Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

НОВИТЕ АКЦИЗИ НЕ ПЛАШАТ СТАРАТА КОНТРАБАНДА

Вносителите и разпространителите на кафе, таксиметровите шофьори, газоразпространителите скочиха срещу намеренията на кабинета да европеизира акцизите. Междувременно народната представителка от БСП Татяна Дончева оповести в парламента, че от юли до октомври тази година през Кулата са внесени нелегално 1500 тона кафе и 39 цистерни с дизелово гориво. По данни на Министерството на финансите за същия период и през същия контролно-пропускателен пункт в България официално са внесени 3830 тона кафе. Но на отсрещната страна - на пункта Промахон, гръцките митничари са отчели, че в посока към България са минали 5259 тона, твърди червената депутатка.Констатациите на Дончева бяха потвърдени и от финансовия министър Милен Велчев и от министъра на държавната администрация Димитър Калчев. Пък и в началото на октомври Емил Димитров предаде на главния прокурор Никола Филчев папка с информация за подобен случай на Кулата, когато два ТИР-а с кафе влязоха инкогнито, а шофьорите им пресякоха граничната бразда като пешеходци. Проблемът, както е добре известно, не е от вчера. През 2000 г. Върховна касационна прокуратура възложи на НСБОП предварителна проверка по сигнал на бившия депутат Венцеслав Димитров за нарушения при вноса на сурово кафе в страната за периода 1997-1999 г. От нея стана ясно, че през това време са внесени над 48 337 820 кг на обща стойност 34 250 116 лв. и че фирмите вносителки са съгласували помежду си цените, на които да декларират стоката. Проверката на антимафиотите установи също, че от влезлите през 1999 г. у нас около 750 контейнера със сурово кафе само 600 са маркирани на касови апарати. Доказано бе и, че че в индикативните списъци, разпратени от отдел Митническа облагаема стойност към тогавашното Главно управление Митници до служителите на Кулата, посочените цени на кафето са неколкократно по-ниски от борсовите. Публична тайна е, че контрабандистите на акцизната стока си имат добре разработени схеми, канали и предани митничари, за да ги стресне новият размер на акцизите. Единствената дилема пред тях е дали Милен Велчев и премиерът Симеон Сакскобургготски ще ги освободят от сянката на РевиЗоро. Както споделят очевидци, заинтересованите от подобна развръзка на трилъра, който се разиграва в митниците, отсега поливат с шампанско и марково уиски евентуалното уволнение или напускане на Емил Димитров.Независимо от името на митническия шеф обаче, ако държавата не успее да запуши пробойните по митниците, преките потърпевши от новите косвени данъци ще бъдат само потребителите и законните вносители. Представители на фирми вносителки на кафе коментират, че резкият спад на цените му на международните борси обезсмисляли днес разходите за корумпиране на митничарите. Противно на тези твърдения, в митниците са убедени, че заобикалянето на закона си струва усилията. Цената на един ТИР кафе излиза около 50-60 хил. щ. долара, по изчисленията на неправителствени организации, занимаващи се с темата за корупцията. По сега действащия Закон за акцизите ставката при внос на кафе е 30% от цената. А митото, което се начислява, е 15 процента. Освен това към формираната основа (цената на закупуване, плюс плащанията за акциз и мита) се начислява и 20% ДДС. Не е трудно при това положение да се пресметне, че при неплащането на митническите сборове се спестява една сериозна част от цената. Което съответно позволява контрабандното кафе да се пласира на дъмпингови цени. В законопроекта на правителството за изменение на Закона за акцизите се предлага ставката при внос на кафе да стане един лев на килограм. Промяната ще доведе до това, че вместо с цената, ще се мами с килограмите, коментират хора от митническото разузнаване. Друг прилаган от контрабандистите трик при внос на кафе е използването на фалшиви документи, с които стоката се представя с произход от Европейския съюз. В Европа, разбира се, кафе не расте. Но по силата на Споразумението за асоцииране между България и ЕС, подписано през 1993 г., страната ни прилага от 1 юли 2000 г. нулева ставка на митото за внос на сурово кафе от Евросъюза. Спекулации с ароматната напитка се правят не само при вноса, но и при износа, като изкуствено се завишават цените, ако все пак експортът реално се извършва. Най-често прилаганата практика обаче в симбиозата между митничари и търговци е т.нар. фиктивен износ, при който стоката се експортира само по документи, а се реализира на вътрешния пазар. Това освобождава търговеца от задължението за плащане на акциз. Именно с този порочен кръг заместник-министърът на финансите Атанас Кацарчев мотивира пред парламентарната Комисия по бюджет и финанси въвеждането на бандерол за износ на кафе. В най-скоро време се очаква и обнародването в Държавен вестник на заповед на финансовия министър Милен Велчев, с която митническото оформяне на някои рискови стоки ще бъде съсредоточено в определени митнически учреждения или т.нар. акцизни митници. Вестник БАНКЕРЪ научи, че митническото разузнаване подготвя и списък с фирми вносителки, които ще бъдат разделени на три групи. Компаниите, които са били изрядни платци към бюджета, ще бъдат включени в т.нар зелена група. В жълтата ще попаднат фирмите, които са с по-висока степен на риск и върху техния внос ще се прави изборно контрол. Представителите на червената група, за които вече има регистрирани митнически нарушения, ще са подлагани на тотален контрол при всички видове пратки, пресичащи границата.Законът за митниците предоставя възможност на митническите органи да правят преглед и на счетоводната отчетност и документация на вносители и износители. Този текст е съгласуван с Европейския митнически кодекс. Само че прилаганият Данъчен процесуален кодекс у нас ограничава компетенцията на митническите органи. Според клаузите му единствено данъчните служби могат да издават ревизионни актове при проверки на счетоводствата на фирми. Въвеждането на европейски акцизи най-вероятно ще наложи и копирането на чуждестранната практика експортни бригади да придружават високорисковите стоки от мястото на влизане в страната до пункта за обмитяване. Тогава едва ли толкова лесно ще могат да се губят незабелязано тонове с кафе или цистерни с гориво. А засега в очакване на новите акцизи контрабандата май си тече по стария модел.

Facebook logo
Бъдете с нас и във