Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

НОВИТЕ ИМЕНА В ГОЛЕМИЯ ЕВРОПЕЙСКИ БИЗНЕС

Вгледайте се внимателно в тези мъже. От това как вървят техните дела зависи икономиката на Европа. Някои са наследници на семейни състояния, повечето обаче са се изкачили на върха на корпоративната стълбица благодарение на личните си дарби, дързост и пробивност.ЕДУАР МИШЛЕНМишленЕдуар Мишлен не харесва факта, че е постоянно в светлината на медийните прожектори. Но макар тази роля да не му допада, той трябва да се примири с нея. Няма и ка да е другояче, след като през 1999 г. наследи от баща си ръководството на най-голямата фирма за производство на автомобилни гуми. На 40-годишна възраст Едуар е най-младият от шефовете на компании, включени в индекса на най-стабилните на парижката борса. Негова е заслугата Мишлен, с нейната 115-годишна традиция на дискретността, да стане малко по-открита. За разлика от бащата, който я оглавяваше 44 години, синът редовно се среща с политици и инвеститори.Едуар Мишлен започва работа във фирмата на 22-годишна възраст и известно време ръководи дейността й в Северна Америка. Целта му е да направи Мишлен всестранна. Тази негова стратегия му спечели уважението на деловите среди.ЖАН-ФИЛИП КУРТОАМайкрософтМиналата година 43-годишният Жан-Филип Куртоа стана шеф на Майкрософт за Европа, Близкия Изток и Африка. Французинът започва работа в отдела по продажбите на софтуерния гигант Майкрософт през 1984-а. Десетилетие по-късно той вече е генерален директор на фирмата за Франция.За него не е присъща самоувереността на прекия му шеф Стив Балмър, но нищо чудно в Европа френската му изтънченост и чар да се окажат от голямо значение. Особено пък, когато трябва да се контактува не само с министри, антимонополни служби или местни власти, но и с 400 хил. информатици, 280 хил. продавачи на програми и с милиони клиенти от малките и средните предприятия.Куртоа е олицетворение на новото поколение лидери на френския бизнес, които не са американофоби като своите предшественици.ВОЛФГАНГ БЕРНХАРДМерцедесНовият президент на Мерцедес кар груп, отговарящ за марките Мерцедес-Бенц и Смарт, е 43-годишният Волфганг Бернхард. Той е най-младият член на надзорния съвет на Даймлер-Крайслер. За Бернхард вече се говори и като за бъдещ президент на целия концерн.Германецът започва кариерата си като консултант във фирмата Маккинси (McKinsey), където се занимава с разходите и производителността на труда в заводите Мерцедес. Концернът успява да го привлече и само след две години го прави отговорник по внедряването на моделите от S-класа. Няколко години по-късно Бернхард получава един от най-важните постове - шеф на на отдела за производство на авточасти. А не след дълго е изпратен в САЩ начело на групата експерти, които трябва да изправят на крака закъсалия Крайслер.Успехът на Бернхард е само частичен, но все пак той успява да намали значително разходите и да увеличи рекордно производителността на труда.КАЙ-УВЕ РИКЕДойче ТелекомКогато през ноември 2002-ра 42-годишният Кай-Уве Рике поема най-могъщия телекомуникационен оператор в Европа, той се изправя пред едно от най-големите икономически предизвикателства на Стария континент. Само няколко месеца преди това Дойче Телеком е освободил при драматични обстоятелства предшественика му Рон Зомер и се бори с гигантски дълг от 64.2 млрд. евро, прекалено висока заетост и стремглаво обезценяване на акциите. Рике е последен в списъка на кандидатите за креслото на Зомер, но другите водещи немски мениджъри отказват офертата. Само 18 месеца след като сяда на него, невзрачният, но винаги хладнокръвен Рике вече е опровергал и най-големите скептици. Бързото разпродаване на ненужните за основната дейност активи позволява да намали задлъжнялостта на фирмата много по-бързо, отколкото би могло да се очаква. Сега дълговете й са 46.6 млрд. евро.МАЙКЪЛ О'ЛИЙРИ РайънеърЧетиридесет и двегодишният Майкъл О'Лийри, президентът на Райънеър, е въплъщение на показната безцеремонност в обноските на новия ирландски бизнеселит. По образование счетоводител, той няма нищо общо с чертите, които се приписват на тази категория хора. За сметка на това О'Лийри притежава сетива за маркетинга и хъс за борба. Благодарение на тези му два коза Райънеър се превърна в лидер на евтиния въздушен транспорт в Европа.По адрес на агенциите за продажба на билети О'Лийри казва: Майната им. Трябва да ги изправим до стената и да ги изпозастреляме. Какво добро са направили за пътниците през всичките тия години?Президентът, който предпочита джинсите пред костюмите, явно се вживява в ролята на капиталист от народа. Обича да играе футбол със своите пилоти и е известен с това, че понякога помага при разтоварването на багаж на летището в Дъблин. Тези му изяви обаче не променят факта, че никога няма време за синдикалисти или министри, които са имали неблагоразумието да му се изпречат на пътя.ДЖЕЙМС МЪРДОКБритиш скай броудкастингКогато преди около година Джеймс Мърдок заемаше шефското си кресло в Бритиш скай, баща му Рупърт призна: Честно казано, напълно разбирам подозренията в семейщина, които се породиха покрай кандидатурата на сина ми. Да не говорим за оплювките от страна на конкурентите ми.Но ето че вече никой не си спомня негодуванието на акционерите от скорострелното издигане на 31-годишния син на медийния магнат. След петгодишно прекъсване инвеститорите отново започнаха да получават дивиденти, броят на абонатите надхвърли седем милиона, а шестмесечната печалба на най-голямата медийна компания в Европа нарасна с 84 процента.Първоначално Мърдок-младши отказва да работи в семейния бизнес, защото предпочита да се занимава със собствената си музикална фирма. След постъпването си в Нюзкорп (NewsCorp) той отговаря за интернетния отдел, а после ръководи Стар ТВ ( StarTV) в Азия. Сега, като шеф на Бритиш скай броудкастинг, Джеймс се стреми да я превърне в домашен център за развлечения, в алтернатива на DVD-то и видеокасетите. Ако замисълът му успее, той ще промени целия бранш.ЛЕШЕК ЧАРНЕЦКИГетин холдингсЛешек Чарнецки натрупва състоянието си в началото на икономическите трансформации в Полша. Сега 41-годишният мъж възнамерява да повтори успеха си в Русия. През последните години на комунизма Чарнецки, който е професионален водолаз и доктор по икономика, е почти непрестанно под водата. Което впрочем е съвсем естествено за собственик на фирма, специализирана в подводното строителство.Своя Европейски лизингов фонд създава през 1991-а. Бизнесът му се разраства лавинообразно и през 2000 г. приходите му достигат 445 млн. евро, а печалбата 28 млн. евро годишно. През 2001-ва Чарнецки продава фирмата си на френската Креди агрикол (Credit Agricole) и става един от най-богатите поляци. За развлечение продължава да се гмурка като водолаз и известно време мисли за туристически полет в Космоса, но постепенно се съсредоточава върху бизнеспроекта си за Русия. Първо холдингът му Гетин купува лизинговата компания Кейрикейд (Caricade) със седалище в Калининград. Целта му сега е за три години тя да стане номер едно на руския лизингов пазар.ЙОХЕН ЗАЙЦПумаПреди десетилетие 30-годишният тогава Зайц става най-младият шеф на голямо акционерно дружество в Германия. Тогава той казва, че фирмата за спортни стоки Пума прилича на заспала котка, която трябва да бъде събудена. Под ръководството на Зайц котката не само се събужда, но и прави огромен скок напред. Само за 12 месеца Пума излиза на печалба за пръв път от осем години. Десетилетие по-късно тя вече е една от най-популярните марки в света.Зайц започва кариерата си в представителствата на Колгейт-Палмолив (Colgate-Palmolive) в Ню Йорк и Хамбург. Първото нещо, което прави в Пума, е да наложи строга финансова дисциплина. Едва след това се заема с производството на фирмата, като го насочва към младежта и хората на средна възраст. За подмладяването несъмнено спомагат контрактите със спортни звезди като Серена Уилямс. Разходите за маркетинг също нарастват от 10 на 15 процента.ДЕНИ АНЕКЕНМакдоналдсЧетиридесет и пет годишният Дени Анекен стана заместник-директор на Макдоналдс за Европа през януари тази година. Юрист и икономист по образование, той започва като управител на ресторант през 1984-а, за да се издигне до директор за Франция през 1996-а. Благодарение на него френският пазар се превръща в един от най-печелившите за мрежата в света. Повишението на Анекен е награда за блестящия му успех във Франция, където през 2003-а бяха отворени близо 25 на сто от всички нови обекти на Макдоналдс в Европа.Дени Анекен, разбира се, няма никакво намерение да намалява темпото на промените. В най-скоро време ще бъде проведена най-голямата революция на менюто в Макдоналдс за 50-годишната история на компанията. Традиционните хамбургери ще отстъпят място на салатите с пилешко месо, киселото мляко и плодовете.МАТИАС ДЬОПФНЕРАксел ШпрингерМатиас Дьопфнер оглавява медийния концерн Аксел Шпрингер през 2002 година. Времената са тежки, рекламният бранш е в криза и няма никакви изгледи за промени в положителна насока. Той обаче не само успява да измъкне от калта най-голямото пресиздателство в Европа, но и да увеличи присъствието му на капиталовия пазар. Дьопфнер, музиколог по образование и бивш главен редактор на всекидневника Ди велт (Die Welt), няма кой знае какъв мениджърски опит, но все пак му поверяват президентския пост. Матиас съкращава с немско упорство разходите, продава или закрива много от вестниците и списанията и съкращава персонала с над 10 процента. И ето че през 2003 г. , въпреки продължаващата криза в рекламата, печалбите на Аксел Шпрингер почти се удвоиха.

Facebook logo
Бъдете с нас и във