Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Нова агенция ще намалява катастрофите

Политиката по пътната безопасност е неефективна изащото в момента за това отговарят много ведомства.

Катастрофата край Своге, отнела живота на 20 души, пришпори управляващите и те обявиха, че ще създадат нова Държавна агенция за пътна безопасност. Правителството даже успя да се включи в срока, който си даде за изготвяне на нейната структура - до началото на ноември. То вече публикува проект на постановление, с което ще бъде създадена новата структура в държавната администрация към Министерския съвет. Специализираният орган трябва да заработи от 1 януари следващата година година и ще се ръководи от бившия заместник-министър на регионалното министерство Малина Крумова. Тя беше освободена от длъжността си в МРРБ от премиера Бойко Борисов на 10 октомври. Това се случи, за да направи място на доскорошния й шеф Николай Нанков, който доброволно се отказа от депутатските задължения.

Основната функция на новата агенция за пътна безопасност е да изготвя анализи и да отговаря (и евентуално да подобри) за координацията между ведомствата и институциите в борбата срещу войната по пътищата. За новия модел у нас се използва опита на страни, които са изградили вече успешна стратегия за пътна безопасност. А всъщност най-важното е инфраструктурата и трафикът да се организират така, че да не водят до инциденти и до тежки наранявания.

Агенцията за пътна безопасност ще е второстепенен разпоредител на бюджетни средства, т.е. и за нея ще се предвидят държавни пари. Структурата ще си има председател и политически кабинет, в който ще влизат неговият заместник и експерт за връзка с обществеността (пиар). Всъщност от общо 39 души, които ще бъдат назначени първоначално в новата Държавна агенция, една трета от тях ще се занимават с пиар, с мениджмънт, с политическа дейност и контрол, а едва 22 ще отговарят за оперативната и експертната дейност по пътна безопасност. За осигуряването на щатни бройки за тази структура ще се намалят заетите в Агенция "Пътна инфраструктура" и в МВР, в които и в момента има звена, които отговарят за пътната безопасност. Ще може да се наемат и външни експерти, които ще се наемат след конкурс. Заплащането им ще бъда на базата на свършена работа. Почасовата ставка за тях ще е като тази за оценителите по европрограми. Те ще получават максимално до 30 хил. лв. годишно, предвижда още проектодокументът.

Оказва се, че това е първият етап от уреждане на дейността на специализираната структура. След това правилата за работата й ще бъдат  описани  в закон. Малина Крумова отбеляза, че в агенцията ще има и гарантирано гражданско участие.

Вицепремиерът Томислав Дончев мотивира създаването на новата структура с това, че на пръв поглед в държавата има всичко, за да намаляват жертвите по пътищата - министерства, агенции, дирекции, закони и наредби, но резултатът не е такъв, какъвто се очаква. По думите му причината да се случва всичко това е липсата на синхрон и възможността институциите да си прехвърлят отговорността.

МВР и Агенция "Пътна инфраструктура", които и сега отговарят за пътната безопасност, ще запазят правомощията си. Министерството на вътрешните работи ще продължи да контролира шофьорите, АПИ - пътната инфраструктура. Новата агенция пък ще събира и анализира информацията за катастрофите, събрани глоби, текущи ремонти, състояние на пътищата и ще дава препоръки.

В интерес на истината  трябва да отбележим, че от 2003 г. в България има  орган с дългото име - Държавно-обществената консултативна комисия по проблемите на безопасността на движението по пътищата (ДОККПБДП), който трябва да отговаря за повишаване на пътната безопасност и намаляване на броя на жертвите на пътя у нас. Неин председател е министърът на вътрешните работи. А фактът, че близо десет години в Министерския съвет не е бил внасян задължителният годишен доклад, говори за нейната безполезност и безхаберието на управляващите по този разрастващ се проблем. Едва след трагедията край Своге тогавашният вътрешен министър Валентин Радев е внесъл седем (?!) годишни доклада.

Проектодокументът предвижда Държавно-обществената консултативна комисия по проблемите на безопасността на движението по пътищата да продължи да съществува. Тя ще е консултативен орган към Министерския съвет и ще се управлява от председателя на бъдещата агенция, т.е.  от Малина Крумова.

Facebook logo
Бъдете с нас и във