Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

НОВИЯТ ШЕФ НА МЕРЦЕДЕС ЗАПРЕТВА РЪКАВИ

СЪКРАЩЕНИЯТА НА ПЕРСОНАЛА СА САМО ПЪРВАТА СТЪПКА ОТ ПРОГРАМАТА НА ДИТЕР ЦЕЧШЕСлед като изкара едва четири седмици в шефското кресло на автомобилната компания Мерцедес (Mercedes Car Group), Дитер Цечше изуми на 28 септември служителите, обявявайки програма за съкращаване на 8500 работни места. Решението на Цечше възвести началото на нова ера в съществуването на фирмата майка ДаймлерКрайслер (DaimlerChrysler), където приветливият 52-годишен мъж ще заеме мястото на главен изпълнителен директор от 1 януари 2006 г. едновременно с работата си по управлението на Мерцедес. Прочутата немска марка вече не показва характер - е мнението на Гаръл Рис, директор на Центъра за изследвания на автомобилната индустрия към университета в Кардиф, Уелс. - Мениджърите осъзнават факта, че се налагат промени по отношение на разходите.Независимо че прехвалената немска компания все още държи с около 5% по-високи цени от тези на конкурентите си в сегмента на луксозните коли, приходите й са твърде недостатъчни, за да покрият зейналата разлика в разходите между нея и съперници като Бе Ем Ве (BMW) и Ауди (Audi). Предстои ни дълъг и труден път. Разходите ни във всяка част от производствената верига очевидно са по-високи от тези на най-добрите ни конкуренти, заявява Цечше в писмо до служителите си на 28 септември. И макар конкретни цифри да не се посочват, експерти от бранша пресмятат, че разходите по производството на един автомобил в Мерцедес в момента се движат средно с 2400-3000 щ. долара над тези в Бе Ем Ве. Според изчисленията на Фердинанд Дуденхьофер - директор на Центъра за автомобилни изследвания в Гелзенкирхен, разликата е между 7 и 10 процента. Дълго време в Мерцедес важеше правилото, че там се правят най-добрите коли в света - на всякаква цена, отбелязва анализаторът на Моргън Стенли (Morgan Stanley) в Лондон Адам Джонас. Откакто обаче Цечше пое управлението, ситуацията се промени. Съкращенията са ключова стъпка към намаляването на разходите и стимулирането на производителността. През първата половина на 2005-а компанията загуби 1.1 млрд. долара и по всичко личи, че ще приключи годината на загуба. Същевременно анализатори изтъкват, че икономиите от съкратените места ще помогнат на Мерцедес да спести 5.6 млрд. долара до 2007-а.Главният изпълнителен директор на ДаймлерКрайслер Юрген Шремп, който ще се оттегли от този пост на 31 декември, не е направил нищо, с което да улесни задачата на Цечше. Преди година той се съгласи да гарантира до 2012-а местата на 185 000 германски работници на Даймлер в замяна на по-голяма гъвкавост. Сделката, която подписа Шремп, беше огромна грешка, потвърждава Михаел Рааб, вицепрезидент на изследователска организация от Франкфурт. Той отбелязва също, че заради тези обещания сега фирмата ще е принудена да плаща по-големи компенсации при уволнение на работници, отколкото щеше да й се наложи при нормални условия. При новата ситуация работодателят ще трябва да отдели 1.15 млрд. долара, или средно по 134 000 долара на работник.Ограничаването на персонала е само част от програмата на Цечше. Германските заводи под негово управление изостават с цяло поколение зад тези на Бе Ем Ве и Тойота (Toyota Motor Corp.), а споразуменията, свързани с труда и работните смени, са прекалено строги. Производствените линии в завода в Зинделфинген например спират работа за един час на обед, докато Бе Ем Ве разпределя обедните почивки шахматно, благодарение на което производството не прекъсва нито за миг. От гледна точка на използването на капацитета спирането на една производствена линия е равносилно на смърт, смята Рааб.Бивш служител на Даймлер разказва, че разходите на Мерцедес започнали да променят посоката си през 1999-а, когато се появили проблемите с Крайслер корпорейшън (Chrysler Corp.) и вниманието на ръководството било отклонено в тази посока. Спряхме да инвестираме в ново оборудване, да въвеждаме нови процеси и да намаляваме броя на работниците на всяка нова линия - спомня си някогашният служител. - За разлика от нас, конкурентите от Бе Ем Ве работеха непрекъснато върху производителността и сега разликата е огромна.Докато заводите на Бе Ем Ве работят с 95% от капацитета си, фабриките на Мерцедес в Германия използват около 80 на сто. Една от причините са вървящите надолу продажби на моделите от клас Е и С, които имаха проблеми с качеството. Договорите, по силата на които работните правила за персонала на Мерцедес са по-малко гъвкави, отколкото при конкуренцията, също носят вина за относително ниското производство. В Бе Ем Ве работниците се трудят по-малко в периодите на ниско търсене, а после компенсират неизползваните часове в натоварени моменти, спестявайки надниците за извънреден труд. Неотдавна и Мерцедес въведе малко по-различни графици и получи съгласие от профсъюзите за обмен на служители между заводите, което открай време е практика в Бе Ем Ве.Да се подобри качеството също е важна задача. Заради стремежа към първенство в новите технологии колите се оборудват с различни електронни системи, които трябва да се интегрират в една обща, хармонично функционираща, а това е много трудно постижима цел. В същото време Бе Ем Ве се старае да внедри общи електронни скелети и общи компоненти в много свои модели. Мерцедес направи твърде големи инвестиции в грешни неща, казват анализатори. Конкуренцията осъзна, че няма нужда да се извади на пазара чисто нова кола, за да се предложи нещо ново.Заради проблемите с качеството се повишават и разходите за технически тестове. Предшественикът на Цечше - Екхард Кордес, забави производствените линии, за да даде възможност за допълнителни проверки, но това се отрази върху производителността. Препроектирането и модернизирането на конструкцията на всички модели, за да се подобри качеството, може да отнемат две години, ако Цечше успее да прокара промените толкова бързо, колкото му се иска. Мерцедес се нуждае от нови продукти, проектирани с различна философия, съветва американският анализатор Джеймс Хол. Най-трудното обаче ще е да се промени нагласата на германската компания.

Facebook logo
Бъдете с нас и във