Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ОДС ДАВА БЮДЖЕТ'2003 НА КОНСТИТУЦИОННИЯ СЪД

Бюджет'2003 стана факт в четвъртък (19 декември) следобед след тридневни уморителни дебати. След приемането му шефът на парламентарната бюджетна комисия устрои своеобразна церемония, връчвайки одобрения документ на министъра на финансите Милен Велчев. Той обеща, че финансовият закон на държавата ще бъде изпълнен, а критиците му догодина по това време ще се червят от срам. Депутатите от СДС обаче намериха начин да вгорчат коледните празници на мнозинството и правителството. Веднага след като бе гласуван и последният параграф от Закона за държавния бюджет на Република България за 2003 г., Муравей Радев заяви, че синята парламентарна група ще сезира Конституционния съд. СДС ще иска съдиите да се произнесат най-малко по три текста. Като начало те ще атакуват бюджета в частта му за съдебната власт и за общините.Ще внесем молбата си в Конституционния съд в първите дни на януари 2003 година. Дотогава ще конкретизираме кои точно текстове в Закона за бюджета ще атакуваме. А и президентът ще има време да наложи вето върху този нормативен акт на Народното събрание. Не вярвам той да пропусне тази възможност заради текстовете в закона, които ощетяват общините, заяви за в.БАНКЕРЪ Муравей Радев.Докато се гласуваха преходните и заключителните разпоредби на Закона за бюджет'2003, опозицията нито задаваше въпроси по отделните параграфи, нито направи допълнителни предложения по тях. А имаше теми, по които можеше да се дискутира. Например на какво основание държавата ще опрощава над 36 млн. лв. дългове на селскостопански производители към фонд Земеделие? На 19 декември депутатите от жълтото мнозинство толкова бързаха да приемат бюджет'2003, че гръмнаха шампанското, преди финансовият министър Милен Велчев и председателят на бюджетната комисия Иван Искров да бяха успели да приключат брифинга си в парламента. Първият ден от гласуването на Бюджет 2003 г. - 17 декември, изобилстваше от най-различни предложения за по-големи или по-малки корекции в текстовете на проектозакона, уреждащи приходите и разходите на централната власт и на общините, които заедно с финансите на съдебната власт, на Сметната палата и на Националния здравноосигурителен институт са съставна част от консолидираната бюджетна програма на държавата.Депутатите и от синята, и от червената парламентарна група поискаха корекции в приходната и разходната част на републиканския бюджет, който е част от консолидираната бюджетна програма. Но единствената им цел бе да постигнат увеличение на субсидиите за различни общини, с които са лично ангажирани, като Пловдив, Стара Загора, Пазарджик, Бургас, Смолян и Видин. Най-радикално бе предложението на лидера на БСП Сергей Станишев: общият размер на приходите в републиканския бюджет да бъде увеличен със 740 млн. лв. и да достигне 8 400 341 900 лева. И цялото това увеличение той поиска да бъде разпределено между общините. Още по-храбро соцлидерът подходи към разходите в републиканския бюджет, като предложи те да бъдат увеличени с 908 млн. лв. - от 8 021 616.1 хил. лв. до 8 929 618.1 хил. лева. Според Станишев тези огромни суми можели да се осигурят, като дефицитът по консолидираната бюджетна програма през 2003 се увеличи от 0.7% от брутния вътрешен продукт до 2% от БВП. Парламентът, естествено, отхвърли революционните предложения на Станишев. А Милен Велчев не пропусна да отбележи, че увеличаването на дефицита ще изправи държавата пред финансов колапс, какъвто тя преживя по времето на Жан Виденов.Всъщност мнозинството отхвърли всички искания на СДС и на БСП за промени в приходната и разходната част на републиканския бюджет. Със 155 гласа депутатите приеха разходите за обслужване на лихвите по външния и вътрешния дълг да бъдат намалени от 874 633.8 хил. до 841 633.8 хил. лева. От икономисаните 33 млн лв. 30 млн. лв. бяха пренасочени за увеличаване на капиталовите разходи на общините, а с 3 млн. лв. нараснаха капиталовите разходи на централната власт. След направените редакции републиканският бюджет, в който влизат сметките на централната власт и субсидиите, придоби следния вид:Общият размер на приходите през 2003-а е 7 660 341 900 лева. Като от данъци се предвижда да постъпят 6 093 041 200 лв., а от доходи от държавна собственост, от такси, глоби, санкции, наказателни лихви и помощи - 1 565 735 700 лева. Разходите в републиканския бюджет пък са фиксирани на 8 021 618 100 лв., като за текущи нужди са отделени 5 302 208 600 лева. От тях над 1.1 млрд. лв. са за заплати на държавните служители и техните социално- и здравноосигурителни вноски; 1.45 млрд. лв. - са за отбрана и сигурност; 258.4 млн. лв. са субсидиите за осъществяване на здравна дейност и медицинска помощ; 723.31 млн. лв. - са за обезщетения и помощи на домакинствата и 838.63 млн. лв. са за обслужването на лихвите по държавния дълг. Общият размер на субсидиитекоито ще предостави републиканският бюджет, е 2 108 608 600 лева. От тези пари общините ще получат 420 891 900 лв., Държавното обществено осигуряване (НОИ) - 945 021 000 лв., съдебната власт - 95 942 800 лв., държавните висши училища - 229 483 800 лв., а Българската академия на науките - 54 405 000 лева. За Националния фонд към Министерството на финансите, който осигурява държавното съфинансиране по проекти, одобрени от европейските програми ИСПА и ФАР 2000, в републиканския бюджет са заделени 139 895 700 лева. За фонд Земеделие държавната хазна ще отпусне 150 млн. лева. Приходите и разходите на съдебната власт предизвикаха най-яростни дискусии при обсъждането им в парламента. Тогава прозвучаха и първите заплахи, че бюджет'2003 ще бъде атакуван в Конституционния съд. След като съдебната система се изрепчи на правителството, парламентарното мнозинство реши да й отмъсти и прегласува частично неговите решения (на правителството). Наблюдатели смятат, че тъй като шефът на Върховния касационен съд Иван Григоров е сред най-яростните противници и на бюджетната програма за съдебната власт, парламентарно лоби на мнозинството му спретна изненада за 2003 г. - оглавявания от него съд получи с 5 млн. лв. по-малко финанси (ВКС получи 7.12 млн. лв. вместо предвидените 12 млн. лева.) Като цяло съдебната система искаше да получи 260.1 млн. лв., но й гласуваха 138.9 млн. лева. Висшият съдебен съвет ще получи 632.5 хил. лв., Върховният административен съд - 5 млн. лв., а останалите съдилища - 71.15 млн. лева. За прокуратурата през 2003 г. ще бъдат заделени 26.79 млн. лв., а следствените служби ще получат 27.58 млн. лева. В декларация на Върховния касационен съд, оповестена на 19 декември, председателят му Иван Григоров категорично заяви, че този бюджет е злонамерен акт и подигравка със съдебната институция. Според прочетената от Григоров декларация, орязването на съдебните финанси на ВКС е реакция на решението на Конституционния съд да отмени 44 разпоредби от измененията на Закона за съдебната власт. Парламентарното мнозинство наложи своето виждане и по отношение на разчетите на общините. Според сметките на управляващите, 35 кметства, описани в Приложение N3 на бюджета няма да получават 100% от приходите от данъка върху доходите на физическите лица, събрани на тяхна територия. Благоевградската община например ще взема 73.9%, Бургас - 71.7%, София - 40.1%, Пловдив - 73%, Девня - 17.6%... Опозицията настояваше 100% от приходите от данъка върху доходите на физическите лица да останат в кметствата, където той се плаща.Иван Искров обаче обвини депутатите от СДС и БСП, че не познават нормативната уредба и данъчните разпоредби. Според него, в общините никога не са оставали толкова много пари, колкото им предоставя бюджетът за 2003 година. Искров обясни, че в Приложение N3 на бюджет'2003 става дума за преотстъпен данък, с който да се покрият разходите на общините за делегираните им от държавата дейности. Ако тези пари не стигнат на общините, ще се отпускат допълнителни средства по три вида субсидии - допълваща субсидия, за която са отделени над 200 млн. лв., изравнителна субсидия, по която са предвидени 15 млн. лв., и 70 млн. лв. капиталова субсидия, заяви шефът на бюджетната комисия.В крайна сметка НДСВ и правителството наложиха своите виждания за бюджета както по отношение на местната власт, така и по другите спорни точки от закона, който бе окончателно приет към 14.00 часа на 19 декември. Преди обаче бюджет'2003 да влезе в сила, по него ще трябва да се произнесат президентът и Конституционният съд.

Facebook logo
Бъдете с нас и във