кой ще лети по-високо в следващите десетилетия - европейците или американците.

Facebook logo
Бъдете с нас и във