Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

НОВОТО СОФИЙСКО ЛЕТИЩЕ ОТСЕГА МИРИШЕ НА ВЕХТО

След близо двумесечни скандали около строителството на новото софийско летище екипът на Министерството на транспорта най-накрая събра сили и кураж във вторник (31 август) публично да изложи позицията на държавата. Но вместо да внесат повече светлина около проблемите по този националнозначим проект, хората на Николай Василев засилиха още повече съмненията за злоупотреби и лошо управление на строежа. На практика не бе даден конкретен отговор на нито един журналистически въпрос, макар някои да бяха повтаряни по три, че и по четири пъти. Всъщност вицепремиерът Николай Василев не застана пред медиите, а прати заместничката си София Касидова и шефката на дирекция Координация на програми и проекти Снежана Ангелова. На пресконференцията бяха и представители на главния изпълнител на строителството - австрийската фирма Щрабаг, и на строителния надзорник - холандската компания Нако. Още в началото на градежа на новия пътнически терминал наши строителни експерти предупреждаваха, че главният изпълнител занижава качеството Доцент Йонко Пенев от Университета за архитектура и строителство и днес е убеден, че Щрабаг икономисва материали по целия обект. При промяната на проекта в края на миналата година - отбелязва той - Щрабаг получи допълнително 4.8 млн. евро. В основите на сградата са вложени много допълнителни материали, но навсякъде другаде са направени големи икономии, които възлизат горе-долу на сумата, която получиха допълнително. Ето защо Пенев смята, че Щрабаг не само че не бива да получава още пари, а трябва да връща заради икономиите. Нещо повече - за да излезе истината наяве, доцентът предлага да се възложи на няколко български фирми да сравняват количествата материали по техническия и работния проект. На 31 август за подобни сравнения не стана дума, но пък се разбра, че австрийците са поискали още около 3 млн. евро от т.нар. непредвидени разходи по договора заради поскъпването на стоманата на международните пазари. Инженерът на проекта Хус Брокмаер от Нако обаче обясни, че ценовият скок не може да бъде причина за отпускане на още пари и че Главният изпълнител има пълното право да предяви претенции пред арбитража в Париж. Само че австрийците на този етап, кой знае защо, нямат намерение да прибягват до такива драстични мерки. Всички участници в пресконференцията повтаряха като един, че срокът 31 август 2005 г. за завършване на новия терминал ще бъде спазен. Наистина заразителен оптимизъм, още повече че в момента работата на строежа е спряна и никой не знае кога ще продължи. В понеделник (30 август) старозагорската фирма Трейс груп изтегли машините и хората си, а в сряда (1 септември) я последваха и Балканстрой и Монолит 3. Българските компании се оплакаха, че са свършили много повече работа от това, за което им е платено. Но по думите на София Касидова този проблем е на изпълнителя, а не на министерството. И пак според нея Щрабаг се чувствал абсолютно комфортно в моментната ситуация от реализацията на проекта. Да се чувства комфортно един главен изпълнител, когато строителната му площадка пустее, е, меко казано, странно. Освен ако не са верни подозренията на наши специалисти, че Щрабаг разиграва един цирк по предварително начертан сценарий, използвайки тежкото финансово състояние и безизходицата на Трейс груп, за да изнудва българската държава за още пари. Същите специалисти не изключват и възможността да ги получи, напомняйки все пак, че това може да стане само с решение на Европейската инвестиционна банка, която отпуска около 60 млн. евро кредит за проекта. Името на старозагорското дружество се прочу с още един скандал около строителството на терминала. На положения от него асфалт на пътеките за рулиране на самолетите преди близо месец и половина се появиха вдлъбнатини. През 2001-ва на новоположената пак от Трейс груп асфалтова настилка на летище Граф Игнатиево пък зейнаха дупки. Това е и причината сега тази фирма официално да не се води подизпълнител, а доставчик. Но юристите са категорични, че съгласно правилата на международната асоциация на инженерите в строителството ФИДИК (FIDIC), които са в основата на всички договори с външно финансиране, съществуват само две дефиниции - изпълнител (в случая Щрабаг) и подизпълнител (всяка друга компания, наета от австрийците за доставка на стока или услуга). Тоест Трейс не е доставчик на работна сила, както твърдят от ведомството на Николай Василев, а отвсякъде си е изпълнител, също както и Монолит 3 и Балканстрой. И ако Щрабаг се заиграва с тълкуванията, то е поради простичкия факт, че по договор австрийската фирма може да възложи на подизпълнители само до 30% от работата по целия проект. Въпросната дяволия сега пречи на изпълнителя и консултанта да посочат виновника за нагъналата се като юфка пътека за рулиране - официално тя не е правена от старозагорците, което означава, че и не може да им се търси сметка. Истината би трябвало да установи независима експертиза. София Касидова обаче така и не отговори на въпроса защо тя се прави от фирмите, които очевидно имат отношение към дефектите (Щрабаг и Нако), а не е възложена на български експерти?Без задоволителни отговори останаха и питанията за съмнителния избор на доставчици на оборудването, от което зависи сигурността на новия терминал. Имаше маса предупреждения, че техниката, избрана от Щрабаг и одобрена от транспортното министерство, не отговаря на изискванията за авиационна безопасност на Европейския съюз. Звеното за управление на проекта към Летище София и специалистите от главна дирекция Гражданска въздухоплавателна администрация на няколко пъти отхвърляха трите предложени фирми - за доставка на багажни системи (португалската Ефасек), за пътнически ръкави (испанската Тийм) и за скенери (американската Ел 3 Комюникейшън) с мотивите, че не изпълняват условията по договора. Но за инженера на проекта Хус Брокмаер от Нако избраните фирми сто процента покриват изискванията към техниката, които са записани в спецификациите, изготвени и одобрени от всички български ведомства, имащи отношение към проекта през 2001 година. Малка подробност е, че оттогава изтече доста вода и особено след атентатите на 11 септември 2001-а в САЩ стандартите за авиационна сигурност на летищата и самолетите бяха драстично завишени. Новите изисквания са залегнали в регулация 2320 на ЕС, която влезе в сила за всички страни на общността на 31 декември 2002-ра. Организаторите на пресконференцията твърдяха, че регулацията става задължителна за държавите членки от 1 януари 2006-а, а за България - от 2009-а. Изненадващо София Касидова дори добави, че тя засяга само организационни мерки, а не изисквания към техническите средства. В приложението към документа обаче на 44 страници подробно са описани минималните изисквания към качествата на техническите средства и персонала, отговорен за сигурността. Посочени са и допълнителните изисквания към рентгеновите апарати за нормите и методите за изпитване и поддръжка. Още по-важно е да се отбележи, че през април тази година в рамките на преговорния процес с Евросъюза министърът по европейска интеграция Меглена Кунева е приела въпросната европейска регулация за задължителна и за България и я е включила в плана на... транспортното министерство за техническа хармонизация най-късно до края на 2004-а (виж факсимилието). За разлика от Касидова, в Щрабарг, изглежда, са по-информирани за европейските задължения на България Във всеки случай в свое писмо от 15 юли до ведомството на Николай Василев и Летище София те споделят притеснението си, че при пускането на новия терминал той няма да отговаря на изискванията на регулация 2320 на ЕС. Може би именно затова на пресконференцията на 31 август представителите на австрийците не обелиха и дума по темата. А от Нако се опитаха да хвърлят прах в очите на журналистите, цитирайки срокове от друга регулация - 1138/2004, която се базира на споменатата и в която се дефинирани чувствителни части в зоните за сигурност на летищата. Остава надеждата, че все още ще се намери някой специалист в транспортното министерството, който да отвори очите на Николай Василев, преди съвсем да са го налегнали неблагополучията при строителството на новото летище. А колкото до австрийците от Щрабаг като че ли все по-добре се ориентират в обстановката у нас. От няколко месеца техен юридически консултант е Тодор Батков, на когото залагат да им оправи бакиите около проекта.

Facebook logo
Бъдете с нас и във