Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

НОКИА СРЕЩУ ЕРИКСОН: СКАНДИНАВСКИЯТ ДУЕЛ

Финландската Нокиа е единствената сред компаниите от сферата на телекомункационните услуги, която завърши 2001 г. с печалба, възлизаща на над 4 млрд. щ. долара. Този факт се обяснява с лидерството й на пазара на мобилните телефони, което финландците отнеха преди две години от американската Моторола. Нокиа се специализира в производството на мобилни телефони, които представляват 80% от цялата й продукция. Такава специализация няма нито една друга компания в бранша.Шведската фирма Ериксон, която е официално призната за най-големия доставчик на телефонно оборудване в света, през 2001 г. претърпя загуби в размер на 3.2 млрд. щ. долара. Не можаха да я спасят нито закриването на офисите на компанията в някои страни, нито уедряването на лабораториите, нито дори масовите уволнения (през есента на 2001-ва Ериксон се раздели с 22 хиляди сътрудници, т.е. с всеки пети работник). За разлика от Нокиа, Ериксон насочва 80% от инвестициите си, за да развива системи за мобилните връзки (GSM, CDMA и др.) и за да създава оборудване за операторите на мрежите. Печалби в тази област обаче могат да се очакват едва след като системите от третото поколение, които предполагат по-висока скорост при предаването на данни и подобрено качество на услугите, започнат масово да се използват. А внедряването им тепърва започва да се разгръща. Редом с него се разгаря надпреварата между двамата основни конкуренти в областта на телекомуникациите. Целта на финландците е да отнемат от Ериксон една трета от пазара на телефоните от трето поколение. Шведите пък имат намерение да отвоюват от съседите си част от пазара на мобилните телефони.Борбата на титанитеВ градчето Нокиа, чието население е 27 хил. души, живеят 126 милионери, които са натрупали богатството си от акциите на световноизвестния концерн. На книжата на Нокиа дължат състоянията си общо 7300 финландски граждани и много организации. Шведското литературно общество например е получило като дарение 8 514 акции на предприятието още през 1930 година. Днес тяхната стойност е 800 млн. щ. долара - двойно повече от сумата, с която разполага фондът на Алфред Нобел. През 1962 г. един от бившите шефове на Нокиа Они Нурмис завещал на старческия дом в родното си село Пукила акции за 10 хил. щ. долара. Днес на всеки от двадесет и тримата обитатели на приюта се падат по половин милион щ. долара.Ролята на националните технологични гиганти и в Швеция и във Финландия е изключително голяма. Стойността на акциите на Ериксон представлява почти една трета от съвкупната стойност на акциите на Стокхолмската фондова борса, а износът на концерна осигурява 15% от общия експорт на Швеция. Акции на Ериксон притежават 600 хиляди граждани на страната, като тези ценни книжа са се превърнали в ключови за много пенсионни, инвестиционни и застрахователни фондове. За финландците Нокиа представлява 22% от общия национален продукт, една трета от експорта, 70% от сделките с акции на борсата в Хелзинки и годишен оборот от 180 млрд. марки (което се равнява на целия държавен бюджет на Финландия).Нокиа пуска на пазара евтини и здрави мобилни телефони, като непрекъснато излиза с нови предложения - от многобройните варианти на разцветката на телефона до създаването на глобална система за избор на мелодията на сигнала. На този фон черносивите апарати на Ериксон приличат на малки ковчези, особено моделите с капаци. Мрачният им външен вид отдавна е омръзнал на потребителите, а освен това здравината им отстъпва на моделите на Нокиа. Иначе функциите на мобилните телефони на двете компании са сходни. В резултат на това днес дори в Швеция 45% от продаваните телефони са с финландска марка.По всичко личи, че работите на Нокиа вървят сто пъти по-добре, отколкото на нейните конкуренти. Принос в рекламната кампания на фирмата даде и директорът на Нокиа Йорма Олила. През ноември 2001 г. на изложбата Комдекс в Лас Вегас той предложи да се създаде единен световен стандарт на мобилната връзка, за да се стимулира по този начин развитието на системата мобилните телефони от трето поколение. Тази идея намери незабавен отзвук сред лидерите на седемнадесет водещи телекомуникационни компании в света и само за един ден котировките на акциите на Нокиа се вдигнаха с 9 процента. Стойността на концерна се увеличи с 10 млрд. щ. долара. Освен това Олила заяви, че към края на 2002 г. продажбата на мобилни телефони Нокиа ще нарасне с една трета, с което окончателно обърка конкурентите си. Причината е в прогнозите на някои икономисти, че през 2002 г. продажбите на мобилни телефони в света ще намалеят до 350 млн. бройки (в последно време се купуват около половин милиард апарата годишно).Ако тези прогнози се оправдаят, шведите биха могли да получат реванш срещу Нокиа. През 2001 г. само за едно тримесечие доходите на Ериксон от продажба на системи за мобилна връзка се оказаха три пъти по-високи от постъпленията на Нокиа по същото перо за цялата минала година. Докато финландците заливаха света с мобилни телефони, шведите за кратко време се превърнаха в световни лидери в производството както на системите GSM, така и на други по-нови стандарти. През миналата година обемът на продажбите на GSM от Ериксон нарасна с 9 процента.Въпреки оптимистичните изявления за по-нататъшно увеличаване на продажбата на апарати Нокиа не би могла да не забележи, че този пазар почти се е наситил. Изглежда, че компанията смята да преразгледа своята стратегия. Тя не възнамерява повече да се ограничава само в производството на апарати и вече се прицелва в клиентите на системното оборудване. Сега Нокиа е на трето място по продажби на такова оборудване след Ериксон и канадската компания Нортел. Ериксон има 34 договора за създаване на инфраструктура за телефони трето поколение, а Нокиа - двадесет и осем. Освен това Ериксон, която изпитва трудности при пласиране на апаратите си още от 2000 г., се готви за настъпление на пазара на телефоните трето поколение.Японската връзкаДевизът на Ериксон е Да направим клиентите мобилнозависими. Експертите на компанията твърдят, че е необходимо телефонът да се превърне в постоянен спътник на човека. Тази връзка със света според тях трябва да включва и други блага на цивилизацията - органайзър, достъп в ИНТЕРНЕТ, видеотелефон, видеокамера, игротека, радио, диктофон, термометър, скенер, достъп до банковата сметка и др. За целта Ериксон започна активни преговори с японската фирма Сони, която е прочута с производството на висококачествена електроника. Досега тази компания със 190 хиляди служители заемаше повече от скромната двупроцентна ниша на световния пазар за мобилни телефони. Ериксон и Сони сключиха споразумение, което предвижда да се създаде шведско-японско предприятие за монтаж на телефони трето поколение. Смесеното дружество получи името Сони Ериксон Мобайл Комюникейшънс и заработи през миналата година. Ръководството му разчиташе, че то ще носи носи годишна печалба в размер на 7 млрд. щ. долара. Засега обаче предприятието, както и целият концерн са на загуба. Неговите шефове смятат, че неуспехите са временни и не губят оптимизма си. В близките години според президента на Сони Ериксон Кацуми Ихара, компанията ще успее да отвоюва не по-малко от една четвърт от световния обем на продажбите. За целта производителите на клетъчни телефони възнамеряват да осъществят поредния технически пробив. А наситената световна мобилна система е в очакване.

Facebook logo
Бъдете с нас и във