Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ОБЪРКАХА МАРШРУТА НА КОНКУРСА ЗА СОФИЙСКИТЕ МАРШРУТКИ

СТОЛИЧАНИ СЕ ВОЗЯТ В ПОТЕНЦИАЛНИ КАТАФАЛКИПоредният скандал между столичната и общинската управа около раздрънканите софийски маршрутки сякаш поутихна през августовските жеги. Голяма част от превозвачите обаче и до днес не могат да разберат истинските причини, поради които обявеният на 11 юли 2003 г. конкурс за възлагане на обществен превоз на пътници по допълнителните маршрутни автобусни линии бе прекратен. Със заповед от 1 август теслата му удари областният управител на София-град Росен Владимиров. Мнозина смятат, че просто сме свидетели на още един епизод от водевилния предизборен дуелПървите яростни искри между Валадимиров и кмета Софиянски се разхвърчаха през пролетта. Тогава областният управител реши да прати на съд обявеното от столичните общинари поскъпване на билетите за градския транспорт. Запознати твърдят, че оттам насетне двамата търсят всевъзможни начини да спъват работата си един на друг. Вярно или не, но провеждането на конкурса за маршрутките бе повече от наложително. Лицензите на над 30-те фирми превозвачи, обслужващи всичките 48 линии в София с около 350 автомобила (повечето с отчайващ от гледна точка на сигурността стаж), изтекоха още в края на миналата година. По думите на председателя на Националното сдружение на маршрутните превозвачи Димитър Селенски браншовата организация от две години настоявала да започне подготовката за провеждането на нов конкурс. По едни или други причини стартът на дългоочакваното събитие е даден едва през май тази година. Но още по-голямата беда е, че в духа на калпавата българска традиция доброто начало няма хубав край. Това поне показвахронологията на конкурсната историяНа две поредни заседания Столичният общински съвет (СОС) утвърждава промените в общинската транспортна мрежа и необходимата за състезанието документация. На 12 май 2003 г. председателят на софийския минипарламент Антоан Николов слага подписа си под протокол N52. В неговата т. 3 се казва, че на кмета на столичната община Стефан Софиянски се възлага да проведе конкурс за маршрутните линии с номера от 1 до 37 (без номер 11). На следващото заседание на СОС, проведено на 26 май, е издаден още един протокол, под N53, с който на Софиянски се вменява и задължението да обяви аналогичен конкурс и за линии 11 и 49.На 23 юни 2003 г. столичният кмет издава заповед N РД-09-1183, с която открива конкурса. Неизвестно защо обаче в нареждането е визиран само протокол N53 за линиите 11 и 49, а първият протокол - N52 (в който фигурират останалите дестинации - от 1 до 37), липсва. Два дни по-късно, на 25 юни, областният управител Росен Владимиров изпраща до председателя на СОС Антоан Николов и до кмета Софиянски писмо, в което им дава задължителни указания за преработване и допълване на конкурсната документация. На какво законово основание са издадени разпорежданията - един Господ знае. По-същественото е, че на първо място Владимиров атакува текста, разрешаващ на състезателите, ако не разполагат с необходимия брой автобуси, да представят предварителен договор за тяхното закупуване или финансов лизинг. Владимиров е на мнение, че кандидатите трябва да разполагат с возилата, а не с договори за придобиването им. В противен случай изобщо не бива да бъдат допускани до участие в наддаването. Такива били разпоредбите на чл.36 на Наредба N2 на Министерството на транспорта и съобщенията. Изглежда, Росен Владимиров е пропуснал да забележи, че въпросният член е отменен още през март миналата година. А и да помислил къде ще си чукат закупените микробуси злощастните кандидат-превозвачиако не извадят късмет в конкурса?Тази сряда, 27 август, репортер на в. БАНКЕРЪ се свърза по телефона с областния управител на София-град, за да разбере как се е получило това недоразумение. Г-н Владимиров отбеляза, че е за първи ден на работа след лятната си отпуска и не може да си спомни подробности около случая. Но отрече да е настоявал участниците да си закупуват колите предварително. Росен Владимиров бе затруднен да отговори и на въпроса защо е изискал от общинарите да съгласуват действията си за контрола върху безопасността на маршрутните таксита с КАТ и ДАИ - дейност извън правомощията на Столичната община и регламентирана със закон? Все пак областният управител обеща, че след като обсъди този проблем със своите експерти, ще предостави становището си на в. БАНКЕРЪ. Макар и твърде спорни, препоръките на Росен Владимиров не са подминати като празна гара. На 30 юни по инициатива на общината е проведена среща, в която са участвали представители на фирмите превозвачи, на транспортното министерство, на областната управа, както и на Националното сдружение на маршрутните превозвачи воглаве с неговия председател Димитър Селенски. По време на срещата е постигнат консенсус по предявените от Владимиров изисквания за допълване на критериите за провеждането на конкурса. Почти всички негови препоръки, което личи и от протокол N55, са приети и от сесията на СОС, състояла се на 7 юли 2003 година. Въз основа на този протокол, на споменатите вече с номера 52 и 53 и заповедта на кмета на 11 юли в средствата за масова информация бяха обявени конкурсът, условията за участие в него и критериите за оценка на състезателите. Две седмици по-късно обаче председателят на браншовата организация на маршруткаджиите Димитър Селенски се появява в кабинета на Росен Владимиров, жалвайки се от определените конкурсни критерии, в чието съгласуване е участвал. Пред в. БАНКЕРЪ Селенски заяви, че ръководеното от него сдружение нямало претенции към редакциите на изискванията, поставени от областния управител, а към други конкурсни критерии, в чието обсъждане браншовиците въобще не участвали. Ставало въпрос за регламента, според който най-много точки се дават на състезател, имащ собствен автосервиз и оторизиран от официалния вносител на съответната марка микробуси за негов представител в страната. За Селенски понятието официален било спекулативно, тъй като в Търговския закон се споменава само фигурата на изключителен представител. Шефът на браншовото сдружение смята също, че конкурсът е нагласен така, че да печелят големите фирми, обслужващи най-натоварените маршрутни линии в столицата. Нормално е Димитър Селенски да защитава интересите на бранша или поне на някои негови представители, но е малко странно, че благодарение тъкмо на жалбите на сдружението на 1 август 2003-а на бял свят се появяват две фатални заповеди на областния управител. С първата, под номер РД-15-327, се спира изпълнението на решението на СОС от 7 юли за промяна на конкурсните критерии като незаконосъобразно. Колкото и да е чудно, в мотивите си Владимиров посочва, че не били изпълнени неговите изисквания в това отношение. С втората си заповед от 1 август, под номер РД-15-330, Росен Владимиров отменя и заповедта на кмета Стефан Софиянски от 23 юни за откриване на конкурса, като се позовава на факта, че тя е издадена, преди да бъдат приети промените в конкурсните критерии.В крайна сметка софиянци се разминаха с надеждите си да се возят скоро в читави маршрутки като бели хора. Кога ще бъде обявен нов конкурс - може би ще стане ясно през септември, на първата сесия на столичния парламент след лятната ваканция. А иначе, според общинарите, проваленият конкурс е един от малкото, при които приетите критерии за оценка на офертите дават предимство на кандидати, които през последните 24 месеца са били по-изрядни в отношенията си с държавата. Което означава, че са обявили по-голяма печалба за периода, продавали са повече билети и не са возили гратис пътници, прибирайки приходите в личните си джобове. Чии портфейли спечелиха от сегашната конкурсна издънка е трудно да се каже.

Facebook logo
Бъдете с нас и във