Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

НОМУРА СПЕЧЕЛИ БИТКАТА ЗА КРЪЧМИТЕ НА БЕС

Японската инвестиционна банка Номура Интърнешънъл (Nomura International) ще върти търговията с бира във Великобритания. Навръх Св. Валентин японците спечелиха четиримесечната надпревара за веригата от над 1000 кръчми (pubs) на хотелската групировка Бес (Вass). Банкерите са изпреварили с едни гърди яростния си конкурент Лийгъл Дженеръл Венчърс (Legal General Ventures), за който се твърди, че е оттеглил офертата си на стойност 620 млн. англ. лири в късните вечерни часове на 12 февруари. Като прибавят новите заведения към вече притежаваните от тях 4800 (виж таблицата), японците стават собственици на почти 6000 пъбове и изпреварват най-сериозния си съперник Пънч Тевърнс (Punch Taverns) - частна компания с верига от 5100 кръчми.
Експерти, запознати с обичайната практика на Номура, очакват през следващите две години тя да даде под аренда всички пъбове, след което вероятно ще секюритизира отделните потоци от оперативни приходи. Както е известно, Гай Хендс - управителният директор на Принсипъл Файненс Груп (Principle Finance Group) - поделение на инвестиционната банка, който специализира в секюритизацията на постъпващите средства, пръв осъзна огромните възможности на притежателите на пъбове. (бел. ред. - секюритизацията е процес, използван от големите компании и други организации за заместване на банковите кредити с емисия от техни собствени ценни книжа. Те имат редица предимства, основното от които е, че се търгуват лесно и по правило са доста високоликвидни. В редица случаи плащанията по тези корпоративни облигации са обвързани с определени парични постъпления на емитентите). Когато приключи с преобразуването на заведенията и уреди междинното финансиране, Номура ще започне да управлява собствеността си като отделна компания. Тя дори може да я влее в поделението си Юнийк Пъб Къмпани (Unique Pub Company). Сегашните мениджъри на пъбовете със сигурност ще запазят местата си.
Успоредно с офертата за заведенията на Бес японците участват и в наддаването за престижната верига от 3000 пъба на Уитбред (Whitbread). Търгът навлезе в заключителната си фаза, като залозите достигнаха 1.5 млрд. англ. лири, а броят на участниците намаля на трима. Със сигурност се знае, че освен Номура в надпреварата остава и частната финансова групировка Кендоувър (Candover). Запознати с кухнята твърдят, че в края на миналата седмица от състезанието се е оттеглила компанията Шрьодер Венчърс (Schroder Ventures), подкрепяна от предприемача Люк Джонсън. Все още не е ясно дали Джонсън ще се включи отново в наддаването с друг финансов партньор. Фирмата Джинвин (Ginven), която прояви най-голям интерес към веригата Хуитбред, също е напуснала търга.

Класация на първите шестима притежатели на вериги от пъбове към края на 1990 и 2000 година
1990 година - всичко 32400 заведения
2000 година - всичко 21800 заведения



Бес(Bass) 7000
Алайд (Allied) 6600
Хуитбред (Whitbread) 6200
Гранд Мет (Grand Met) 5300
Пънч(Punch) 5100
Каридж (Courage) 5000
Номура (Nomura) 4800
Ес Ен (SN) 3300
Хуитбред 3000
Бес 3000
Ентърпрайз (Enterprise) 2600
Ес Ен 2300

Източник: Къмпанис/Пабликън (Companies/The Publican)

ИСТОРИИТЕ ОКОЛО ПИВОВАРНИЯ БИЗНЕС НА БЕС

Те започнаха на 15 юни 2000 година. Тогава световноизвестната белгийска пивоварна компания Интербрю (Interbrew) предложи да купи Бес Бруърс - биреното поделение на веригата Бес, срещу 2.3 млрд. щ. долара. Офертата дойде само месец след като белгийците станаха собственици на пивоварната на Хуитбред и на практика се превърнаха в най-големия производител на бира на Острова.

На 23 август същата година

сделката бе оформена и Бес приключи 223-годишното си участие в пивоварния бизнес, за да се посвети изцяло на хотелиерството.
Но най-големите пивници във Великобритания предупредиха, че цените на бирата могат да се повишат и да се ограничат възможностите за избор на потребителите, след като двата водещи местни пивоварни завода преминават в ръцете на Интербрю.
Въпросът бе отнесен до Комисията за конкуренцията (Competition Commission), която

на 25 октомври миналата година заплаши

че ще препоръча новопридобитият Бес Бруърс да бъде продаден отново, ако прецени, че присъединяването му към Интербрю накърнява интересите на обществото.
Белгийците обаче демонстрираха абсолютно спокойствие, подобно на ледената дама Стела Артоа, пред заплахата английските регулиращи органи да ги разследват. Те дори обявиха, че планират първоначална публична оферта на акциите на Интербрю.

На 9 ноември 2000 г.

белгийската бирена компания съобщи, че ще направи първоначална публична емисия (IPO) на корпоративни книжа на стойност 3.3 млрд. евро. В края на същия месец подписката бе надхвърлена четирикратно и на почти седемвековното съществуване на Интербрю като частна компания бе сложен край.

На 8 декември 2000 г.

Бес официално обяви за продажба 1029 пъбове - една трета от кръчмите и ресторантите, които не бяха обвързани с предлагането само на марковите напитки Бес. (именно те бяха купени от Номура). Междувременно хиляди служители на компанията очакваха с напрежение присъдата на английските надзорници.

На 3 януари 2001 г.

кабинетът на Великобритания в лицето на Стийвън Бейърс - министър на търговията и индустрията, блокира поглъщането на пивоварния завод Бес от Интербрю. На следващия ден правителството на Белгия поиска сметка от английските си колеги по повод решението им да задължат тяхната компания да продаде Бес Бруърс.

На 26 януари 2001 г.

Интербрю обжалва по съдебен ред разпоредбата на английското правителство да продаде Бес Бруърс. Искът не визираше отхвърляне на решението на министър Бейърс, а по-скоро известна съдебна отсрочка и повече време за осъществяване на продажбата и привличане на по-голям брой потенциални кандидати. Белгийците се надяваха също да получат разрешение за развиване на бизнеса, което би го направило по-атрактивен за купувачите и би намалило загубите им от неуспешното поглъщане. В момента всякакви мерки в тази насока са замразени.
Решението на комисиите за защита на потребителите и на конкуренцията дойде като студен душ за Интербрю. Втората в света пивоварна компания, предлагаща световноизвестните марки Стела Артоа, Лабат Блу и Роулинг Рок, се надяваше, че ще получи разрешение за сделката като цяло и ще трябва да продаде само отделни поделения от Бес Бруърс.
Вместо това Стийвън Бейърс се съгласи с Комисията за конкуренцията, че с поглъщането на Бес и Хуитбред Интербрю ще владее между 33 и 38% от английския пазар, което ще е в ущърб на потребителите.
Главният изпълнителен директор на Интербрю Хюго Паул, който на 27 януари се срещна с представители на Комисията за конкуренцията, призна, че компанията почти няма шансове за маневри. Според него, надзорниците са твърде скептични относно броя на потенциалните купувачи, на които се надяват белгийците. Те не са били убедени, че Хайнекен или Анхойзер-Буш са вероятни кандидати. И били крайно отрицателно настроени към евентуални финансови играчи (от рода на Номура).
Все пак Интербрю се надява, че ще успее да запази част от бизнеса на Бес Бруърс в Северна Ирландия или в Шотландия, където поделението на английския пивовар Тенантс (Tennants) дели мегдан със Скотиш Нюкасъл (Scottish Newcastle). Каквото и да успее да спаси от продажбата, ще е от полза за Интербрю. В момента основният проблем на компанията е, че висящата правна несигурност се отразява зле върху морала и развитието на Бес и подкопава цената, платена от Интербрю.

Facebook logo
Бъдете с нас и във