Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ОЧЕРТАВА СЕ ОСПОРВАН ФИНАЛ ЗА КУПАТА НА ПИВОВАРИТЕ

На прага на най-силния сезон за бирата - лятото, пивоварите си пожелаха най-вече хубаво време. През миналата година отрасълът беше засегнат от дъждовните летни месеци, които намалиха интереса към пивото. Сега обаче жегите започнаха още от началото на май. За първите четири месеца на 2003 г. българите са изпили над 755 хил. хектолитра бира. Почти същото количество е било продадено за този период и през 2002-ра. Но докато Загорка АД, Каменица АД и Болярка АД бележат ръст, то останалите производители са направили крачка назад в продажбите. Така лидерството отново пое регистрираната в Кипър компания Брюинвест, собственост на холандската фирма Хайнекен Н. В. и на Кока-Кола ХБК. Под неин контрол е пивото с марките Загорка, Ариана, Столично, Амстел и Голд. Според отчетите на Съюза на пивоварите, Брюинвест е продала 263.5 хил. хектолитра през изминалите четири месеца, което й отрежда 35% от пазара на пиво. (Само през април тя е намерила клиенти за 128 380 хектолитра бира.) Най-големият конкурент на Брюинвест е белгийската компания Интербрю, която произвежда бира с марките Каменица, Астика, Плевенско пиво и Бургаско пиво. Белгийците са продали малко над 247 хил. хектолитра бира и държат 33% от пазара. Третото място се заема от датската фирма Карлсберг Брюерис, купила през миналата година Пиринско пиво и Шуменско пиво. Благоевградският завод е продал 100.5 хил. хектолитра за последните четири месеца (13.3% от отрасловия пазар). За разлика от тенденцията за увеличение на продажбите, която Пиринско пиво следва през последните три години, другата пивоварна - Шуменско пиво, все още се задоволява със скромния дял от 4.64 процента. Но в момента се извършва цялостното й обновление, което подсказва, че и Карлсберг има намерение занапред да се бори за лидерски позиции у нас. Инвестициите, които се заканиха да направят датчаните, са около 20 млн. евро. Великотърновската пивоварна, произвеждаща пиво с марката Болярка, също е сред отличниците - с 11.26% от продажбите на тази напитка. Динамичното развитие на пивоварната, собственост на българския Мелинвест холдинг, се дължи на 30 млн. евро, вложени в нея през последните пет години.Варненската компания Булбрю, с нейните марки Леденика, ММ и Варненско пиво, не е предоставила досегашните си резултати. Според нейни представители обаче, тя ще се стреми към завладяването най-малко на 28% пазарен дял през тази година и за осъществяване на плановете си ще отдели 12 млн. лева.Главният секретар на Съюза на пивоварите Петър Паунков смята, че е още твърде рано да се правят генерални изводи за тенденциите в продажбите на пиво, тъй като лятото дори не е започнало. Становището му все пак е, че първите две места отново ще са запазени за Брюинвест и Интербрю. Всъщност разликата между двете големи групи досега е само два пункта. Същевременно Паунков изтъква, че влиянието на някои странични фактори прави този пазар трудно прогнозируем и че поне четирима от играчите на него се стремят към първите позиции. Интересно е, че всички пивоварни се насочиха към продажбите на бира в пластмасови бутилки. Засега те са от по 1.5 л. - 2 литра, но за удобство на клиентите предстои да се появят и такива от 0.5 литра. Първа в тази ниша ще се настани великотърновската Болярка.През последната година се наблюдава значително нарастване на относителния дял и на наливната бира. Появиха се и нови марки. Каменица например пусна тази зима Каменица Екстра и Каменица Твърдо.Тъмното пиво също си намира все повече и печели почитатели, което подсказва, че занапред зимните месеци няма да са мъртви за бирената индустрия. В България разнообразието обаче струва доста пари. Като цяло през последните пет години в производството на бира са вложени 120 млн. щ. долара. Битката за пазарни дялове създаде и една странна закономерност. Оказа се, че по-голяма част от заетите в бирената индустрия (които през миналата година са били 3960 души) се занимават с продажбата на продукта, а не с неговото производство. Заплатите в тази сфера са почти двойно по-големи от заетите в другите отрасли на хранително-вкусовата промишленост. Средната годишна заплата на човек, ангажиран в бирения бранш е 4545 лв. докато колегите му в хранителния сектор взимат средно по 2450 лева.

Facebook logo
Бъдете с нас и във