Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

НИКОЛАЙ ВАСИЛЕВ СДОБРИ МАРКОНИ И РВД

НОВИЯТ АВИОДИСПЕЧЕРСКИ ЦЕНТЪР ЩЕ Е ГОТОВ ДО КРАЯ НА 2004-АСлед медийния шум около сделката за изграждането на Единен център за управление на въздушното движение на РВД скептиците в бранша бяха категорични, че тя най-вероятно ще пропадне. Събитията от последния месец обаче сочат обратното. Както научи в. БАНКЕРЪ, на 25 ноември изпълнителят на проекта - италианската фирма Аления Маркони системс, ще пусне в действие основната част от доставените от нея съоръжения - техническо оборудване и софтуер. В оставащите още две фази трябва да бъдат въведени в експлоатация допълнителните екстри на системата за управление на въздушния трафик. Предварителните тестове, направени през миналата седмица в Италия, са показали, че съоръжението работи нормално. В момента същите тестове се извършват на място и в РВД. Според договора на стойност 29.6 млн. евро, сключен през септември 2000 г. между българското държавно дружество и Аления Маркони, завършването на единния център за управление на полетите е заковано на датата 31 декември 2003-а. Само че това няма да се случи. Причините са няколко. Неизвестно защо експертите от РВД многократно променят първоначалните си изисквания към навигационното оборудване. Така изпълнението на проекта зацикля. Запознати с кухненските процеси обаче твърдят, че протакането не е по технически причини, а заради корпоративни и стратегически интереси на хора от РВД или свързани с него. Говори се още, че за влошаване на отношенията между предприятието и Аления Маркони доста помогнал и бившият транспортен министър Пламен Петров, който имал финансови интереси, свързани със сделката. Друга версия пък гласи, че проектът се е превърнал в своеобразен залог за оцеляването на Цветан Дилов на поста шеф на РВД. Противници на Дилов го набедиха за прекалена привързаност към италианците от Маркони.По-любопитна, а и по-вероятна обаче е тезата, която споделят мнозина във въздухоплавателния бранш. Според тях модернизацията на българското РВД ще му даде реален шанс да стане регионален център за управление на въздушния трафик на Балканите. А битката за тази позиция се води между България, Румъния и Гърция. Така че забавянето на проекта работи за нашите съседи. Гърците от години разполагат с такъв център (дори за кратко обслужваха региона), а аналогично съоръжение заработи през тази година и в Румъния. При това положение е обяснимо, че появата на трети конкурент в лицето на България не предизвиква овации от страна на съседите й. Тъжно ще е обаче, ако заради чисто вътрешни разпри се стигне до провалянето на проекта. Ще загубим приходи от около 100 млн. евро годишно, които биха влезли в хазната, ако РВД си извоюва позиция на балкански оператор.Оценявайки ситуацията, новият транспортен министър Николай Василев се прояви като умел арбитър и успя да изглади взаимоотношенията между Аления Маркони и РВД. Благодарение на него е постигнат компромис. Италианците са дали съгласието си да намалят цената, срещу която ще изпълнят допълнителните искания на РВД, от 3.5 млн. на 1.1 млн. евро. Ако с това препъникамъните по пътя на проекта са изчистени, до края на следващата година България ще разполага с модерен център за управление на полетите.

Facebook logo
Бъдете с нас и във