Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

НОВИТЕ СОФИЙСКИ МАРШРУТКИ ЗАОБИКАЛЯТ СЪДА

Софиянци най-сетне ще се возят на нови микробуси, макар и след малко повече от три месеца, след като приключи конкурсът, обявен от Столичната община за избор на превозвачи по 38-те маршрутни линии. От понеделник (8 март) по линия с номер 28 например вече ще се движат чисто нови микробуси на фирма Карина СПС, съобщи за в.БАНКЕРЪ изпълнителният директор на компанията Юри Борисов. Колите са Пежо, оборудвани са за инвалиди и отговарят на всички технически изисквания от конкурса, обясни Борисов. Пак през следващата седмица друга превозваческа фирма - ЕГ-6, ще пусне нови возила по пет или шест от общо 11-те маршрутни линии, чието обслужване спечели през лятото, уточни пред репортер на вестника управителят на фирмата Христо Калеин. Поетапно новите стопани на маршрутните линии ще заменят всички стари и почти разпаднали се возила, които кръстосват по столичните улици повече от пет години. Докато това стане, по тези линии ще продължат да возят пътници фирмите, които са ги обслужвали досега. Шефовете на шестте фирми - победителки в конкурса, които си разделиха 38-те линии в столицата, се притесняват, че огромните им инвестиции могат да отидат на вятъра, ако конкурсът бъде анулиран. Опасенията им имат основание - в Софийския градски съд (СГС) са подадени многобройни жалби срещу изискванията и процедурата на наддаването. Протестите срещу конкурсите са нещо нормално в България, особено когато става въпрос за толкова печеливша дейност, каквато са софийските маршрутки. Подобна беше ситуацията и при предишната надпревара за линиите през 1999 година. Още на 21 февруари тази година обаче магистратите от СГС определиха, че въпреки тези жалби столичният кмет може да подпише договорите със спечелилите фирми. А заседанието на съда, на което трябваше да бъдат разгледани жалбите, беше насрочено за вторник (2 март). Но поради отсъствие на единия от жалбоподателите то бе отложено за 30 април.По-голяма заплаха за края на конкурса обаче е Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). В края на миналата седмица тя обяви, че единият от критериите за професионализъм на участниците (среден месечен брой превозени пътници с един автобус за всички линии) противоречи на Закона за защита на конкуренцията. След което комисията поиска от СГС да анулира конкурса. Нейната намеса предизвика сигналът на трима от загубилите участници в конкурса - Еко Петролиум, ЕТ Марвел - Марин Велев и Леонардус - Николай Божков ООД. Искът на КЗК за анулиране на конкурса поставя превозвачите натясно - те не могат да не пуснат новите микробуси, тъй като плащат за тях лизингови вноски. Освен това в договора с доставчиците на возилата е фиксиран краен срок, до който автомобилите трябва да започнат да генерират приходи (да возят пътници). Така че, ако градските магистрати анулират търга, последващата съдебна сага е повече от сигурна. А тя може да се проточи не с месеци, а с години. Защото е много вероятно освен спечелените седемгодишни права за всяка от линиите победителите в конкурса да поискат столичната община да им възстанови и загубите (т.е. лизинговите вноски за микробусите и инвестициите в собствена техническа и гаражна база). Като горница пък ще са исковете за пропуснати ползи от нереализираните маршрути. И загубите, и щетите ще се плащат от Столичната община (сиреч от всички данъкоплатци в София).Междувременно единият от загубилите кандидати в конкурса - Корект транс, чийто собственик е Манол Велев, обжалва пред Върховния административен съд определението на СГС, че въпреки заведеното дело в съда кметът може да подпише договорите със спечелилите в надпреварата за новите маршрутки. А това отваря нов кръг от съдебни спорове, свързани с конкурса.

Facebook logo
Бъдете с нас и във