Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Нови проверки - ниски очаквания

На два пъти КЗК не откри картел при горивата.
S 250 455b30ae 5e7c 44b8 837d 29dd9f2ba87c

 Държавата се юрна да прави проверки в сектори с дългогодишни проблеми. След проявеното обществено недоволство Комисията за защита на конкуренцията започна нов анализ на цените по бензиностанциите, Агенция "Пътна инфраструктура" ще проверява качеството на пътищата от републиканската мрежа, а транспортният министър Росен Желязков назначи проверка в държавните железници. Засега не се оповестява кога ще приключат те, но предвид ниското доверие в институциите като цяло някакви съществени, позитивни за хората резултати от тях не се очакват.

Антимонополната комисия се самосезира за проверката по медийни публикации "за повсеместно увеличаване на цената на автомобилните горива за крайни потребители в редица градове на България, както и по получен сигнал в комисията, че цената на горивото на бензиностанция в гр. Велико Търново е съществено по-висока от тази на другите бензиностанции от същата верига в останалата част на страната". Пак от медиите се разбрало, че увеличението се наблюдава в градовете Пазарджик, Пловдив, Хасково, Бургас и в част от тези в Северна и Северозападна България - Враца, Видин, Монтана, Велико Търново и др. и че съществуват големи различия в цените на бензиностанции от една и съща верига в отделните региони и дори в зависимост от разположението на обекта. Освен това  в много от статиите се коментирало, че бензиностанциите в някои градове продават гориво на цени, които са доста по-високи от средноевропейските. И всичко това не кореспондирало с тенденциите на чувствително понижение в цените на петрола на международните пазари, отбелязаха от КЗК.

Истината е, че в последните години антимонополистите направиха немалко проверки на пазара горива. Те обаче не доведоха до нищо. За последно установиха дъмпинг от страна на веригата бензиностанции на Веселин Марешки. Но нарушението бе определено като леко и бе наложена санкция от 0.1% от оборота на "Трейднет Варна", което се равнява на малко над 175 хил. лева. Проверка имаше и през октомври 2016-а. В началото от комисията твърдяха, че имат категорични доказателства, че водещи вериги са договаряли цените помежду си. Но няколко дни след последните парламентарни избори производството бе прекратено. Картел не бе установен и при инспекциите през 2012-а.

Що се отнася до действията на Агенция "Пътна инфраструктура", те бяха провокирани от БСП. Социалистите внесоха искане за независима техническа експертиза за магистрали и първокласни пътища, строени от Живково време до третото управление на Бойко Борисов. "Искаме да получим отговор краде ли се от българските магистрали", каза говорителят на червената парламентарна група Елена Йончева. По-конкретно става дума за анализ на настилката на автомагистралите "Тракия", "Хемус", "Струма" и "Марица", пътя Видин - Кулата и на Околовръстния път на София

Впоследствие пътната агенция обяви, че инж. Дончо Атанасов ще е отговорник по сигнала на БСП. На него е възложена цялостната организация и координация на работата. Ведомството аргументира избора си, посочвайки, че Атанасов е дългогодишен служител на пътната администрация и на различни позиции през годините е участвал в изграждането и поддържането на републиканските пътища. Но от съобщението му така и не се разбра дали се е съгласило на независима експертиза и дали в един момент няма да се окаже, че АПИ сама ще проверява себе си.

За проверката в БДЖ транспортният министър Росен Желязков е дал разпорежданията си още в края на септември. Одитът обхваща изпълнението на графиците за движение, служебния състав, проходимостта на жп линиите, наличните вагони и локомотиви. Проблемите на железниците не са тайна за никого, особено при провеждането на обществените поръчки там. Затова е малко странно, че не е  оповестено дали търговете ще бъдат инспектирани. Както "БАНКЕРЪ" писа, през октомври Комисията за защита на конкуренцията спря временно поръчката за придобиването на 42 нови мотриси за 675 млн. лв. по жалба на китайската компания China Railway Rolling Stock Corporation. Заради допълнителните разяснения на ръководството на железниците към участниците в надпреварата  жалба подаде и германската "Сименс Мобилите". Други две жалби - от "Сименс" и "Шкода", бяха подаден през септември, само че те атакуват директно условията на конкурса. Междувременно изтече срокът за подаването на офертите и това обстоятелство може да накара новия министър на транспорта да поиска рестарт на процедурата.

Facebook logo
Бъдете с нас и във