Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ОЧАКВАМ ДОБРИ КАНДИДАТИ ЗА ДЗИ

Жанета Джамбазка е завършила Университета за национално и световно стопанство през 1988 г., специалност Счетоводна отчетност. През 1997 г. завършва специализация по Застрахователен мениджмънт в Стопанска академия - Свищов. От 1988 г. работи в ДЗИ. Започнала е като счетоводител, минава през нива заместник-главен счетоводител, главен експерт по информационни технологии, главен счетоводител и управител на клон. От март 2001 г. работи в централното управление на ДЗИ като прокурист. От 18 декември миналата година е председател на съвета на директорите на ДЗИ.Г-жо Джамбазка, обикновено когато на една компания й предстои да продава активи, да се слива или нещо подобно, това се отразява на финансовите й резултати. Как изглежда от този ъгъл ДЗИ?- Ние непрекъснато разполагаме с някаква текуща информация, но данните все още не са окончателни и затова ще се въздържа да цитирам цифри. По принцип очакваме ДЗИ да приключи 2001 г. на печалба. Но е вярно, че през последните две години, откакто беше обявена процедурата за приватизация на ДЗИ, се работи трудно. Въпреки това ние показахме, че сме добра застрахователна компания, с добри позиции, които успяхме да запазим. Какъв е пазарният дял на дружеството?- По последните данни, които има и в Агенцията за застрахователен надзор, пазарният дял на ДЗИ ЕАД е около 40%, а този на ДЗИ Общо застраховане - около 20 процента.Според различни проучвания, очаква се той да намалее за сметка на други компании...- Мен лично това не ме притеснява много, защото ние сме професионалисти, които познават българския пазар и това е нашето предимство.Няма ли все пак да вземете някакви мерки, за да запазите позициите си?- На мен ми се струва, че ние имаме доста добри продукти, които са конкурентни на пазара. До средата на март ние ще приемем маркетинговата стратегия на ДЗИ. Искаме да направим едно проучване за мястото на дружеството на застрахователния пазар, за отношението на клиентите към нас, къде трябва да се променим, къде да запазим начина си на работа. За съжаление сега основните ни клиенти са хората с ниски доходи, така че нашата стратегия през следващите години трябва да бъде насочена към онези, които имат възможност да отделят средства за застраховане. Разбира се, голямата борба ще е за корпоративните клиенти, където ще се стремим да запазим позициите си.Каква е финансовата оценка на ДЗИ преди втория кръг на приватизацията му?- Нямам информация. Зная само онова, което е писано във вестниците.Тогава каква трябва да е според вас?- Определено показателите на ДЗИ за 2001 г. са доста по-добри от предходните години. Аз очаквам наистина да получим една добра оценка, но нека оставим това в ръцете на компетентните органи.Според официалната информация, до момента към ДЗИ интерес са проявили няколко големи чуждестранни застрахователни компании. Очаквате ли все пак да се стигне до конкретни оферти?- Очаквам, разбира се. Добре би било новият собственик на ДЗИ, който и да е той, да работи с мисълта, че трябва да развива бизнеса и да запази мястото на компанията на пазара.Няма ли потенциалните инвеститори да бъдат отблъснати от факта, че ВЗАД Армеец ще се продава отделно от ДЗИ?- Решението двете компании да се продадат отделно е взето, защото на практика от няколко години ДЗИ има две дъщерни дружества - ДЗИ Общо застраховане и Армеец. Те се занимават с общо застраховане и се получава вътрешна конкуренция. Поради тази причина възникна идеята за отделянето на Армеец. Дружеството успя през последните няколко години да се наложи на пазара, да разшири своята мрежа, така че очаквам то да бъде продадено на добра цена. Има ли кандидати за него?-Засега нямам информация по отношение на инвеститорския интерес към Армеец.Според вас сега ли е най-подходящият момент да се продава ДЗИ?- Решението е взела Агенцията за приватизация. Вече две години сме в процедура по приватизация и на мен вече ми се ще да й видим края. Много трудно се работи в среда на голяма конкуренция, като в същото време се налага да даваме обяснения на нашите клиенти ще се продаде ли ДЗИ, кой ще бъде собственикът, по какъв начин ще работим.Кой е козът на ДЗИ, на който трябва да се разчита, за да бъдат привлечени стабилни инвеститори?- Много са ценните неща в ДЗИ и не мога да ги класирам. По принцип общото финансово състояние, високият пазарен дял, хората, които работят в компанията. Аз много пъти съм казвала, че ДЗИ е банка за кадри. Общо взето, всички на българския застрахователен пазар са произлезли от ДЗИ и са започнали да правят кариера в други застрахователни компании. Други предимства са добрите ни продукти, които са съобразени с пазарните условия. Намерението ни е тази година да разработим поне още два-три нови продукта в областта на животозастраховането и да подобрим някои от вече съществуващите. Предстои лицензирането и на здравноосигурителното ни дружество.Кога ще стане това?- Документите вече са продадени и съгласно закона те трябва да бъдат разгледани в едномесечен срок и ако има пропуски - да бъдат отстранени. След това трябва да получим лиценза. Така че тази година освен процедура за приватизация ни предстои и създаване на здравното дружество и осигуряване на клиенти за него. Все още е доста трудно да се работи на здравноосигурителния пазар, като се има предвид, че досега има две лицензирани компании, които почти не работят.Тогава защо се захващате с тази задача, ако моментът не е особено подходящ?- Смятам, че ако по-скоро се направят промените в Закона за здравното осигуряване, този пазар има потенциал за развитие. Нашето предимство е, че имаме доста голяма структура и добре развита агентска мрежа, каквито другите дружества нямат. Ако успеем да получим лиценза и продуктите ни вече са готови, можем да постигнем добри резултати. А какви ще са новите застраховки, които ще пуснете на пазара?- Нашият експертен съвет, който ще започне работа тази година, очаква предложения от колегите ни. Все още не сме решили окончателно, но новите продукти ще бъдат в областта на здравните застраховки и животозастраховането.Какво още предвижда програмата на ДЗИ за 2002 година?- Имаме две основни цели, които трябва да постигнем - промяна в начина на организация на търговската мрежа, която сме започнали, и представяне на новите продукти. От февруари те вече са на пазара. Това са две нови застраховки, свързани с инвестиционен фонд, които бяха лицензирани в края на 2001 година. Усилено подготвяме и предлагането на Зелена карта. Традиционните застраховки, които са познати на нашите клиенти, се пласират добре. Какво значи промяна на организацията на търговската мрежа?- Създадохме нови правила за изграждане на търговска мрежа, нива на застрахователни агенти, съответно стимулирането им. Опитваме са да привлечем млади хора, които да научим как да продават застраховки и да ги спечелим за каузата на бизнеса.Как се отразиха на ДЗИ данъчните промени в сектора?- Определено доста трудно се работи. Нашият бизнес зависи от развитието на икономиката, от материалното състояние на хората, от възможностите им да отделят пари за застраховане. Доста трудности ще срещнем тази година във връзка с новото данъчно облагане - имам предвид еднократния данък от 20%, който плащаме съгласно Закона за облагане на физическите лица. Опитваме се да го компенсираме донякъде с по-високите лихвени проценти, които обявихме. В интерес на истината, тази година доходността ни е доста висока и ние предоставихме на нашите клиенти лихвени проценти в рамките на 14.5 на сто за застраховките, свързани с инвестиционен фонд. Това е доходност, която те не могат да получат на друго място - разбира се, не става въпрос за конкуренция с банките. В крайна сметка застрахователната полица освен спестовна част гарантира и рисково покритие. Новият данък ще оскъпи ли продуктите ви?- За съжаление голяма част от клиентите ни ще усетят това двойно облагане. Има още доста неуточнени неща по отношение на прилагането на закона. За много застраховки не се ползват никакви данъчни облекчения и те дори се облагат два пъти. По този начин например стоят нещата с пенсионните застраховки. Това няма ли да отблъсне големите компании, които ползват услугите ви?- Ако говорим за държавните предприятия, там практиката е да се прилага Законът за обществените поръчки. Много често има компании с чуждестранно участие, които централите им зад граница насочват към други чуждестранни застрахователи, и това е голям проблем. Ние се опитваме да покажем, че в България ДЗИ е компанията, която може да предложи добра защита.Имате ли изобщо клиенти сред по-бедните българи?- Практиката показва, че именно хората с по-ниски доходи са по-склонни да се застраховат, отколкото богатите. Те засега все още живеят с мисълта, че са недосегаеми и че могат да се справят сами с всичко. Откъде очаквате основната конкуренция за в бъдеще?- Тя ще бъде от страна на чуждестранните застрахователи, които сега навлизат на българския пазар и са доста агресивни. Освен това тези дружества разполагат с доста по-сериозен финансов ресурс от нашия - зад гърба им стоят мощни застрахователни компании. По принцип определянето на пазарния дял е доста относително. Ако направим обаче едно изчисление на потенциалните ни клиенти и дела, който имаме, пазарното присъствие на ДЗИ ще бъде доста по-осезаемо.

Facebook logo
Бъдете с нас и във